Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett av trainer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett av trainer

    Hei, dette har jeg ikke gjort før. Holder på å sette opp min Calmato 40. Det er mitt første fly, etter at jeg hadde et par linestyrte i min pure ungdom. Det jeg lurer på er om det lønner seg og mikse balanseror og sideror - jeg har en Sanwa RD 6000 og ser at muligheten er til sted. Ser for meg at det er lettere å få til fine svinger i lufta med en slik miks. Men så er spørsmålet om hvor stort utslag det bør være på balanserorene i forhold til sideroret - vet foreløpig ikke om det er mulig å programere balanseroret forskjellig i en miksfunksjon med sideroret og på høyrestikka på denne radioen.
    Har sett etter løsninger på dette i forumet, men ikke funnet noe. Så gode råd tas imot med takk.

    Odd Agnar
    Kyosho Calmato 40 (ARF) - Magnum 46
    Wilga 2000
    Raptor 50 V2
    Sanwa RD 6000
    Opp skal det - for ned vet jeg det kommer.

  • #2
    Skal du lære deg å fly så bør du la slike fancy mikse funksjoner være i fred (de er egentlig beregnet på skalafly for å lette kordinert sideror og balanseror i sving). I ditt tilfelle skal du først lære å fly med begge hender (lære å bruke sideroret uavhengig av balanseror, noe som er uvurderligt å kunne under t.d. innflyging i sidevind) I tillegg så må en først fly flyet for å få en formening på hvor mye en skal mikse inn sideroret i forskjellige situasjoner for så å ta bestemmelsen på hvor mye en vil ha av siderors miks og hvor mye en skal korigere med stikka (uansett så er du ikke i nærheten av å kunne gjøre deg opp en mening om dette før du har opparbeidet deg en god del erfaring på å fly med begge hender (og det er det ikke sikkert du noengang vil lære om du ikke trener på det.

    Hoi hoi, her brente jeg mye krutt men poenget er vel ganske klart vil jeg tro.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Med kun sideror under sving taper du høyde, så gi litt høyderor mens du bruker sideror, med balanseror taper man ikke høyde så mye under sving. Du kommer til å oppleve at du bruker mest balanseror og høyderor, lite bruk av sideror.

      Noen få modeller har kombinert sideror og høyderor til samme servo eller med mikser.

      Det finnes begynnerfly med kun balanseror og høyderor eller sideror og høyderor.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Det er spesielt på seilfly av en viss størrelse at man bruker denne funksjonen mye (kalles Combiswitch) siden halen ellers henger så mye ned at svingene blir lite effektive.
        Langt de fleste fly lar seg "fly" uten å bruke sideroret i svingene, men: en skikkelig sving foretas med alle 3 rorene i bruk, også sideroret! Her syndes det svært mye...
        For nybegynnere syntes jeg det er OK å bruke combiswitch i begynnelsen hvis man vil. Det er nok å tenke på den første tiden Bare husk på at når du begynner å beherske takeoff, flyging og landing er det på tide å kutte det ut og ta sideroret i bruk separat i svinger og på landing.
        Fordelen med combiswitchen er at du opplever at det er lettere å holde jevn høyde i svinger og at korreksjoner på innflyginger/landinger er mer kontante. Ulempen er at om du skal rolle f.eks. blir øvelsen stygg og fæl!

        Mikseandel: tror du skal begynne med å legge inn 50-60% sideror på balanseroret, og for all del: ikke la det være noen andel andre vegen! Gjør du det risikerer du at flyet "groundroller" når du bruker sideroret til korreksjoner under take-off.....
        Er du i tvil så la være..

        Velkommen i hobbyen, la oss få høre hvordan det går!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Ja, det tok sin tid, men nå har Calmatoen vært i lufta, selv om det ble bare en tur og veldig kort flytid. Underet er at flyet fremdeles er like helt. Det meste av tiden gikk med til justeringer og å få motoren til å gå fint.
          Etter å ha brukt nesten en tank på å taxe rundt på en humpet flyplass var tiden inne får å få det i lufta. Da jeg kun har fløyet på simulator tidligere så var spenningsnivået relativt høyt. Take off gikk fint, tok en venstresving og gikk så vidt klar av noen furutrær, innrømmer gjerne at det var så som så med kontrollen. Flyet fløy meget pent, men mye hurtigere en jeg hadde forventet, det kan nok skyldes at en får litt "hetta" og flyr på full trottel hele tiden. Heldigvis var min svigersønn med og han har fløyet en del så han fikk oppgaven med å få flyet ned på bakken igjen. Hadde fulle utslag på alle servoer, så det reagerte kjapt på all stikkeføring, lurer på om jeg skal sette ned utslagene til 50-60% eller programmere exponensielle utslag. I alle fall, første flydag er over, flyet er helt og det kommer flere dager med fint flyvær.
          Kyosho Calmato 40 (ARF) - Magnum 46
          Wilga 2000
          Raptor 50 V2
          Sanwa RD 6000
          Opp skal det - for ned vet jeg det kommer.

          Comment


          • #6
            Gratulerer
            Har nevnt det før og gjentar det gjerne: Langt de fleste har for mye rorutslag på flyene sine...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Har selv en Calmato

              Til flyet fulgte det med en motor i esken. Hva er din erfaring med denne? Min stopper som regel ved landing, og har vært litt trøblete med å få innstilt riktig på tomgang..

              Geir

              Comment

              Working...
              X