Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømforsyning for bruk sammen med Orbit Microlader v6.31

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømforsyning for bruk sammen med Orbit Microlader v6.31

    Jeg fikk nettopp min Orbit Microlader V 6.31. /m USB interface

    Eneste problemet jeg hadde var å finne en strømforsyning som fungerte til den.

    Jeg endte opp med NorthQ NQ-4001 som jeg leste en meget god anmeldelse av på www.overclocking.dk

    (http://www.overclocking.dk/litteratu...rtikel&id=2740)

    De klarte å trekke 29A fra 12V utgangen under testen, og det holder lenge for Microlader 6.31.

    Strømforsyningen er også meget rolig, den kan knapt høres selv under høy belastning.

    Den kostet meg 378 nkr fra Komplett.no


    Ville bare anbefale denne til alle dere som trenger en strømforsyning til deres lader.

    (Jeg testet først med en eldre AT strømforsyning som kunne levere 10A på 12v utgangen, denne klarte ikke å få Microladeren til å starte i det hele tatt!)


    Mvh
    Ole Martin Thu

  • #2
    Husk at du må ha belastning på +5Volt'en på gamle AT strømforsyninger for at disse skal levere strøm! ( f.eks. 10Ohm/3Watt motstand)

    Alf Gunnar

    Comment


    • #3
      Re: Strømforsyning for bruk sammen med Orbit Microlader v6.3

      Originally posted by olemart
      Jeg fikk nettopp min Orbit Microlader V 6.31. /m USB interface
      Konge, har lett etter en strømforsyning selv også - endte opp med en 12V tørrbat.

      Fornøyd med laderen? Jeg kjøpte en slik for noen mnd. sider og må bare si: KONGE LADER!

      Comment


      • #4
        Høres bra ut den strømforsyningen, men har noen sjekket for rippel både ubelastet og under last? Hadde vært interessant å få vite siden en del av de dyre laderne ikke liker dårlig glattet spenning. Trengs jo bare et oscilloscope....
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          En god PSU for PC har mellom 50 og 100mV rippel ved max belastning, en billig en (300-400,-) har kanskje opp i 150mV, jeg tror ikke datakomponenter har noe større toleranse for rippel enn selv en følsom batterilader.

          Selv en rimelig 250 watter leverer greit 15Amp, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dedikerte strømforsyninger for ladere koster helt opp i tusenlappen.

          Se under Fortron/Source hos techbay.no , der har de en microATX sak til 375,- som gir 17Amp på 12V kursen med 120mV rippel, den burde dra det meste vi har av ladere.

          Comment


          • #6
            så den her går til en swallow lader? MicroATX / PS3 strømforsyning ?
            stein-erik
            quick 60 pro
            Raptor 50 V2
            kyosho caliber 30
            protech zoom 400

            Comment


            • #7
              Originally posted by stein-erik
              så den her går til en swallow lader? MicroATX / PS3 strømforsyning ?
              Vet ikke hvor mye den trekker, men en Triton lader skal f.eks ha en strømforsyning som kan levere 13Amp hvis den skal gi fullt utbytte, og det er vel en relativt kraftig lader?

              Det står sikkert i manualen hva den trekker, sannsynligvis 8-10A når den lader for fullt.

              Hvis man kjøper en ATX strømforsyning for slik bruk bør man kanskje sørge for å kjøpe en med av/på bryter på utsiden (ikke alle har det), så er det bare å legge den grønne lederen til jord og sette inn bananbøssinger så er man klar.

              Comment


              • #8
                Northq'en har powerknapp på baksiden, så den er perfekt.

                Gleder meg til å teste laderen sammen med den bærbare pc'en og Microlog


                (Alf Gunnar)

                (Når jeg testet AT PSU'en belastet jeg 5v utgangen, men det hadde ingen effekt.)


                Mvh
                Ole Martin Thu

                Comment


                • #9
                  Det er ikke så unaturlig at ei dedikert strømforsyning som skal stå på bordet/labben koster mer.
                  For det første er strømforsyningene som skal stå inni en PC produsert i digre antall, dem har ikke noe skikkelig kabinett og heller ikke gode plugger (bananbøssinger) etc. Dem er garantert ikke så bra glattet som ei dyrere, og krever litt jobbing på sløydbordet for å passe. Og spenningene er bare sånn cirka... Men for all del: gjør dem jobben så er det ei god løsning for nevenyttige

                  Dedikerte strømforsyninger i høyere prisklasser ER bedre og leverer garantert renere spenning. Spørsmålet er bare om man trenger det?

