Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo celler til Mosquito

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo celler til Mosquito

    Heisann, har flydd min Mosquito (JR-Modell) med 2 stk Mega ACn 16/25/4, 8 x 3000 NiMh celler og 8,5x5 propeller. Iflg målinger trakk hver motor ca 12 A ved full speed (glemte i opphisselsen å måle turtallet)
    Vekta på flyet er ca 1600 gram og det flyr aldeles nydelig, men ting kan forbedres. Drømmer om å sette inn LiPo celler og redusere vekta med ca 350 gram Altså flyklar vekt på 1250 gram (ojojojojoj)
    Problemet er hvilke celler som skal velges, jeg er nødt til å bruke batt pakke som veier ca 160 gram (eller litt mer) pga CG - pakka må helt inn i nesa (ca 5 cm bredde innvendig målt) for å få riktig tyngdepkt slik at cellene ikke bør være særlig breiere enn 5 cm.
    Er det noen her på forumet som kan hjelpe en stakkar med valg av riktige batterier og evt tipse om rimeligste utsalgssted ??

  • #2
    Bruker du en eller to kontrollere? virker som du bruker en kontroller på to motorer og da snakker vi om 24A max ved 9,6V. Er ikke sikker på om strøm trekket stiger endel om du går opp 11,1V (3 celler lipo) men det blir vel litt til er jeg redd. uansett så ligger du vel an til enten 2S2P E-TEC 1200 (2400mAh) om den klarer strøm trekket (den veier ca 116-120g og koster ca 290kr) men den blir vel litt lett for deg (ved bruk av 2 stk 2S2P pakker blir vekta ca 240g og 4800 mAh med muligens litt lavere strømtrekk og sikkert litt mindre futt men flyet blir jo litt lettere enn hva det er da, målene blir ca 37mm x 62mm x 40mm). Alternativt er vel en 3S2P E-TEC 1200 pakke (så ingen inne på Griffin men det går jo å spørre), antar at den vil veie ca 165g og ha målene 37mm x 62mm x 30mm (min 3S1P E-TEC1200 veier 82g og kostet 240kr). E-TEC 1200 mAh batteriene er 37mm x 62mm (BxL, høyde ca 5mm per celle).

    Ellers finnes det jo andre produsenter også.

    Vær klar over at dette kun er betrakninger fra min side basert på vekt og størrelse siden jeg faktisk har liggende noen 1200mAh E-TEC celler (om cellene tåler 10C eller ikke får andre svare på da jeg ikke er kvalifisert til det).

    Uansett Lipo er helt klart veien å gå (flyr for tiden min Slow Stick med EPS 300c D drive og 2S1P E-TEC 1200mAh Lipo, til jeg kjeder meg (skjønner egentlig ikke hvorfor jeg kjøpte to batterier da jeg kun har rukket å bruke det ene).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Sorry, glemte det der. Jeg bruker to kontrollere Type JES adv 30p

      Comment


      • #4
        E-Tec 1200 bør ikke brukes på mer enn 6C. Det er ingen vits fordi de ikke klarer å holde særlig spenning når de belastes så mye og derfor begrenser de seg egentlig selv. Disse cellene har høy intern motstand.

        Comment


        • #5
          Da stemmer inntrykket mitt om at 700-cellene er like stive på spenningen ved 8A som 1200-cellene....?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Det er mulig, jeg har ikke prøvd 700 mAh cellene selv.

            Jeg har veldig lyst til å prøve Thunder Power lipo batterier i noen av mine gamle elektrofly. De fløy bra på ni-cd i sine dager men med lipo burde de transformeres. De nye cellene som tåler masse strøm kommer til Moss Hobby i mai. De finner kanskje veien til min Speed 480 P-38 Lightning, også den JR-Model som Mosquitoen.

            Comment


            • #7
              Jeg har kikket litt på sidene til El-flight i Danmark og de har noen celler som heter LiPo 2000SHD - 2 (3 celler) - kunne det vært noe ?

              Comment


              • #8
                Hei igjen alle elektrovenner
                Jeg sendte en forespørsel til Moss hobby ang LiPo celler til Mosquitoen. Svaret var som følger :
                Du kan bruke TP4000 11.1V som vil koste ca 1195,- m/moms. Pakkene har kommet til landet og jeg regner med å kunne sende til helgen. Cellene er de nye 10C cellene og du kan ta ut 40A kontinuerlig i ca 6 min eller ca 24A i ca 10 min. Vekta vil da stoppe på ca 1250g og du vil få en rakett med brukbar vertikal performance.
                Vekt: ca 240g og bredde ca 45 mm.

