Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget mikrohelikopter med CCPM.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjemmelaget mikrohelikopter med CCPM.

    Jeg har lyst på et mikrohelikopter med collective pitch nå etter å ha lært å fly et fixed-pitch helikopter (Apache'n) i et par måneder. Først vil jeg prøve å lage et selv, det er egentlig ikke noe hokus-pkus. Jeg vil lage så mye av delene som mulig selv, men om nødvendig vil jeg kanskje kjøpe et ferdig rotorsystem for for eksempel Hornet. Så langt er de eneste delene jeg vil bruke som ikke er hjemmelaget skid'ene fra en AeroHawk (modifisert selvfølgelig ) og hovedtannhjulet til hovedrotoren (det gidder jeg ikke prøve å lage selv en gang ). Det jeg er mest usikker på er faktisk å lage en canopy.

    Helikopteret vil bruke en børsteløs CD-ROM motor til hovedrotoren og en lettere CD-ROM motor til halen for å gjøre det enkelt og spare vekt. Jeg vil bruke et 3S1P E-Tec 1200 MAh og to Castle Creations Phoenix 10 fartsregulatorer. Mottageren vil være en GWS Pico 35MHz mottager modifisert for 5 kanaler og forhåpentligvis så klarer jeg å finne en CSM 200 HH-gyro til en fornuftig pris. Jeg har en elektronisk CCPM-mikser som plugges mellom servoene og mottageren, og siden Phoenix 10 regulatorene har governor, og HH-gyroen gjør revo-mixing i radioen unødvendig så er da alle helikoptermiksingen dekket selv om jeg vil bruke en flyradio. Kanskje jeg får råd til å oppgradere til en ny radio når feriepengene kommer men først og fremst vil jeg prøve å brue ting jeg allerede har og lager selv.

    Så langt har jeg laget ramma. Jeg tegnet den på PC - det tok sikkert tyve forsøk før jeg hadde enn løsning som virket fornuftig. Jeg ville ikke ha en ramme med to paralelle plater som på vanlig store helikoptre, og jeg ville ha motoren og batteriet hengende under ramma med radioutstyret over. Den er laget av 1mm glassfiber som er skjært ut med kniv, saks, dremel og søyleboremaskin. Jeg har lagd delene sånn at de passer fint sammen og de hang faktisk sammen uten støtte når jeg prøvde å sette de sammen. Jeg forandret platen for undersiden da jeg trodde det ville bli litt lite støtte med bare en plate der motoren står, derfor er det forskjell på bildene før (de tre første) og etter (de tre siste bildene) montering. Jeg limte sammen ramma med CA (Zap) og den er VELDIG solid og stiv. Etter litt pussing av hjørnene ble det ganske bra.
    Attached Files

  • #2
    Etter liming, ny og større bunplate. Understellet er laget av 1,5 mm pianotråd.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Har akkurat laget røret til masta. Brukte 8x6 mm karbonrør og freste ut endene så jeg kan bruke 7mm kulelager. 6 mm kulelager hadde selvfølgelig også fungert men jeg har ikke flere igjen. glassfiberleppa på toppen er en del av anti-rotasjonsbraketten som holder swashplata i ro.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Fikk dreid en del til swashplate i går på jobb. I dag lagde jeg en kule til den av en rodend som jeg skar til og borret opp til 3 mm.

        Her er noen bilder av halemotoren, halebomfestet og swashplata.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          A discussiongroup on small electric helicopter development:
          Yahoo | Mail, Weather, Search, Politics, News, Finance, Sports & Videos

          Comment


          • #6
            Wow!
            Vi venter spent på fortsettelsen!

            Comment


            • #7
              Jeg har blitt tatt ut i streik nå så jeg får ikke laget flere rotordeler på en stund. Aner ikke hvor lenge dette vil vare men det er første gang min fagforening er i streik siden den ble opprettet i 1922 så det kan jo bli en stund.

              Været er dårlig (som vanlig) så jeg får ikke flydd Apachen min i dag. Har laget en vertikalfinne. Det er ikke det store fremskrittet men... Får ikke gjort så mye mer enda.

              Jeg mangler kulelager. Jeg trodde jeg hadde to 7 mm lager men jeg tok feil, hadde bare ett. Derfor har jeg bestillt masse 6 mm.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Originally posted by ron van sommeren
                A discussiongroup on small electric helicopter development:
                Yahoo | Mail, Weather, Search, Politics, News, Finance, Sports & Videos
                I registered.

                Comment


                • #9
                  For cd-rom motors in small helicopters search/ask here:
                  IKARUS (Anglisk)
                  IKARUS (Tysk)

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har kjøpt Futaba GY240 gyro nå... Da trenger jeg ike radio med revo-mix og da er alle helikoptermixingen dekket av elektronikken på helikopteret.

                    CCPM dekkes av et mixerkort
                    Revo-mix dekkes av HH-gyroen
                    Throttle curve styres av regulatoren som har innebygd governor. Riktignok er det en feil i governorfunksjonen men det fikses nok på neste softwareutgave.

                    Comment


                    • #11
                      Dette har jeg tenkt skal bli hovedmotoren. Delene er fra en CD-ROM. Jeg vil bruke karbonaksling og slipe ned enden til 2 mm så pinion-tannhjulet passer.
                      Attached Files

                      Comment

                      Working...
                      X