Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading/Utlading av Gel-batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading/Utlading av Gel-batteri

    Jeg har fått tak i to slike 12V 7Ah batterier av en jeg kjenner i Securitas, de bruker dem som backup i alarmannlegg.

    Problemet er at de har stått lenge og lar seg ikke lade skikkelig, maks 100-200mAh på billader på høyeste innstilling, jeg har klart å vekke det ene til liv ved å lade det opp og ut igjen tre ganger og nå virker faktisk som det er i orden igjen, det drar ihvertfall starteren min med tilstrekkelig kraft ganske lenge.

    Hvor mye kan disse lades med og hvor langt kan de lades ut før de tar skade av det? Jeg går utifra at det andre batteriet er dødt siden det ikke lar seg lade selv med 16-17V på klemmene.

  • #2
    Du må IKKE benytte vanlige 12V batteriladere på disse batteriene!
    Da risikerer du virkelig å skade disse.

    Gel (VRLA) batterier bør lades med konstant spenning (2,45V pr. celle) og med strømbegrensning 0,4C eller mindre ( jfr. Panasonic batteries )
    Dvs. 14,7V ladespenning og inntil 2,8A ladestrøm for ett 12V/7,2Ah batteri

    Alf Gunnar

    Comment


    • #3
      Lader det med 14.3-14.5V og 1.5A når det er helt tomt og det faller til ca 110mAh når det er fullt, skulle kanskje tatt en tur på Clas Ohlson og kjøp en vegglader for Gel batterier hvis det er noe risiko innvolvert.

      Nicad batterier kan jo 'snu' polaritet hvis de ligger lenge utladet og da kan de av og til 'vekkes' igjen med litt ekstra trøkk fra laderen med det samme, kan noe sånt skje med syrebatterier også?

      Comment


      • #4
        Nei. det som skjer med bly batterier (enten gasstette eller opne syrebatterier) er at de sulfaterer (eller noe sånt), i alle fall så får de ett belegg på platene inne i cellene og dette kan normalt ikke reverseres.

        Gel batterier til alarm og annen nød utrustning (ikke å forveksle med de store til bil og båt) har i alle år gått under tommelfinger regelen at lading bør holdes på ca C/10 (ca 700mAh på ett 7A batteri) for maks levetid. Når det gjelder spenning så skal de i utgangspunktet ha litt høyere ladespenning enn normale syre batterier for å oppnå full lading (men samtidigt så får ikke ladespenningen gå noe særligt over de 14,7V Alf Gunnar beskriver. Grunnen til de lave ladestrømmene som man bruker på disse batteriene er nettopp at de er tilnærmet gasstette og for sterk ladestrøm vil føre til at batteriet sprekker eller elektrolytten renner ut. Nå har jeg brukt bil ladere på slike batterier i en år rekke (maks 5A), men det har vært på ett 16A batteri av serdeles høy kvalitet som garantert tålte C/2,5 (det samme som 0,4C). Problemet var altid å stoppe ladingen på rett tidspunkt inntill jeg fikk tak i en automatisk lader.
        I dag så lader jeg mine 7,2A gele batterier med min Simprop Inteli V2 lader på maks 700mah og det funker som snus.

        Jeg går utifra at det andre batteriet er dødt siden det ikke lar seg lade selv med 16-17V på klemmene.
        Det er garantert reist til de evige batterimarker.

        jeg har klart å vekke det ene til liv ved å lade det opp og ut igjen tre ganger og nå virker faktisk som det er i orden igjen, det drar ihvertfall starteren min med tilstrekkelig kraft ganske lenge
        Teoretisk så går det vel egentlig ikke ann, men jeg har opplevd selv att disse batteriene av og til kan våkne litt med lett cykling (er det ikke bedre etter 4-5 ganger er det bare å glemme videre cyklinger, da er det bare å leve med det en har oppnådd). Tror ikke du bør lade det ut til lavere enn 11,5V ubelastet jeg husker ikke spenningen på tomme batterier (tror det var 10.8V) men mener å huske att halvfult batteri er ca 11,5V (koriger den som måtte ha dataene) og en bør ikke tømme noe bly batteri mere enn ca 50% (med mindre det er spesielt laget for deep cykling da)..
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment

        Working...
        X