                Dette høres jo svært lovende ut - eller hva

                I forbindelse med dette prosjektet har jeg kikket litt hva leverandører/produsenter skriver ang forsiktighetsregler for bruk av LiPo celler - og det er søren ikke småtterier. Jeg har en følelse av at fly med slike celler innabords er å betrakte som radiostyrte kryssermissiler uten sikring Siden cellene ikke tåler støt ol er det vel best å bare bli der oppe

                Hva skal en stakkar gjøre - lyst på guffe og lav vekt i flyet men samtidig noe som tåler litt tøffe landinger. Må bare innrømme det - ikke alle mine landinger er silkelandinger og da spørs det om det er så lurt med "nitroglyserin" i lasten

                Comment


                • #9
                  Det er sant at de kan ødelegges i en kræsj. Hvis cellene punkteres eller bulkes må de legges på et brannsikkert sted.

                  De er ikke så ømtålige at de ike tåler harde landinger. Skroget til JR sine fly er veldig sterkt og beskytter nok batteriet godt nok i massevis. Du kan jo for sikkerhets skyld lage en vugge av skumplast so hindrer at batteriet skades i hjørner og sånt hvis det flyr frem i kroppen.

                  Det viktigste er at de ikke tømmes for mye og at de lades riktig. Hvis cellene tømmes for mye så risikerer du at det blir ubalanse i batteriet. Dvs at en celle for eksempel holder høyere spenning enn de andre, og da vil den cellen bli overladet ved lading. Det finnes balanseringskretser som passer på cellene og styrer spenningen under lading. Cellene må aldri lades ut mer enn 2,5V, og det anbefales at man ikke lader ut til mindre enn 3V. Jeg flyr til de holder litt over 3V per celle, og har 23 minutts flytid med helikopteret mitt med et 3S1P E-Tec 1200.

                  Li-Po er en revolusjon!

                  Comment


                  • #10
                    Hei igjen
                    Dette batteriet er jo en halvering av vekta i forhold til 8x3000 NiMh cellene jeg har brukt. I tillegg er det 11,1V i forhold til 9,6V så effektmessig og flytidsmessig sett så er dette veien å gå - helt klart. Jeg har lagd en festeanordning for batteriene i nesa og kommer til å legge litt tynt med skumgummi for å "myke opp litt" i tilfelle. Men kom plutselig til å tenke på noe - kjøling. Trenger disse cellene mer kjøling enn vanlige NiMh celler ?
                    Sitter og regner litt på batterieffekten og strømtrekket og det ser ut som om jeg kan få ca 7-8 min flyging full speed og det er ikke galt

                    Comment


                    • #11
                      På elektrofly skal både motor, regulator og batterier ha god kjøling!

                      Magnetene på motorene begynner å tape seg rundt 110 grader og ved 130 kan de være permanent ødelagte.
                      Velg en regulator som er beregnet for noe mer strøm enn du max drar ut så unngår du at den blir veldig varm.
                      Batteriene skal selvsagt ikke pakkes inn i skumplast etc.
                      Selv om du har kjølehull nok foran: hvordan er det lengre bak? Slipper varmlufta ut?

                      De cellene fra Moss: Er det ei celle på 4000mAh eller er det ei parallellkobling av flere??? Jeg venter i spenning på celler som klarer minst 40A og som ikke er parallellkoblede. Da kan jeg lade med 2-4A på ei pakke istf å lade flere pakker som skal i parallell. Da begynner det plutselig å bli interessant å få ei .40-kjerre i lufta med elektro! Det går seff med 3S4P 1200, men det blir faktisk 4 pakker å lade...
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Hei Joo og dere andre
                        Jeg har akkurat fått mail fra Moss hobby ang LiPo cellene han forhandler. Her er svaret han skrev :
                        Mine pakker på 4000, 6000 og 8000mAh er 2000mAh celler koblet i parallell
                        og serie. Pakken skal ikke (kan ikke) deles og lades med 1C dvs en 6000mAh
                        pakke lades på 6.0A. Ladetiden blir mao eksakt som for de små pakkene.
                        Thunder Power pakker er ikke bare loddet sammen, de er matchet og skal
                        holde massevis av oppladinger.

                        De nye pakkene tåler 10C kontinuerlig. Jeg har testet en 4000mAh 11.1V
                        pakke i en Skycat nå på lørdag. Etter to flighter på 4 til 6 minutter gikk
                        den fortsatt vertikalt og hadde brukt ca halv kapasiteten. Pakken veier ca
                        250g, altså ikke mer enn en full fueltank. Skycat'en veier ca 1.4kg. I en
                        .40 size maskin vil jeg anbefale 4000 - 6000mAh og 14.5V.

                        LiPo pakker skal ikke cycles opp og ned. Man lader opp alle pakkene man
                        har når man kommer hjem, så er de klare til dagen etter, neste helg eller
                        måneden etter. Man trenger ikke å toppe, bare sjekke spenningen for å se
                        at de er fulle.


