Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro eller nitro?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro eller nitro?

    Elekro eller nitro er et spm. mange vil stille om noen år. Utviklingen innen elektro har gått rasende fort i det siste, og det er ikke lenge til vi kan få elektro til sammme pris som glow, men så var det det med svidd nitro, det er jo en lukt for seg selv, eller musikken fra en motor på tomgang. Det vil vi ikke kjenne/ høre så mye mer av da .
    Nei, så var det fordelene med elektro: en slipper fuelsøl, musikk og dyrt drivstoff, i tillegg er er glowmotorene litt tunge etter det jeg har hørt(nå snakker jeg om et par år).
    Bakdelen er at man må lade en god del.

    Litt rotete skrevet, men OK.

    Niklas.
    3
    Elektro
    33.33%
    1
    Nitro
    66.67%
    2

  • #2
    Personelig mener jeg att elektro er bra til små depronkjerrer, men til større pattern fly synes jeg det skal være glow. Begynte selv å fly elektro og da mente jeg at jeg altid skulle ha det, men så fikk jeg to glow fly SVÆRT billig, og nå kunne jeg ikke tenke meg å begynne med elektro igjen, bortsett fra de små 3D kjerrene selvølgelig
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Jeg mener det samme selv.

      Niklas

      Comment


      • #4
        Jeg har hatt litt av hvert men må si at jeg savner elektromaskinene

        Renere, lettere og ha med å gjøre, med de nye cellene er kapasiteten også godkjent og bra med effekt.

        Men som alt annet: Det er fordeler og ulemper med de begge!
        Theodor Bastberget

        Airplanes are for people who can't fly helicopters!
        http://www.modellhelikopter.no

        Comment


        • #5
          Ja takk, begge deler.
          Ser for meg at jeg kommer til å ha begge deler i overskuelig fremtid, i tillegg kommer jeg nok med tiden til å investere i en liten motorsag og tillhørende fly (G26 og en Belanka Decatlon t.d.). Slik jeg ser det vil elektro ta over mere og mere for hverdags flygingen min og glow vil fortsette å være helge flyene, i tillegg vil det vere kjekt å ha ett søndags fly med bensin motor for kosens skyld, da har jeg dekket alle baser og kan ha det topp uansett sjanger. Så her er det ikke snakk om enten eller men både og (dog vil vi nok se at elektro spiser seg inn på 40 flyene i neste omgang med rimlige batterier).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Fritt valg selvfølgelig. Er en anelse enig med Flue så langt.. men jeg er helt overbevisst om at 80% av motorfly vil bli fløyet med elektro om svært få år. Batteri-teknologien er allerede her, prisene vil falle og kapasiteten øke dramatisk. Det ser vi allerede fra måned til måned!

            Nå for tida flyr jeg en liten acro-modell med en elektro i nesa, bygd på spanter/finèr/balsa og altså ikke 3D/depron Tror faktisk den og anelsen større fly vil erstatte alt jeg har hatt .30-.40-motorer i tidligere og det allerede i løpet av denne sesongen... Skal konvertere en .40-modell til elektro straks, og er jeg fornøyd blir det nok å kvitte seg med ALT som er glow-drevet opp til denne størrelsen ganske så snart.

            Men....: ellers tror jeg mine andre motorfly blir med 1.40/1.60 2-taktere eller 1.20 og større 4-taktere. (Acro/F3A/Skala)

            Nu har jo også mine seilfly blitt invadert av strømslukere
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Elektro har jeg kun fordi at jeg ikke kan fly glow her hjemme...

              Niklas

              Comment


              • #8
                Fritt val som någon sa.
                Men hade det inte varit för "riktig" motor så hade jag nog inte börjat med modellflyg.
                Halva nöjet är söl, lukten och ljudet. :P

                Möjligen att jag kan tänka mig en elektro till (mitt första var ett så utstyr finnes), men då ska det vara en
                3D modell som man kan stå med i hagen för att få flyga av sig då man inte kommer till stripa.

                Nitro för min del...
                MFK Blue Max
                www.mfkbluemax.com

                Comment


                • #9
                  Enig med Jippe!!

                  Det å kjenne eimen av uforbrent metanol må til, lære seg sine motorer.
                  Mitt elektrobehov har helt klart økt, men kun fordi det går an å få litt er flytid for en travel 2barns pappa


                  Men finnes ikke bedre enn å være på stripa og fly ordentlig modellfly uten ledniger hengende etter og ladere overalt......


                  Hehehe (til JOO)
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Det må sies at Jason Schulman tok 7.plass i vm f3a. I følge tilskuere og andre deltakere hadde han like mye kraft i flyet sitt (og flytid på ca. 20 min...) som de med vanlige motorer.

                    Now for what most of you are waiting to hear. Jason Schulman's electric plane had awesome power. When the wind came up, they dialled up the speed controller to a point where I do not believe any IC engines could touch it. The only think holding me back at this point in time is the cost, which I am sure will come done in time.

                    More on the Worlds next time.

                    Harry Ells
                    R/C Precision Aerobatics Committee Chairman
                    Når prisen faller tror jeg alle vil bytte ut glow-motorene. De største flyene vil nok fortsatt gå på bensin, siden drivstoffkostnadene her er små i utgangspunktet.

