Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikkerhet.. i praksis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sikkerhet.. i praksis?

    NLF satser spesielt på sikkerhet i år, og de fleste av dere har nok fått med dere at det ikke er mulig å delta på offisielle stevner uten å være fullverdig NLF-medlem og dermed forsikret.
    Så langt alt bra, men jeg vil gjerne høre litt om virkeligheten.. For å dra diskusjonen om sikkerhet litt fram i lyset har jeg lyst til å høre om andres episoder der det kunne gått virkelig galt (for folk) og hva årsaken var. Det gjelder alt fra unger som somler seg ut på stripa pga dårlig avsperring og "dumme" foreldre til sløve folk med dårlig elektronikk (NEI, vi skal ikke diskutere konkrete merker her, bare slurvete eiere).

    Noen forslag til ting som vil forbedre sikkerheten? Kan selv nevne: Alle som har failsafe bør programmere modellen til å kutte motoren og gå i spinn ved feil. Fordi: du flyr selvsagt over trygt område og ved radiofeil er det sikrest om modellen ramler ned i dette området i spinn framfor at alle ror er nøytrale og modellen seiler langt avsted. (Som 727`en på Notodden i fjor!!) Osv.

    I siste MI er det en historie om en "uheldig" flyver som ble påkjørt av sitt eget fly da han taxet inn i depotet... Er det vanlig at det er LOV å taxe inn i depotet i mange klubber? Klart regelbrudd på mange striper.. Osv..
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    I Limets Venner (på Gamlem modellfly plass) er det lov å takse inn i depotet. denne regelen vil bli stående men depotet (det nye) vil bli adskilt fra publikum med sikkerhets gjerde. Vi har derimot innført forbud mot å takse med antennen nede da dette førte til ett alvorligt uhell tidligere i år (heldigvis uten personskade).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Jeg mener helikopter står for den største sikkerhetsrisikoen i dag. De store 60 og 90 size helikopterene som begynner å gjøre sitt inntog er jo rene drapsmaskiner dersom de kommer ut av kontroll. Uansett hvor gode pilotene er kan et eller annet gå galt med elektronikken slik at de kommer ut av kontroll ( jeg har sett helikoptre hvor krystallene har løsnet..). Det finnes ingen som helst måte å forutse hvor et helikopter ender opp dersom piloten mister kontrollen.

      Hva kan gjøres med dette?
      mvh Kjartan

      Comment


      • #4
        Hvordan handterer klubbene personer som kommer for å fly som det etter hvert klart ikke er i stand til å fly på en sikker måte (totalt nybegynnere med eget fly og egne meninger). Nekter dem å fly eller?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Natrajk
          Jeg mener helikopter står for den største sikkerhetsrisikoen i dag. De store 60 og 90 size helikopterene som begynner å gjøre sitt inntog er jo rene drapsmaskiner dersom de kommer ut av kontroll. Uansett hvor gode pilotene er kan et eller annet gå galt med elektronikken slik at de kommer ut av kontroll ( jeg har sett helikoptre hvor krystallene har løsnet..). Det finnes ingen som helst måte å forutse hvor et helikopter ender opp dersom piloten mister kontrollen.
          Jeg ser ingen forskjell på om du får en 120 maskin eller et helikopter i magen. Hovdeforskjellen er at helikoptrene kan hovre, noe som gjør at de holder seg nærmere "tilskuerene" i en større periode av flytiden. Det eneste jeg kan tenke på er å øke avstanden mellom maskina og "tilskuerene"...
          Theodor Bastberget

          Airplanes are for people who can't fly helicopters!
          http://www.modellhelikopter.no

          Comment


          • #6
            Du har också en del andra "sideeffekter" med heli.

            Som en roterande rotor, kan också komma flygande genom luften efter ev. släpp....
            MFK Blue Max
            www.mfkbluemax.com

            Comment


            • #7
              Jeg tror mange ulykker, eller nestenulykker kan løses ved noen enkle knep:

              - all rusing i depoet eller taxing inn i depoet blir forbudt
              - alle linker, overføringer, batterier, rekkevidde osv... sjekkes før hver tur. Er man i tvil om det skal holde, så lar man være å fly
              - hold god avstand mellom fly og seg selv/ publikum. Til dere som ikke liker helikopter, husk at disse detter stort sett rett ned. Glidetallet er elendig på disse skapningene.
              - slutt å fly mot publikum eller seg selv
              - de med PCM-mottaker setter opp dette slik det er tiltenkt. Motor til stopp/tomgang er viktig
              - ikke fly om du er du i tvil om rådende værforhold eller din egen erfaring

              En ulykke er en for mye, så her må alle ta ansvar!