                        Ser ut til at jeg går for denne løsningen på Mosquitoen. Skal bare ha unna en liten ferie først (himmelspretten u/fly).

                        Comment


                        • #13
                          Takk for infoen astro Meget verdifullt!

                          Har mange ganger hørt at man skal lade f.eks hver 3S LiPo-pakke for seg selv om man har brukt dem i parallell med flere andre pakker uten at jeg har skjønt helt hvorfor... Ser nå at det er fullt forsvarlig å lage seg parallellpakker uten å dele dem for hver lading, noe som gjør at ladingen på kvelden går kjappere.
                          En kompis hørte med Pål Stavn som har litt peil, og han sa at hvis man skal lage parallell-pakker skal man lade hver serie-del til max og så koble dem sammen, gjerne permanent. Ser lysere på LiPo-bruken nu
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Vær litt forsiktig nå Joo, Det at en skal ladde hver pakke opp til max før sammen kobling er riktig (etter å ha lest side opp og side ned på internett) har kommet til følgende konklusjon på Li-Poly celler i paralell kobling:

                            Problemet med paralell kobling er faren for å koble sammen celler som ikke er like (dette er det Thunder power cellene vistnok har ungått med å matche cellene) da det kan få katastrofale konsekvenser under ut og spesielt oppladding med ubalanserte celler. "forklaring", er en celle full når den andre er 2/3 full og laderen fortsetter å pøse på til siste cella er full kan få konsekvenser for den i utgangspunktet fulle cella, enten i forkortet levetid eller at den går opp i fyr og flamme (noe som selvsagt forkorter levetida dramatisk ). Når en lader pakkene separat minsker en kjangsen for å montere sammen ubalanserte celler da alle cellene er fulle og i utgangspunktet balansert (da det ikke er matchet kan de bli ubalanserte under utlading og derfor bør det lades separat i neste omgang). Matchede celler er celler som skal ha like egenskaper og derfor ikke burde bli ubalanserte i forhold til hverandre (et tips kan være å måle pakkene dine etter demontering og sjekke om de har lik spenning (har de det så burde det ikke ikke vere noe problem å lade det opp samlet noen ganger for så å ta de fra hverandre etter noen oppladinger og sjekke om de fortsatt er like, da kan en gjerne lade de separat når det først er separert for å sikre seg at de blir balansert (spesielt viktigt å ta fra hverandre paralell koblede pakker når batteriet har vært utsatt for dyp utlading da det er da problemet blir størst).

                            Hvor stort dette problemet faktisk er vet jeg faktisk ikke men da konsekvensene ved feil kan bli relavtivt store så anbefaler jeg alle å tenke sikkerhet først og ikke ta kjangser (gjentar da at produsentens anbefalinger bør veie tyngst i en slik avveiing).

                            Personlig så synes jeg Lipo batterier er en gave fra Gudene og ønsker å vite mere om hvilke batterier som tåler mest belastning samtidigt som de gir mye igjenn for pengene.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Teori:
                              Det er bedre å koble sammen parallell-pakker enn seriepakker. Lading av parallell-pakker enkeltvis er mye sikrere fordi man aldri risikerer at en celle får høyere spenning enn de andre og ødelegges (forutsatt at man ikke kverulerer og begynner å ta med at laderen er skadet osv.). Hvis man er uheldig og får en defekt celle i en seriepakke så vil de resultere i en ubalanse som er farlig.

                              Derfor er det bedre å ha parallell-pakker som man kobler sammen i serie etter hvor mange man trenger til modellen. Hvis man for eksempel trenger 3S2P, lager man tre pakker med 2P. Ulempen med dette er at det er upraktisk hvis man skal bruke batteriene i andre modeller, men det er ikke noe jeg pleier å gjøre. Hvis man har veldig store pakker så trenger man en lader som kan lade med høy nok ladestrøm også, ellers må man lade i flere timer.

                              Man kan også lage en pakke av parallell-pakkene i stedet for å ha de separate, og så montere en kontakt over hvert parallellsett som man kobler en balanseringskrets til når man lader. Dette er batteriet i figur #1. Det må fortsatt være inndelt som tidligere i pakken med parallellsett, og ikke seriesett.


                              Kort sagt: Det er bedre i teorien å koble sammen parallell-pakker i serie enn å koble sammen seriepakker i parallell. Men i virkeligheten trenger det aldri å oppstå noe problem med å koble sammen seriepakker.

                              Det virker kanskje innviklet men det er litt gøy også.

                              EDIT:
                              En balansekrets er en krets som sørger for at spenningen i en celle (eller parallell-sett) aldri overstiger 4,2V.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X