Announcement

Collapse
No announcement yet.

GWS E-Starter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GWS E-Starter

    Har kjøpt meg en slik en med EPS-300C motorsystem. 4:1 gear.
    Tenkte jeg skulle bruke 7.4v 1500mah Li-Po.
    Mitt spm er egentlig om det er noen som har noe erfaring eller har prøvd og koble 3cellers Li-Po (altså 11.1v) på disse små 300size motorene ??
    Vil det gå, eller blir det for mye ? Vil det kunne gå hvis jeg setter inn f.eks en Speed 400 motor ?? Bruker 20A ESC.

    Mvh
    Pål.W
    “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

  • #2
    Når det er oppgitt at drivspenning er opp til 8,4 volt på motoren og du vil bruke 11,1 så... varer sakene neppe lenge.

    Regulatorene til denne typen motorer kutter ofte ikke før så lav spenning som 4,2Volt. Når LiPo ikke skal under 2,5 Volt pr celle under belastning vil det si at du risikerer å drepe 3S LiPo på dette oppsettet allerede før du får brent sund motoren...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hvis du ser på RCGroups: Remote Control, Radio Control Planes, Drones, Cars and Boats så ser det ut som 2s lipo i 1200-1500mAh er det mest vanlige å fly estarteren med.

      Comment


      • #4
        Gjør deg selv en tjeneste og bare aksepter at disse motorene ikke takler slike spenninger (3S lipo er bannlyst) du får ca en tur på full gass kansje to men da er det slutt. dette er ett tema som det er skrevet mye om på RC-Groups og der er altid noen som klager på levetiden på disse motorene (snakker om 20min til en times drifts tid før de er kaputt), det typiske for nesten alle disse er bruk av enten for høy spenning og eller for tung propell. Så ta mitt ord for det og kjøp 2S Lipo på disse motorene (400 motorer tåler 3S Lipo greit). Motorene er forøvrigt ikke oppgitt til 8.4V men 7.2V, det finnes de som bruker 7S (8.4V) og det går en stund (avhengigt av trottle bruken). Jeg flyr min GWS SS (samme motor men med D girkassen) i opp til 40min før jeg lader (stopper litt nå og da for å la batteriet få hvile litt, eller for å hvile litt selv ).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Jeg flyr min E-Starter med en 2cellers kokampakke, 1500mAh. Gir meg mellom 17-20 minutter flytid avhengig av propellvalg og throttlebruk. Jeg bruker riktignok en 350 motor, som gir litt mer enn en 300.

          Ben_E
          Ben-Erik Ness
          Bergen Modellflyklubb

          Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

          www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


          http://www.bmfk.no
          http://www.jetsofbergen.no

          Comment


          • #6
            Hei og takk for svar..

            Etter og ha lest deres svar og mye lesing på RCgroups.com(takk for fint tips, var ikke klar over at en så fin side eksisterte) har jeg vel kommet til konklusjon at jeg bare glemmer 3cellers Li-Po
            på denne lille sak. Er det noen som vet om en 350 size motor vil passe i en EPS-300C motorsystem. 4:1 gear, eller blir motoren for stor fysisk ??

            Mvh
            Pål.W
            “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

            Comment


            • #7
              350 motoren til GWS er vel ca 1mm mindre i diameter enn 300 motoren.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Det var kun så vidt jeg greide å få 300 motoren inn i gearkassen til 350-en.

                Comment


                • #9
                  300 og 350 motorene er identiske mht mål, forskjellen ligger i a 350 motoren er viklet med større mm^2 trad. Gearboksene er litt trange for begge deler. Jeg har begge og bytter om hverandre uten problemer..
                  Jeg pleier å kjøpe motorene mine fra aircraft-world, og de bekreftet i svar på spørsmål om nettopp dette at motorene er like utenpå..

                  Ben_E
                  Ben-Erik Ness
                  Bergen Modellflyklubb

                  Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                  www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                  http://www.bmfk.no
                  http://www.jetsofbergen.no

                  Comment

                  Working...
                  X