              /Tom Erik
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Jeg tror nok at et helikopter som kommer ut av kontroll i nærheten av folk er en del farligere enn et fly, men fly er livsfarlig det og.
                Når jeg hovrer mitt 90size helikopter på 1500 omdreininger har faktisk bladtuppene en hastighet på 440km/t og det er nok til å ta livet av hva som helst.
                Når det er sagt er mitt inntrykk (håper jeg kan si det uten å starte en ny forumskrig) at helifolket er litt mer kritiske til hva slags utstyr de putter ombord i maskinene sine og har en mer strukturert flystil. Ikke skyt meg pga denne uttalelsen, jeg vet det finnes unntak i begge retninger.
                De to farligeste tingene i vår hobby er etter min mening utstyr som svikter og nybegynnere.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vingemutteren
                  Hvordan handterer klubbene personer som kommer for å fly som det etter hvert klart ikke er i stand til å fly på en sikker måte (totalt nybegynnere med eget fly og egne meninger). Nekter dem å fly eller?
                  Hos oss (Phoenix) er det slik at kommer det en nybegynner med et fly går de av oss som har mest erfaring igjennom flyet (for det meste noen i styret, eller av de gamle traverne som har flydd lenge). Det blir sjekket at ror, linker, koblinger, slanger/tank, servoer og slikt er i god stand og forsvarlig montert.. Hvis det er enkle småting så hjelper vi personen, f.eks slange stubber på linker etc, men er det større, kritiske feil så ber vi personen om å fikse det, forteller litt om hvordan forbedre det.. han får ikke fly før dette er ordnet. Uansett!... enkelte blir litt sure og grinete, men forstår hvorfor som regel.

                  Er flyene i stand hender det at noen av oss tar opp flyet først for å se til hvordan det fungerer... Så lar vi "nybegynneren" få prøve litt mens vi står på siden og hjelper til.. i små mengder i starten, men mer og mer etterhvert..

                  Nybegynnere får ikke nøkkel til stripe og brakke før noen i styret har godkjent at personen er i stand til å ta av og lande kontrollert (god kontroll med flyet).

                  Vi har max 3 fly i luften samtidig (pluss evt. et seilfly).
                  Dedikerte plasser til pilotene og avtalt flyområde.

                  Ingen taxing i depot.
                  Rusing av motor skal skje bort fra depot/publikum (vi har et bra gjerde mellom depot og brakke/sitteplasser i tillegg).

                  Litt om sikkerheten vår.. alle regler henger på stripen!.
                  Med vennlig hilsen / Best Regards
                  Freddy Ulvseth
                  http://freddy.ulven.com/rc

                  Comment


                  • #10
                    Kommer alltid til å la noen med masse erfaring prøvefly mine nybygg.
                    Failsafepåbud bør vurderes på alt over kiloen.
                    'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                    Ørjan Rapp

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stall
                      Failsafepåbud bør vurderes på alt over kiloen.
                      La oss ikke bli helt paranoide, å bure oss inne i reglemang med failsafe og denslags dippedutter er helt klart en avsporing. Sørg heller for at det utstyret en bruker virker som det er tiltenkt i første omgang (t.d. avstands sjekk, linker og batteri spenning). Regelen med å ikke fly mot publikum er nok den viktigste og rettning på fly og motor under rusing i depotet er også en viktig sak.
                      Det er ikke lenger enn siden Søndag jeg var bekymret og følte meg utrygg da en erfaren pilot slengte ett fly omkring som ikke fløy som han ønsket, noe var galt med flyet (roller merkligt) men han fløy det like vel på den måten flyet ikke ville fungere og han endte gang på gang inn over publikum. Det er virkligt vanskligt å på en fin måte foreslå at han ikke gjør denne manøveren på det stedet han gjorde det, men jeg er like vel rimlig trygg på at han IKKE fikk med seg denne advarselen (og nå kvier jeg meg litt til å ta dette opp med vedkommende, jeg burde jo ha vært mye klarere der og da). Uansett hvordan han oppfatter manøveren så var han inn over forbudt flyområde og bare det faktum at jeg følte meg nervøs og bekymret burde vel være mer enn god nok grunn til å ta afære i saken. Like vel å måtte ta dette opp føles trasigt da det uansett hvordan en sier det så er dette en korreks/reprimande. Jeg får ta det litt i forbifarten som vanligt, sukk.

                      P.S. Hva skjer når den som skal passe på andre gjør feil (meg altså ), det er mere enn pinlig selv om det som oftest er ingen som ser det, men det viser jo klart at en ikke bør være for hard i sin dom over andre i første omgang.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        En del inputs ja...

                        Tom Erik har tydeligvis den gode filosofien på plass! Og ellers dette med at modellflyplassen faktisk skal være et noenlunde kontrollert område! Depot, stripe foran og flyområde foran det igjen. Og publikum BAK!
                        Ulven flyr også i en klubb med litt kontroll

                        Ja, reglene som gjelder på stripa skal kunne håndheves av alle medlemmene når det er så gæli som VM sier! Advarsel, og hvis vedkommende ikke vil forbedre seg så er det enkelt og greit flyforbud, eller???

                        Den andre vegen: man skal kunne få både kunnskap og hjelp i miljøet på slike kontrollerte områder. Fungerer bra de fleste plassene, folk bidrar og hjelper nybegynnere.

