Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken radio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken radio

    Er en som holder på og skal kjøpe meg mitt første fly (combat vinge). Jeg trenger en radio. Da er dillemaet om jeg skal ha en radio som er grei til combaten, eller om jeg skal slå til og kjøpe en dyrere (4-5 kanals) med det samme. Kan jo få bruk for det senere. Er det noen som har noen tips om hvilke type radioer jeg burde sett litt nermere på til rundt 2000? og såfall hvor får man kjøpt dem.

  • #2
    Jeg kjøpte meg en 6 kanals radio i oktober 2002 som jeg nå skal bytte ut fordi jeg har fått (kjøpt )flere modeller, alle modellene har forskjellig oppsett og dette måtte jeg stille inn manuelt. Dette blir du lei av i lengden og derfor kjøper jeg nå en computer radio med mulighet for å lagre 10 modeller.

    Prisen på en standard 4-6 kanals radio ligger på fra 1600 - 2.500 med 3/4 servoer, mottaker, krystaller, lader med mer. Computer radio får du i dag fra 2.300 - 15.000. Men i prisleiet rundt 3.000 får du mange gode valg, Futaba 6 kanals radio, Hitec 7 kanals radio, JR 6 kanals radio, Sanwa (Airtronics) 6 og 8 kanals radio og Multiplex Cokpit 7 kanals radio. Alle disse leveres i sett med servoer, krystaller, mottaker og lader (enkel vegglader).

    Så ved å legge på en "høvding" nå har du en radio du kan vokse med og som du ikke trenger å bytte ut på mange år.

    Skal selv kjøpe Sanwa RD8000 og er veldig spent på hvordan den er.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Kjøp minst en Hitec laser 6(ihvertfall hvis du er sikker på at du kommer til å fortsette.), det er en grei radio med alle funksjoner en nybegynner trenger. Den koster 2.295 hos Rcmodeller.net med mottaker, 4 servoer, sender/mottakerbatteri og lader.

      Comment


      • #4
        Dersom du først skal bruke 2300 kr på radio, ville jeg gått opp til 2600kr og kjøpt en hitec eclipse fra Trond's hobby. (Tror det er www.flyhobby.no). Ser at han akkurat har innført forskuddsbetaling, men jeg tror du kan stole på han.
        Radion leveres med 5 servoer + 1100mAh mottaker batteri. Det er den nye QPCM versjonen av eclipsen.
        mvh Kjartan

        Comment


        • #5
          Og ikke bare det... bør ha en computer radio, dette for å kunne lettere mix'e 2 balanseror til å bli høyderor også.. som på combat vinger.
          Hvis man ikke har mix'ing så må man ha eksterne delere for dette, og det blir ekstra vegt igjen...
          Med vennlig hilsen / Best Regards
          Freddy Ulvseth
          http://freddy.ulven.com/rc

          Comment


          • #6
            Ehem, Hitec Laser 6 har allerede mikser for V-tail og Elevon innebygget (jeg hadde like forbanna kjøpt en komputer radio).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Takker for mange bra svar!! Har blitt mye klokere, men er ikke en 6-7-8 kanals litt for avansert for en helt fersk en?

              Comment


              • #8
                Er relativt fersk selv, men har fått fly nr 2 i hus, og da er man glad for å kunne bytte mellom oppsett med to tastetrykk.

                Mindre enn 6-7 kanaler lønner det seg vel ikke å kjøpe? Da blir det vel Hitec Laser 4 eller Futaba Skysport 4, og de syns ikke hvertfall ikke jeg er billig nok til å forsvare spranget i muligheter. Da er det vel bedre å kjøpe en ferdig GWS modell med en litt kjipere 4 kanals og heller bytte den om en modell eller to.

                Jeg har en Futaba 6EXA, kjøpte den fordi jeg fikk den billig under aprilsalget til NM (2000,-), hadde det ikke vert for det hadde det sikkert blitt tilsvarende JR som har litt flere miksemuligheter.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by knuti
                  Takker for mange bra svar!! Har blitt mye klokere, men er ikke en 6-7-8 kanals litt for avansert for en helt fersk en?
                  Nei, det vil jeg ikke påstå.

                  Comment


                  • #10
                    Det er ikke vanskeligere å fly med en 7 kanals radio enn èn 4 kanals, man må bare bruke litt lenger tid på bruksanvisningen

                    Personelig ville jeg valgt en computer radio, har selv Laser 6 som jeg "vokste ut av" svært fort!
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • #11
                      Jag gjorde misstaget att inte köpa bra nog radio för 3 månader sedan när jag började med modellflyg.
                      Fort insåg jag att jag inte klarade mig med detta när modell efter modell ramlade hem på något konstigt vis.

                      Det viktigaste är att du köper en digitalradio med mixmöjligheter, eftersom jag inte vill hamna i samma situation igen så köpte jag mig en Futuba FF9, som kanske är lite overkill att börja med. Även om nu jag är äckligt nöjd med den.

                      Tror Hitec Eclipse 7 på Trond Hobby är ett perfekt val, du kan stole på han som någon tidigare sa, jag beställde nämligen en där åt brorsan också. Fast min importerade jag från England, men för mycket styr för att det skal vara värt det om du inte känner någon.

                      Började med spacewalker, köpte en Dazzler fun/3d, sålde spacewalkern, köpt en Pitts.
                      Du ser, flera modeller, radion behövs. Köpte de 2 sistnämda av en person som varit otroligt duktig på att bygga. Det är ju flysesong, å da skal man ikke bygge
                      MFK Blue Max
                      www.mfkbluemax.com

                      Comment


                      • #12
                        Kjøpte selv først en 3 kanals single stick Hitec, veldig billig men grei kvalitet. Anbefaler jeg det? Nei !
                        Computer radio til 2500-3000,- er riktig valg, lett å finne brukt, du ønsker deg ikke mer den første uka, lett å selge videre. Hitec Eclipse, JR X-2610, eller Sanwa RD-8000, er alle gode valg og egentlig bare et spørsmål om smak.
                        'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                        Ørjan Rapp

                        Comment


                        • #13
                          Sjekk ut radioen "Robbe Futaba FX-18". Jeg importerte en slik fra http://www.modellbau-beck.de/ meget rimelig, ca kr 2500,- (259 Euro+frakt og mva).

                          Radioen kan bygges ut etter behov med inntil 8 kanaler ved å kjøpe brytere, vridere og slidere etter behov som du monterer der du ønsker. Den har meget enkel meny, 12 modellminner og alle mulige mixemuligheter. Har trainer-uttak og mulighet for å kjøre RC-simulator, og den kan programmeres via PC. (svært mye radio for pengene mao).

                          Ulempen er at den ikke leveres med batterilader, men de fleste kjøper seg en mer avansert lader uansett.

                          Jeg tror du vil bli mer fornøyd med denne enn en rimelig 6 eller 7 kanals hitec og du slipper å ha brytere som du ikke benytter.

                          Lykke til

                          Comment


                          • #14
                            Jeg kjøpte min andre Hitec Eclipse 7 QPCM for noen dager siden for 2750.- hos http://www.martinsen-hobby.no/ . Etter noen dager kom pakken i oppkrav. Dette er en "rimelig" radio med mange muligheter. I tillegg er servoer og mottakere fra Hitec, billigere en fra mange andre leverandører av radioutstyr.
                            Bjørn Edvinsen
                            Seagull Arising Star RIP
                            Seagull Extra 300 (2stk) RIP
                            Jupiter,Ready,Carosel,Beaver
                            Sky Raider Mach II
                            Zagi

                            Comment

                            Working...
                            X