Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jomfrutur med Piper'n

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jomfrutur med Piper'n

    Er det kanskje noen Piper Cub piloter som har noen gode råd å gi før min
    første flytur ?

    Skal teste den en del på bakken før takeoff, for å bli litt bedre kjent med den og sjekke den for svakheter (vibrasjon, løse skruer etc).

    Har fløyet den en god del på Realflight G2 uten større problemer. Er spent på om Piper'n og sim'en er lik ? Synes den er litt mer krevende å lande der enn mange andre fly.
    - AK

  • #2
    Er dette en 40 Cub så ver oppmerksom på at enkelte har en tendens til å flikke i sakte fart (med de delte høyderorene så må de være like, ellers.... flikk og det samme med CG punktet litt langt bak, prøv litt og litt ellers... ikke sant ). De bruker og være glad i litt sideror rund svingene for å se pent ut. Uten om det ett nydelig fly (passer best som 1/4 skala da flyr de virkeligt fint). Erfaringen med naboens Goldberg Cub 40 size (de blir ofte over motoriserte, er flottets med 4T og lite futt etter min mening).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Re: Jomfrutur med Piper'n

      Originally posted by akvernberg
      Er det kanskje noen Piper Cub piloter som har noen gode råd å gi før min
      første flytur ?

      Skal teste den en del på bakken før takeoff, for å bli litt bedre kjent med den og sjekke den for svakheter (vibrasjon, løse skruer etc).

      Har fløyet den en god del på Realflight G2 uten større problemer. Er spent på om Piper'n og sim'en er lik ? Synes den er litt mer krevende å lande der enn mange andre fly.
      Ha alle batteriene klare og fulladet.
      Sjekk tyngdepunkt uten fuel i tank som vist i tegning, sjekk at motoren er innstilt 2-3 grader til høyre sidetrekk og 2-3 grader nedtrekk (sjekk i byggebeskrivelsen eller i tegningen hvordan motoren skal stå i forhold til datumlinjen). Sjekk at alle rorene står i nøytral stilling med alle trimmepotensiometrene ved siden av styrestikkene står i midt.

      Husk å kontrollere alle hengslene og styreleddene/stagene er i orden og sitter godt før hver takeoff.

      Hold modellen 45 grader opp og juster motoren til den går jevn uten fusking og lite eksosrøyk.

      Mens du akselerer flyet før den letter, husk å korrigere med sideror pga påvirking av propell mot finne som gjør at den trekker til venstre i begynnelsen.

      Hvis du svinger med kun sideror, så kan den få spiralstup, gi litt høyderor samtidig med sideror mens du svinger flyet.

      Før landing, sett motor turtallet ned god tid før du forbereder landing og la den seile mens du korrigerer flyet på rett kurs mot landings stripa og før hjulene berører bakken gi den litt løft for å få halehjulet til å møte samtidig med hovedhjulene. Husk høy fart under landing skaper større skade.

      Hvis du er usikker, ta kontakt med noen som driver R/C flyging eller flyklubben der du bor.

      Lykke til med flytur.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Jomfruturen gjennomført...

        Hadde min første ordentilge tur i går med Piper'n etter mye mekking, justering og nødlandinger p.g.a motorkutt. Det var helt konge...

        Flyet oppførte seg helt eksemplarisk og hadde flere touch and go.
        Den er lettere å lande i virkeligheten enn på simulator. Hjulene sitter
        på bakken etter touch down uten for mye jukking med høyderoret.
        I Realflight virker det ofte som om jeg har fyllt med "Kengur" fuel.

        Takk for gode råd....

        André
        - AK

        Comment

        Working...
        X