Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til Gyro innstilling og radio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til Gyro innstilling og radio

    Hallo på dere..

    Nå har jeg lest mye og lenge her på forumet, men...

    Det jeg lurer på er hvordan og hva er den beste innstillingen for Futaba S9253 digital hale servo og Futaba gy 401 gyro, oppimot en
    Hitec eclipse 7 qpcm. Hvor følsom bør gyroen være i % osv

    Leser mye om gain og atv, men skjønner ikke dette

    Hjelllp !!!!!!!

    NB.. fersk

  • #2
    Har du funnet ut av gyro-oppsettet enda?

    Gain-innstillingen kommer veldig an på hvordan helien funker generellt. Vibrasjoner, turtall på rotoren, etc. Begynn lavt f.eks rundt 60% og øk på gradvis til halen begynner å jage, så går du litt ned igjen til den blir stabil.
    Dette justerer du med endepunktet (ATV) på den kanalen som gain-kabelen er koblet til. En vei er heading hold, andre veien er normalmodus.
    Husk også på at senderens endepunkt justering for haleservoen kun påvirker hvor raskt halen kommer (stikkefølsomhet) når du er i H.H. modus. Det har ingen effekt på haleservoens endepunkt, dette justerer du på gyroen.
    Lykke til!
    Terje

    Comment


    • #3
      Hallo, Takker for svar Helt utrolig at noen gadd å svare etter så lang tid.

      Har vel funnet sånn ca hvordan jeg justerer detta ja. Men ikke hva som er best å fly med, tenker da på hh modus eller normal.
      Halen er stabil nå og den er satt til hh 85 %. Tror at det best at halen dreier seg slik at den vil altid peke bakover på en måte, hehe litt vanskelig å forklare, men om man flyr sidelengs så vil halen vri seg pga kjøre retningen og dermed fly rett frem. I større hastigeter er vel dette best "tror jeg da" fungerer veldig bra på fly sim.

      Det jeg lurer litt på da er hvilke % bør gyroen stå på da og det er vel normal modus ???

      Comment


      • #4
        Bare hyggelig. -En selvfølge mener jeg, at man gir et svar på et ubesvart spørsmål dersom man sitter inne med en løsning. Skulle tro det var det et forum var til for! Helt utrolig at du etter så lang tid bare har hatt tittere og ingen svar!!! -Er ikke vant med denslags, da jeg for det meste er på utenlandske fora, og der hjelper man hvis man kan!!!!
        Får vel pynte på litt... ....

        Om du heading hold eller ikke merker du ved å se på haleservoen når du gir sideror uten motoren i gang. Om servoen liksom blir hengende igjen i ytterposisjon selv om du slipper stikka tilbake til senter, så er du i HH. Følger servoen stikka, så er du i normal..
        Selv bruker jeg nesten utelukkende HH. -Bruk det du er mest komfortabel med, er vel det beste rådet jeg kan gi.
        Hvis du følger oppskriften jeg ga sist for finne riktig gain (%) skulle det bli greit. 401 er en god gyro som etter min erfaring tåler høy gain før halen begynner å slå.
        Det er ikke noen vits i å ha mere enn det som trengs, for mye gjør at servoen må jobbe unødig mye. (Sliter servo og bruker mere strøm).
        Terje

        Comment

        Working...
        X