Announcement

Collapse
No announcement yet.

CD rom motorer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CD rom motorer?

    Jeg har skaffet meg to CD-ROMer som jeg vil prøve å lage motorer av, så vidt jeg har sett trenger jeg kobbertråd og magneter. (er det noe mer jeg trenger?). Hvor får jeg kjøpt slike magneter? (helst i Norge/Stavanger).

    Har prøvd å lese litt rudt på netett, men det er på engelsk og Tysk, så jeg har ikke forstått alt. Kan noen kort forklare hvordan man, skal vikle tråden? (motoren skal forhåpentligvis inn i en Edge 540 fra Ultramicro) bør jeg da bruke delta eller stjerne vikling?

    Takk!!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Magneter får du hos disse forhandlerne:
    Engconcepts.net <-magneter i forskjellige størrelser
    GB | Home <-magneter, statorer, kulelager osv.

    Jeg bestilte 100 5x5x1 N45 fra engconcepts og de kom etter mindre enn en uke. Du betaler ikke toll eller moms på noe som koster så lite. Det er ikke sikkert at magnetene passer inni motorhuset med en gang. Derfor kan det lønne seg å ha flere CD-ROM motorer liggende så man kan mikse og matche deler. Motoren i helikopteret mitt var for trang til å bruke 1mm tykke magneter i utgangspunktet, så jeg dreide bort litt av innsiden av vmotorhuset til det var plass.

    Hvis du skal drive en stor propeller, 8-10", må du vikle i stjerne. Jeg vil tro at 26 turn (har ikke prøvd selv) med 0,3mm tråd er en bra start for ditt bruk, og 12 magneter for høyt dreiemoment (6 magneter for turtall). Det er viktig at alle armene vikles samme vei. Hvis du for eksempel begyner å vikle med klokka, må du vikle alle de andre armene på statoren med klokka også. Du har sikkert sett tegninger på hvordan de vikles. Det er også viktig at ikke trådene skades så de forskjellige fasene kortsluttes med hverandre eller statoren. Det må man måle etter vikling med et ohmmeter. Med 26 turn bør hver fase gi ca 0,6Ω.

    I tillegg til de delene du har nevnt trenger du kulelager. Vanligvis for 3mm aksling, men av og til er man heldig og finner en CD-ROM med 2mm aksling. Vel, i helikoptersammenheng er det heldig med 2mm. Du trenger også en måte å montere lagrene i motoren. Jeg bruker forskjelige ting. Servohjul kan for eksempel borres opp og få et karbonrør limt fast som man stapper lagrene inni og trer statoren over.

    Comment

    Working...
    X