Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skyvende propeller for e-fly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skyvende propeller for e-fly.

    Da den siste modellen har motoren plassert slik at jeg trenger skyvende propell i størrelse 6X4E eller 5,5X4,5E lurer jeg på om noen vet hvor man kan få tak i dette!

    Søkte rundt på nettet i går og fant ikke noe
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Du trenger bare å snu propellen og dreieretningeen på motoren.(børstemtorer liker ikke å bli snudd hvis de har kjørt andre veien en stund)

    Comment


    • #3
      Jeg hadde egentlig tenkt det samme selv men ville først se om det var mulig å skaffe skyvende propeller.

      Motoren er bare innkjørt 1 time med vanlige penncell batterier (3 i serie)
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Har aldri sett noen som har dedikerte "E"-propellere for venstregange, så det blir å snu den + å ompole motoren... Er den allerede brukt/innkjørt i høyregange, kjør den 10-15min. u/ belastning på lav spenning. Det burde rekke!
        Bygger bedre enn jeg flyr...
        ARF? Nei takk!

        Comment


        • #5
          De fleste børstemotorer fungerer dårligere når de går andre veien fordi børstene ligger sånn at de ligger noen grader for tidlig og ved motsatt rotasjon vil børstene i stedet bli forsinket i forhold til magnetene. Derfor bør man også justere "timing" ved å skru baklokket hvis man skal ha de til å gå andre veien. Prøv forskjellige søk med ordet "timing" på rcgroups eller med google så finner du mye info.

          Comment


          • #6
            Kan du ikke få tak i pusher proppeler hos din nermeste forhandler??

            Proppelen har ett profil hvis du ser nøye på den, så det vil vel ikke gå så bra å snu den?

            Kanskje du finner mer info her
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              Propelleren må selvfølgelig peke samme vei i forhold til flyet som om den var montert foran på flyet.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Flue
                Kan du ikke få tak i pusher proppeler hos din nermeste forhandler??

                Proppelen har ett profil hvis du ser nøye på den, så det vil vel ikke gå så bra å snu den?

                Kanskje du finner mer info her
                Nettopp defor den må snues...
                Bygger bedre enn jeg flyr...
                ARF? Nei takk!

                Comment


                • #9
                  Har nå byttet polene og prøvekjørt/innkjørt og det virker som den går like bra i "revers".

                  Dessverre hadde jeg ikke propell adapter på 2,3mm bare 2 og 3,2 så jeg har ikke fått testet den med propell.

                  Eller takk for linken Flue - sjekket den ut i går, har også sjekket Graupner.

                  Så nå gjenstår bare å få kjøpt propell adapter og "litt" mindre vind så får vi se hvordan det går
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tahustvedt
                    Propelleren må selvfølgelig peke samme vei i forhold til flyet som om den var montert foran på flyet.
                    Kjønner at det jeg sa var feil når du sier det på den måten

                    Takk "tahustvedt" og "kråka".
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • #11
                      Har vært på nettet og sjekket om dette med fin tuning av speed 400 motorer. Det som skrives er at stort sett så spiller det ingen rolle om man endrer polaritet. Ønsker man derimot maks effekt (og mindre levetid) kan man endre på "tenningspunktet" ved å dreie huset 5 mm motsols ved normal polaritet og ved "revers" 5mm medsols.

                      Ved fartsprøver på bakken, blant annet for å se om den går beint så virker det som den har mer enn nok krefter
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #12
                        Hva mener du med å dreie huset?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ostnik
                          Hva mener du med å dreie huset?
                          Bak lokket på motorene.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            En beskrivelse nogenlunde rett oversatt vil bli som følger: ta og merk av possisjonen, bruk en tang (vannpumpe) og hold rundt motorhuset, bruk en tang tilsvarend krankløsner eller lignende (tang med to pinner til å stikke inn i hull) og stikk dette inn i lufteåpningen på bakenden av motoren og drei motsols hvis du har normal polaritet og omvendt ved det motsatte.

                            Håper at dette var forståelig
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              Motoren har lavere virkningsgrad når den er "timet" feil vei. noen motorer er nøytrale og fungerer like bra begge veier, men hvis man har en motor som er justert for en retning og kjører den andre vei så vil den bruke mer strøm enn nødvendig.

                              Når man skal justere baklokket bør man overvåke strømtrekket.

                              Comment

                              Working...
                              X