Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva gjør jeg feil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva gjør jeg feil?

    Hei!
    Jeg har to deltavinger, begge fra Multiplex. Den ene er en Twin-Jet som har truffet bakken veldig hardt mange ganger. Den andre er en nykjøpt Pico-Jet Combat. Nå som jeg har fløyet disse så lurer jeg på hvordan folk greier å rolle disse flyene uten å miste høyde.
    Første gang jeg skulle prøve med Twin-Jeten så kom jeg flyvende ca 2 meter over bakken i god fart. Så vrir jeg et potmeter som jeg har på senderen (Pico-Line) over for å få større utslag på balanserorene, og mindre utslag på høyderorene (V-mix). Der greier jeg selvfølgelig å skru den feil vei så jeg får veldig små utslag på balanserorene. Det gikk rett i marken. Etter å ha fikset flyet og fløyet mer skulle jeg prøve å rolle det igjen. Denne gangen høyt oppe i luften. Rollen gikk fint, men den så rar ut. Grunnen var at når flyet snurrer tipper det og faller endel og derfor ser det ikke så veldig bra ut. Dette har jeg prøvd på Pico-Jeten også men det blir likt der også.

    Så jeg lurer på: Er det feil med meg som pilot (jeg gjør feil når jeg skal rolle) eller er det feil med byggingen av flyet?
    -
    Jan-Ove Sandnes

    Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

  • #2
    Prøv å gi litt nedror på ryggen, det bruker å hjelpe

    Comment


    • #3
      Kan nesten høres slikt ut.
      Om det var din første roll på et fly du prøvde på på 2 meter så ville jeg faktisk tippa den gjikk i bakken lenge før du rolla.
      Høyde er viktig når du skal trene på nye ting...
      Do it inverted

      Comment


      • #4
        Har flyene høyderor som også brukes som balanseror (eller omvendt)? Elevon? Har det sideror? Til å begynne med bør du ha stor fart og gi litt (eller mye) dykkror når du ligger opp-ned. Hvis du har sideror bør du også (hvis du klarer) bruke sideroret når flyet ligger i Kniv Egg posisjon(ene).
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Det kan hjelpe mye å flytte CG litt bakover.

          Trekk gjerne litt oppover-høyderor rett før rollen også, og ned høyderor når flyet er opp-ned som de andre sier her.

          Comment


          • #6
            Da får jeg frøve det med å gi litt høyderor når flyet ligger på rygg.

            Gjorde nok ikke det de første gangene

            Får vel prøve igjen når været blir bedre. Bare vind og drittvær nå

            Uansett så takk for hjelpen
            -
            Jan-Ove Sandnes

            Modeller:
            Align Trex 600E Pro (Vbar)
            Align Trex 450 Pro (Vbar)
            MPX Funjet
            MPX Dogfighter
            Hotliner i bestilling...

            Comment


            • #7
              Hei, jeg har drevet mye med deltavinger.

              Problemmet med Twinjet, Picojet og Microjet er at original motoren er for svake.

              Og hvis du i tillegg bruker et batteri med 7 celler da får du alt for lite fart på flyet. Prøv 8 celler, eller som meg 10 celler og børsteløs motor

              Saken er den at deltavinger bremser når du gir maks utslag på balanserorene! Derfor må du ha kraftig motor!

              Jeg har god erfaring med Speed 400 6V og en Graupner 6X3 propel på
              8-10 celler KAN 1050. Men den holder kun 15-25 ture før den er brukt opp (på 10celler)!

              Husk å bruk lette celler, eks 1050 KAN. De har høy ytelse og lav vekt. Eller lipo hvis du har økonomi til det.

              MVH Simon B. N.
              Damn these things are hard to fly!

              Comment

              Working...
              X