Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygge om cd-rom motor til modellflymotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bygge om cd-rom motor til modellflymotor

    lager en ny tråd på det emne
    Er det vanskelig og bygge om en cd-rom motor til modellmotor?
    Finnes det noen tegninger på det ?

  • #2
    (MFN) ModellflyNytt.no

    (MFN) ModellflyNytt.no

    (MFN) ModellflyNytt.no

    Du kan også gjøre ett søk på CD-ROM her på forumet så finner du sikkert mye
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Vet noen hvordan man får motorer løs fra printkortet?
      Motoren på bildet i vedlegget har bronselager så jeg lurer litt på om det er muligheter for at klokken løsner fra resten. Hadde det vært kulelager kunne man jo altids limt det men dette er ett bronselager. Sitter klokken godt nok fast eller bør jeg event. sette i kulelager?
      Attached Files
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

      Comment


      • #4
        Er ikke helt sikker på hva du mener...

        Klokken er den du allerede har tatt av. Det som står igjen på printkortet er statoren og messingfestet. Jeg pleier å krølle printkortet med to tenger til motorfestet løsner. Statoren og festet tar ikke skade av dette. Bronselageret i midten kan du fjerne ved å sette messingfestet mot en kopp eller litt åpen skrustikke, og slå det ut med en passende dor og hammer. En 5mm bolt kan godt brukes som dor. Den pleier å løsne ganske lett.

        Hvis du vil ta statoren av messingfestet kan du bruke samme teknikk. Sett en kopp av passende størrelse under statoren så at messingfestet går oppi koppen og slå messingfestet gjennom statoren. Messingfestet kan godt bores opp for å montere kulelager, men det er vanskelig å sentrere hullet. En løsning er å montere messingfestet i selve chuck'en i en søyleboremaskin og boret i skrustikka under og føre det roterende messingfestet ned mot boret. Da vil hullet bli sentrert.

        Jeg liker best statorer som har et senterhull på ca 8 mm da jeg da kan bruke et 8x6 mm karbonrør som feste senere og bruke 3x6x2.5 mm kulelager.

        Glidelageret bør byttes ut med kulelager for å få god ytelse. Man kan bruke en 3mm hjulstopper på baksiden for å hindre at klokken flyr av i lufta, men med nye neodymium-magneter er den magnetiske kraften nok til å holde klokka på plass. Man kan også montere motoren andre veien slik at statoren og klokka ligger på baksiden av motoren og propelleren på fremsiden i stedet for å montere propelleren på samme side som klokka.

        Comment


        • #5
          Five cd-rom conversion homepages/manuals in the first message of this two page thread:
          404 Not Found
          404 Not Found

          It's a Danish forum, yes I know it hurts, but sometimes one has to be a big boy The thread is in English by the way ...

          Lot's of cd-rom discussion going on in the 'power systems' subforum at Electric Flight - RC Groups, look for 'my' cd-rom tricks thread:
          RCGroups: Remote Control, Radio Control Planes, Drones, Cars and Boats

          Comment


          • #6
            Jeg har fått statoren og messinglageret av printkortet nå (kopp-teknikken).
            Det jeg var redd for var et klokken kunne fly av i luften med propellen men jeg gjør nok som du sier å sette en hjulstopper på undersiden hvis det er plass. Eller så bytter jeg ut messinglageret med kulelager så jeg kan lime innerringen fast i akslingen.
            Klønete forklart kanskje men..
            Run, live to fly, fly to live, aces high!
            Erlend Larssen

            Comment


            • #7
              Tips'n tricks thread:
              Re-winding and building motors, tips and tricks, checks and tests - RC Groups

              Comment

              Working...
              X