Announcement

Collapse
No announcement yet.

To høyderors servoer og Y-kabel problematikk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • To høyderors servoer og Y-kabel problematikk

    Tok Lørdag jomfrutur på en Laser 3D etter å ha spikket på den ett halvt års tid...nervøs som vanlig, men turen gikk greit noen få klikk på balanseroret
    og den gikk i level.
    Men oppdaget ganske raskt når jeg forsøkte og dra den vertikalt att her var det en gjeng med ugler i mosen, den falt av myyye mot venstre. Pakket babyen i bilen og duret tilbake til hobbyrommet, diagnose ble ganske raskt stillet, trengte bly i høyre vingetipp for og kompansere den tunge Irvine potta.
    Dette hjalp litt....ble generelt mere stabilt og behagelig og fly, men falt fortsatt av mye til venstre
    Tilbake til hobbyrommet nå fikk høyderoret oppmerksomheten og ganske riktig. Rorhalvdelene lå i level nøytrale, men ved ca 25grader rorutslag var det en differanse på 3 mm samme både på oppror og nedror, høyre halvdel gikk mere
    På med tenke rynke, dyttet brillene godt inn på skaftet og sjekket alle opplagte ting....ror og servohorn , avstand fra centerlinje hengsling til rorhorn, men neida alt ser striglet ut.

    Høyre servo går rett og slett mer enn venstre i begge retninger.
    Servoene er HS225BB, Radio benyttet er Eclipse.
    Antar variasjonen er produksjons relatert.

    Ser to åpenbare løsninger

    1. Høyderors servoene inn på to seperate kanaler slik att jeg får benyttet EPA til og dressere umuliusen.
    2. Benytte justerbare servohorn og justere vekk det på den måten etter kraft x arm prinsippet.
    Alt 3 er sef og kjøpe bedre servoer (les digitale), men det er ikke en opsjon foreløpig



    Alternativ 1 er det mest elegante, men later til att jeg har snublet bort i en av sikkert flere begrensninger på Eclipsen, får det til med og benytte kanal 7 på rx men, da tilordnes den masse knapper og potmetere og det har jeg ikke lyst til, hvordan dette influerer på de forskjellige flight mods etc har jeg ikke rukket og studere.
    Har ikke lyst til og ha en høyderors halvdel som plutselig lever sitt eget liv

    Alternativ 2 er det enkleste tipper ett knepp gjør susen.


    Vet mange her inne har stor erfaring med Eclipsen blant annet Sportive og mine spørsmål blir som følger:

    1. Er det noen elegant måte og løse dette på programerings messig på 2 seperate kanaler

    2. Kan jeg benytte justerbare servohorn uten og samtidig bygge inn en potensiell feilkilde, har aldri benyttet disse servohornene til annet enn trottel, og er skeptisk for og si det mildt.

    PS: Er stuck med den senderen jeg har inntil videre, og innspill om att dette ikke er ett problem med andre merker hjelper liksom ikke så mye.
    mvh MM

  • #2
    servo-synkroniserer

    Jeg har ikke svar på spm ditt, men har et spm i tillegg
    Er det ikke dette man bruker en "servo synkroniserer" til? Har nemlig bygget en CG Ultimate med en servo på hver høyderorshalvdel. Foreløpig har jeg ikke merket noe uvanlig. (har kun fløyet det et par turer) Er litt usikker på om jeg trenger en slik synkroniserer. Bruker Fut 3010 servoer. Har Fut ff9 radio.
    Jaran

    Comment


    • #3
      Det finnes faktisk ingen elegante løsninger på dette problemet på Eclipsen... Desverre, jeg har sjekket dette ganske grundig (tom tatt kontact med Hitec i USA).

      Problemet er at trimmen ikke kan linkes mellom to kanaler som er mixet sammen. Dermed blir det slik at trimmen kun fungerer på den ene rorflaten (Dersom dette er greit for deg er det bare å mixe fra høyderorskanalen til en annen kanal. Da kan du trimme i luften for så å justere nullpunktet til rorflatene mot hverandre, fungerer sikkert ganske greit)

      Jeg laget en løsning hvor jeg linket sammen to kanaler (2 og 7) på en slik måte at trimmen be styrt av et potmeter bak på senderen, ikke ideelt i det hele tatt pga at man lett kommer borti bryteren slik at trimmen kommer ut av posisjon. Dersom du er interessert så kan jeg forklare den nærmere, men jeg var aldri noe fornøyd med den løsningen.

      Ellers kan du gjøre slik Jarkri foreslår og kjøpe en servo synkroniserer (f.eks Jr Matchbox), disse koster en del, men veier til gjengjeld ikke så alt for mye. Dette er nok den beste løsningen dersom du ikke vil kjøpe deg en ny sender.
      mvh Kjartan

      Comment


      • #4
        Takker for svar Natraik....Var omtrent det jeg var redd for.
        Tror jeg forstår hvilken løsning du nevner. Det er vel denne ?
        Har som deg lagt inn kanal 7 som slave for kanal 2,jeg brukte PMX 5. Da har jeg en løsning som forsåvidet funker....men er IKKE optimalt. Høyderorstrimmen virker bare på halve høyderoret, får også on/off bryter på halve høyderoret med Flt.cond bryteren bakerst til høyre på senderen, samtidig som VR2 er aktivt potmeter....igjen på halve høyderoret. Dette blir det feilkilder av, og er neppe en løsning jeg kommer til og velge.
        Er to nye servoer på tur opp til den lokale forhandleren, får se om de har lik vandring.... det ville vært absolutt det enkleste.

        Forøvrig er dette såvidt nevnt i manualen (jøss mister vel statsborgerskapet snart, lese manualer er fy) den sier:

        "You can use
        both PMXs to create a custom dual elevator function,
        where you use two servos for your elevator control, one
        for each side, the second plugged into an unused
        receiver channel and mixed from elevator (if you do this,
        you must be careful to keep the mixer on at all times)."

        VR2 er ikke nevnt
        mvh MM

        Comment


        • #5
          Og likevel kjøper folk Hitec??? Jeg personlig fatter det ikke, med dagens priser er det jo ikke billig heller... Waypoint til 120,- 130,- kontra HS-55 på "tilbud" til 195,-... Nei, jeg fatter det ikke...
          Bygger bedre enn jeg flyr...
          ARF? Nei takk!

          Comment


          • #6
            Løste det med Alternativ 2 inntil videre, gjorde en dummy test og fant ut at det holdt bra. Så får vi se om Hitec leverandøren greier og hoste opp 2 servoer som går likt
            Er akkurat tilbake fra stripa ......du store min så artig. Ble 6 turer. Nå skal det letes etter alternative batteri plasseringer lengre bak. Brukte litt belte og bukseseler til og begynne med på CG en. Helt utrolig hysterisk så sakte det går an og flakse rundt. Og snill som ett lam. Totalvekten kom på 2200 gr + 25gr pb i ene vingetippen...litt mer enn jeg hadde håpet
            Flyet hadde fortjent en bedre pilot men det kommer vel med pjaksisen.
            Irvinen murrer som ei katte helt utrolig stabil, men du så artig det skulle vært med en YS63

            Hvis noen her har Laseren så kunne det vært artig og høre hvor de havnet med CG en.
            mvh MM

            Comment

            Working...
            X