                        Likte at VM dro fram ordet paranoid... for nå kommer vi etter hvert til kjernen i saken: Hvis ikke VI gjør dette så trygt som mulig vil vi etterhvert få strengere krav mot oss fra myndigheter og opinion. Ikke bare støyer vi og er unyttige, vi er FARLIGE i tillegg!! At klubben DIN har klare regler betyr at vi vil oppfattes som anelsen mer seriøse enn om alt er helt fritt fram om noe evt skjer. Da blir vi nemlig gransket hvis pressen ønsker å lage storm ut av saker.... Og da snakker vi om paranoier!! Samfunnet vil tydeligvis at vi skal leve med en null-risiko hvis mulig, er vi skjødesløse vil "andre" tvinge på oss regler over tid som kan være brutale...

                        Både helikoptre og fly er potensielt farlige, jeg er mest interessert i om dere vet konkrete måter å holde risikonivået akseptabelt lavt uten å samtidig ødelegge hobbyen vår??? Noen innspill er her, og en del av disse er nedfelt i klubbregler rundt om hos oppegående klubber. Noen flere erfaringer?

                        Etterhvert vil selvsagt utstyret bli forbedret, failsafe blir kanskje standard og kanskje også påbudt om få år. Min nye radio har den funksjonen at om jeg slår den på og kanalen er opptatt får jeg bare en advarsel, den slår ikke på utgangstrinnet slik at jeg ikke kan "skyte ned" andre på samme kanal... framgang helt klart! Kanskje påbudt om noen år?

                        Når det gjelder å holde batterier i trim så handler det om holdninger og informasjon. Dette bør vi som har fløyet 2-3 timer før bidra med når det kan være behov.

                        Målet: gjøre hobbyen vår forholdsvis sikker uten nødvendigvis å lage regler som ødelegger flygleden. Gjør vi ikke det vil andre etterhvert kunne kneble oss kraftig...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Paranoid ? VM ? Fart ganger masse i annen, det er en ekkel formel.
                          Legg til en roterende kniv i nesa eller på toppen = blålys?
                          Å ikke bruke failsafe hvis en har mulighet til det er som å ikke bruke sikkerhetsbelte i bil.

                          Er vi ikke selv flinke nok med sikkerhetsarbeidet ender vi før eller senere opp med en eller annen form for offisiell sertifisering for å få fly.
                          En form for sertifisering innad i klubbene burde kanskje vurderes, blant annet for å få systematisert internopplæringa.
                          'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                          Ørjan Rapp

                          Comment


                          • #14
                            Paranoid ? VM ? Fart ganger masse i annen, det er en ekkel formel.
                            1:Har da aldrigt påstått annet (men har kun hatt ett farligt tilfelle på 8 år og det var min feil og ikke utstyret).

                            Legg til en roterende kniv i nesa eller på toppen = blålys?
                            2: Lite sansynlig forutsatt normal klaring til tilskuere (jeg skjønner hvor du vill men du maler fanden på veggen).

                            Å ikke bruke failsafe hvis en har mulighet til det er som å ikke bruke sikkerhetsbelte i bil.
                            3: Absolutt enig. Men har man ikke så har man ikke (føler helt klart dette har mest for seg i kremvispere og fly over en viss vekt/hastighet og da snakker vi om 5-6 kilo og ikke 1 kilo, fornuft kaller man sånt, se forøvrigt svar nr 1 med hoved tyngde på parantesen).

                            Er vi ikke selv flinke nok med sikkerhetsarbeidet ender vi før eller senere opp med en eller annen form for offisiell sertifisering for å få fly.
                            4: Jo før jo heller, det alt for mange som ser på dette som leker (undres på om det ikke er noe slikt i England?)

                            En form for sertifisering innad i klubbene burde kanskje vurderes, blant annet for å få systematisert internopplæringa.
                            Det har vi allerede i klubben vår, men som vanligt så fungerer dette greit bare for nybegynnere og nye medlemer av klubben (der ingen nybegynner får fly uten instruktør tilstede inntil de er godkjent for solo), alle gamle gutta (meg selv innkludert) er jo automatisk godkjente enten vi har tatt i en stikke på flere år eller ei (og det er nok ikke så bra ). Finnes det ikke allerede sertifikater innenfor NLF på dette området? I så fall noen som kan legge ut kriteriene for disse?

                            (Rettet en skrive feil)
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              La oss ikke bli helt paranoide, å bure oss inne i reglemang med failsafe og denslags dippedutter er helt klart en avsporing. Sørg heller for at det utstyret en bruker virker som det er tiltenkt i første omgang (t.d. avstands sjekk, linker og batteri spenning).
                              Nå må vi oppklare en liten detalj her:
                              Enten så flyr man med PPM/FM mottaker, eller så flyr man med PCM der failsafe er korrekt satt opp. Failsafe`n MÅ programmeres riktig!!!

                              Mitt poeng med bruk av PCM/ FailSafe funksjon, er at de som har dette MÅ bruke det riktig! Får du låsing på dette systemet går ikke modellen berserk som den gjør med normal PPM/FM, men modellen fortsetter i samme retning med alle servoer låst i siste posisjon. Om den ikke er riktig satt opp da, dvs. motor til tomgang eller av og kanskje en aning sideror.

                              /Tom Erik
                              Tom Erik Smedal
                              www.artistic3D.net
                              www.photopia.no

                              Comment

                              Working...
                              X