                  Når jeg leser alle advarslene på min Schulse-lader er det spesielt en ting jeg lurer på: man skal IKKE benytte laderen på et 12Volt batteri som er tilkoblet en lader....? Batteriet fungerer jo som en kjempekondensator og glatter naturlig nok så bra som det er mulig... Hmm: dette MÅ jeg ta en nærmere titt på med litt måleutstyr!!!!!

                  På samme måte kan dere som bruker strømforsyninger fra PC til laderne deres gjerne sette på en ganske feit kondensator på 12V-sida og kanskje en drossel i tillegg?

                  Får vel krype til korset og sette av en fridag til å myse nærmere på hva som kommer ut, hvis noen har interesse av det?
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Slik jeg ser det er problemet Lader (type bil?) på 12V batteri vil gi en spenning som er svært variabel og ikke minst en høy spenning ved lav last (14.4V-14.8 på regulerte automat ladere som også vil slå seg på og av etter behov slik at spenningen og forstyrrelsene vil variere mye) og opp til over 15V på ladere uten automatikk (som i det minste vil vere konstant utifra belastningen og ikke slå seg på og av i tide og utide).
                    Det er dette som ikke er godkjent fra lader fabrikantene, det samme gjelder selvsagt når batteriet står i en bil og dynamoen lader, ikke bra å koble til noen lader da (selv om min ACE Smartcharger tåler dette og har vist at det kan gå bra med den men den lader kun TX og RX batterier og er noe konservativ i kut off, lader batteriene til litt i overkant av 90%).

                    Kobler en en strømforsyning på konstant 12V over ett 12V batteri kan en vel ikke risikere annet enn att batteriet blir delvis utladet (ned til den spenningen som strømforsyningen gir) og batteriet sansynligvis vil fungere som en kjempestor (treg) kondensator. Hvordan strømfoesyningen takler det å ha ett batteri i kretsløpet har jeg ikke peiling på (men kansje noen vil teste?) så det får bli opp til andre å vertifisere. Uansett så er det som sagt ikke dette som lader produsentene advarer mot.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Litt lesing på: 404 ikke funnet
                      Viser at en PC strømforsyning også kan ha store kvalitetsvariasjoner
                      M.H.T. rippel og spenningsstabilitet.
                      Da blir det kanskje slik at de billigste PC strømforsyningene ikke er det beste utgangspunktet og hele lønnsomheten kan falle ut av prosjektet, hvis en ikke har tilgang til et utrangert kvalitetskomponent ????
                      'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                      Ørjan Rapp

                      Comment


                      • #12
                        Dette med å koble ladere til bilbatteri med billader har jeg forsøkt meg litt på. (på tross av advarslene i Schulze bruksanvisningen)

                        Simprop intellicharge V2: Denne fungerer fint så lenge bilbatteriet ikke er fulladet og/eller laderen ikke er belastet. Da får jeg feilmeldingen "hi input voltage" (inn spenningen kommer over 15volt)

                        Schulze 330: Denne laderen liker ikke dette i det hele tatt, kommer med kryptiske feilmeldinger med det samme jeg plugger inn billaderen.
                        I bilen med motoren i gang har den derimot fungert greit hittil.

                        For tiden bruker jeg et 12V bilbatteri som strømforsyning. batteriet er tilkoblet en lader med tidsur, slik at det blir ladet noen timer hver natt. Dette har fungert upåklagelig i 1 1/2 år, men neste gang blir det PC supply.

                        Har forsøkt begge laderne mine på PC supply (400W 315kr,-) og det eneste var at spenningen kunne bli litt lav for Schulze laderen på høy last. Dette er ikke noe problem, bare å holde "-" knappen inne når den kobles til så kjører den fint ned til 10volt.
                        Det hjelper vel også å belaste 5V utgangen på supply'et.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joo
                          Det er ikke så unaturlig at ei dedikert strømforsyning som skal stå på bordet/labben koster mer.
                          For det første er strømforsyningene som skal stå inni en PC produsert i digre antall, dem har ikke noe skikkelig kabinett og heller ikke gode plugger (bananbøssinger) etc.
                          Bananbøssinger koster maks 30 øre pr stykk for produsentene (mindre enn 6-7 molex kontakter tilsammen som ATX har), og kabinettet på f.eks en Novak N-Power 10Amp til 900,- er stanset ut av en tynn blikkplate. Vet ikke hvor mye rippel den gir, men noe størmforsyning for laberatoriebruk er det ikke.

