Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektriske motorsystemer, del 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektriske motorsystemer, del 1

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Hei
    Flott og informativ artikkel om elektromotorer. Skikkelig bra og dyktig gjort.

    En liten kommentar på outrunnere. De første LRK motorene hadde fast aksel/stator med kulelagret rotor. Dette prinsippet er forlatt av de fleste. Idag sitter statoren fast på et nav med kulelagre. Rotoren sitter fast på den roterende akselen.
    Se forøvrig
    ANCE AS - 404
    Se også emnet Indoor på
    http://www.larvikmodellflyklubb.com/

    Topp score på denne artikkelen.

    per

    Comment


    • #3
      Takk for kommentar og skryt, Per!

      Jeg skal ta med det du har sagt her.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Topp

        En meeeeget bra artikkel
        Jeg setter virkelig stor pris på artikklene i Modellflynytt,
        de er et must for oss ferskinger innen Rc.
        Ser frem til fortsettelsen.

        Håvard
        Mvh.
        H.S

        Comment


        • #5
          Her er ikke rankingen som kun går til Bra god nok, Vill gi M+ på denne.
          Venter på neste del med spenning. Denne artikkelen var så bra at den går inn i min samling av artikkler og forklaringer mellom to permer (kom igjenn og gi printeren min mere å gjøre er du snill) .
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            M+? i dag har vi tallkarakterer(1-6)...

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ostnik
              M+? i dag har vi tallkarakterer(1-6)...
              Har dere? Javel javel (siktet egentlig til karakteren bra eller G for godt som det var i gamle dager som ikke var tilstrekkelig). Jeg for oversette da, det blir ca 5,2-5,6 og i dette tilfellet mener jeg 5,6. (S eller serdeles tilsvarer 6 og S- er da i 5,7-5,9 området. og hvordan jeg vet dette? har da fått begge deler både i ungdomskolen og på videregående, det er dette som bør stå i karakterboka di Ostnik ).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Kan børsteløse motorer kjøres begge veger ???
                Hvordan synkronisere to børsteløse motorer???
                (antar at de må ha separate regulatorer).
                'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                Ørjan Rapp

                Comment


                • #9
                  Børsteløse motorer går like bra begge veger. Går den gal veg når du kobler til regulatoren tar du av to av ledningene og bytter plass på dem mens den tredje står der den står.
                  Synce: jeg tror du må investere i to regulatorer ja. Tar jeg feil blir jeg nok arrestert her kjapt
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Du kan kjøre to børsteløse motorer på en regulator, men det krever at lengden på ledningene til hver motor er nøyaktig like lange og at motorene er helt like selvfølgelig. Det er flere som flyr med en regulator på to motorer på RCGroups, med bl.a. TMM og Castle Creations regulatorer. I mange tilfeller kan man få problemer med at bare en motor starter av seg selv. Jeg har ikke prøvd det selv men jeg vet at det går.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tahustvedt
                      Du kan kjøre to børsteløse motorer på en regulator, men det krever at lengden på ledningene til hver motor er nøyaktig like lange og at motorene er helt like selvfølgelig. Det er flere som flyr med en regulator på to motorer på RCGroups, med bl.a. TMM og Castle Creations regulatorer. I mange tilfeller kan man få problemer med at bare en motor starter av seg selv. Jeg har ikke prøvd det selv men jeg vet at det går.
                      Det er riktig, det går bra i noen tilfeller og andre ikke.
                      Castle Creation anbefaler ikke å kjøre to motorer på deres regulatorer. Mange får det til, men effektiviteten kan bli dårligere og man kan risikere å få start problemer.
                      Den eneste fabrikanten jeg vet som går god for at regulatorene deres kan håndtere 2 motorer er Kontronik, de leverer ett twin-drive sett med to motorer og en regulator som skal fungere bra.

                      Originally posted by Stall
                      Kan børsteløse motorer kjøres begge veger ???
                      Hvordan synkronisere to børsteløse motorer???
                      (antar at de må ha separate regulatorer).
                      Med en regulator på hver motor vil motorene ikke gå sykronisert.
                      To børsteløse motorer på en regulator vil så sant de starter ok gå 100% synkronisert , men du mister den tøffe tomotorslyden.
                      I praksis har det heller ingen nytteverdi at motorene på et fly er synkronisert, så lenge mororer og regulatorer er like vil det ikke være merkbar forskjell.

                      Skal man være sikker på at tingene fungerer knirkefritt er det en regulator pr. motor som er tingen.

                      Comment


                      • #12
                        Takk til Joo, Tahustvedt og Zipzap.
                        P-38 LIGHTNING, med elektro drift, 3 bladet vario prop og kontraroterende propeller.blir vinterprosjektet
                        'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                        Ørjan Rapp

                        Comment


                        • #13
                          Jeg skal diskutere dette med flermotor-systemer i kommende deler av serien. Tanken var å ta en gjennomgang av hovedkomponentene først, for deretter å se på hvordan alt henger sammen. Man må begynne i en ende, uansett hvordan man snur og vender på det.

                          Når det gjelder rotasjonsretning på motorer skal jeg inkludere det i første del. Burde selvsagt tenkt på det selv, men....
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment


                          • #14
                            Fint det, følger med.
                            Lurer på en hel del når det gjelder valg av motor, regulator og dimensjonering på batteripakker, i forhold til ønsket effekt (propelldiameter).
                            'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                            Ørjan Rapp

                            Comment


                            • #15
                              Her er en link som gir en god grafisk forklaring på hva som skjer i en elektrisk motor: Page Not Found (404) - NXP® Semiconductor
                              Anders Valland
                              Trondheim

                              Comment

                              Working...
                              X