                    Jeg gleder meg til den dagen jeg slipper å lukte brent olje på stripen. Spesielt heligutta har en egen evne til å tåkelegge hele området på vindstille dager. Og lyden, tenk så deilig det skal bli når vi slipper å høre folk som justerer motorer!


                    PS! Jeg har ikke et eneste el-fly
                    mvh Kjartan

                    Comment


                    • #11
                      For mitt vedkommende er forbrenningsmotorer en interesse i seg selv.
                      Blir litt Ole Brumm i forhold til dette. Man kan ikke benekte fordelene med elektromotorer. Stille, renslig, lettvint. Og det er mulig at de kan erstatte forbrenningsmotorer helt iforhold til kraft, flytid etc.
                      Men se for dere Geir Fleische bytte ut sin store radial motor i sin fantastiske Waco til fordel for en 'like' god børsteløs....tror ikke det nei!
                      Hvorfor ikke spør du? Den er jo mye mer pålitelig, starter hver gang, stille...Ja la oss alle styrte til bilforhandleren å kjøpe Corolla alle mann. Det er jo den klart 'beste' bilen med minst feil år etter år. Man er jo bra dum hvis man kjører noe annet, ikke sant? Fornuften taler jo et tydelig språk.
                      Tror dette med elektro versus forbrenning handler like mye om følelser som alt annet i livet. Sier som Pekka: "Jag gillar Opel just för at det är en Opel"
                      Ja takk! Begge deler. Elektrodrift kommer til å erstatte mye av de forbrenningsmotorene som er i bruk idag og det roper jeg halleluja for.
                      Men at det kommer til å erstatte alt vi ser av motordrift i modellfly. Aldrig i livet!
                      Mvh

                      Olav Lund

                      Comment


                      • #12
                        Tenderer til og være enig med Natrajk. Har ingen skrupler i forhold til og hive ut fuelmotorene....kommer ikke til og savne hverken dysenåler, klinete fly, lukt, eller lyd.
                        Men det må være minst like bra, pris og kapasitets messig.
                        Spesielt på prissiden er det mye og hente...hvor mye er det elekronikk deler for i en regulator... 10kr
                        Dessuten er det dette med støy......

                        Også enig med Oddbob, spesielle prosjekter skala, stooore fly etc er noe helt annet og krever motor deretter.
                        mvh MM

                        Comment


                        • #13
                          Ok da, jeg får moderere meg litt

                          Enig i at det finnes to unntak (det ene har jeg allerede nevnt, nemlig store fly a'la IMAC), det andre et skalafly.
                          Når det blir snakk om å kopiere noe som opprinnelig har brennstoff-motor er jeg enig at motorlyden hører med( Men da må jeg få si at det er 4-taktere som teller i mine øyne (ører?))

                          Men når det gjelder fly hvor hovedpoenget er å fly, ikke beundre flyet, så mener jeg at elektro er fremtiden.
                          mvh Kjartan

                          Comment


                          • #14
                            Jepp for egen del så vurderer jeg en ny 40size F3A trainer, hvor hovedmålet er mengde trening, fly fly og atter fly med minst mulig vedlikehold og driftsutgifter. Da snakker vi fort om fuelutgifter på 1500++ i løpet av en sommer. (bor 2 min kjøring fra nydelig 200meters flystripe)
                            I slike tilfeller er det få saklige argumenter for fuel, bortsett fra anskaffelses kostnadene på elektro dingsene og batteripakker.
                            Spesielt siden jeg har egnet motor, og ett budsjett som desverre ikke er ubegrenset.
                            mvh MM

                            Comment


                            • #15
                              Må få legge til at jeg til vanligt flyr en jupiter som er enkel å vedlikeholde/holde ren og tåler mye hangar rash uten problemer, poenget mit her er at jeg bruker en 61 4T motor i denne og det er for meg en stoor nytelse å ta en rolig lowpas med påfølgende Victory rol og virklelig ta inn lyden av motoren (ligger en liten Spitfire/Focke Woulfe pilot i magen på meg tror jeg ). Tror jeg vil få problemer med å leve meg inn i rollen uten en 4 takter til å bygge opp lyd kulissen med (kansje det neste er 1/4 skala elektro spitfire med heftige høytalere og lydelektronikk ala de nye Tamya tanks? ). Uansett så blir nok mangfoldet bare større i fremtiden (det har jo ikke akkurat blitt mindre med børsteløse motorer og Lipoly celler).

                              En viktig detalj med glow motorene er at de gir brukerne en øket forståelse for teknikk og i dagens samfunn hvor folk snart ikke kan bytte lyspære hjemme uten hjelp er det kun av det gode at praktisk teknikk kommer fram i lyset. Ikke det at de som bruker forumet her mangler teknisk innsikt (heller tvert imot) men flyene våre er små ambasadører for praktisk teknikk og for hver ny pilot som kommer til så spres kunskapen, i alle fall liker jeg å se slik på saken da kunskapen som finnes innen for denne hobbyen synes å vere ubegrenset.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X