                          Mulig det du sier om glatting er riktig, men jeg har litt vanskelig for å se at 120mV er for mye. Og det er jo gjerne ved 15-20Amp last, på rundt halv belastning som vi vil benytte er det nok mindre. Nå skal det også sies at rippel oppgis av ATX produsenter som peak-peak verdier, effektiv amplitudeverdi blir altså halvparten. (typisk 40-60mV)

                          Min teori: 95% av forklaringen ligger nok i at det er enorm konkuranse og prispress på PC komponenter, 5% pga. stor omsetning og billigere logistikk pr enhet pga. det.

                          Originally posted by Vingmutteren
                          Kobler en en strømforsyning på konstant 12V over ett 12V batteri kan en vel ikke risikere annet enn att batteriet blir delvis utladet (ned til den spenningen som strømforsyningen gir) og batteriet sansynligvis vil fungere som en kjempestor (treg) kondensator.
                          Et blybatteri er alt for tregt til å kunne fungere som noen kondensator, er det nært fullt vil det omtrent ikke ta noe ytterligere ladning i det heletatt.

                          Comment


                          • #14
                            Nå tok jeg og kjøpte en NorthQ NQ-4001 strømforsyning til min gamle pc (var lei av jetflyet jeg hadde under skrivebordet på stua og testen så bra ut så nå kjører den stilt og godt i pcn ). Men nå sitter jeg med en relavtivt kraftig ATX Aopen (FSP300-60BT(12V)) strømforsyning med 12V på max 15A uten ett godt hjem (he he) og siden Laderne er i kjelleren så er ikke jetfly støyen noe problem der.

                            Spørsmålene mine blir da som følger:
                            1: jorde grønn ledning gir spenning ut på 12V og starter opp enheten?
                            2: Skal 5V utgangen belastes på ATX strømforsyninger for å få 12V utgangen til å yte max (typisk ca 10Ohm/3Watt motstand), eller gjelder dette kun de gamle AT strømforsyningene?
                            3: Vil montasje av kondensator over +12V og jord "glatte spenningen) og vil 0,5 farad/1 farad kondensatorer vere brukendes (kansje mindre og billigere kondensatorer kan brukes)?
                            4: Er en PC strømforsyning stabil nok (volt og støy) til å brukes som separat strømforsyning til Lipo ladere? I så fall kan flere ladere kobles til samtidigt? (tenker da på diverse typer ladere som bruker 12V inn ikke bare Lipo ladere).

                            Grunnen til disse enkle spørsmålene er at etter å ha lest diverse tråder både her og der i verden så sitter jeg igjenn med inntrykkett att halvparten sier "ikke F at dette går bra i lengden" og den andre halvparten sier "no problemo" (har inntrykk av at de som sier nei dette går ikke ikke har prøvd selv) Så er det noen som faktisk har prøvd selv som kan si hvordan det går? Kunne gått tenke meg å levere strømen til Lipoly laderen fra strømforsyningen men vet ikke om jeg tørr.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              1. Jepp.
                              2. Det varierer, på noen er 12V og 3.3/5V kretsene helt adskilt, på andre er de ikke det. AOpen leverer normalt ok saker, så det skulle ikke forundre meg om det var unødvendig.
                              3. Det er noen som mener at laderen er mer følsom for støy og rippel enn innmaten i en PC, jeg tror ikke det, dessuten vil en stor kondensator belaste strømforsyningen svært hardt i oppstartsøyeblikket, ikke sikkert den tåler det (1F vil nærmest kortslutte i et sekund før akkumulert spenning nærmer seg 12V).
                              4. Så lenge de ikke trekker for mye strøm tilsammen skulle det gå bra.

                              Jeg har ikke brukt en slik en til å mate noe som trekker noe mer enn 3-4A, hvor stort speiingsfall det blir under hardere belastning må du nesten prøve å se. De fleste produsentene oppgir lastregulering med >5% avvik (11.4-12.6V).

                              Comment

                              Working...
                              X