Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servo med metall drev

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servo med metall drev

    Er det å foretrekke å ikke ha servo med metalldrev i fly ?
    Mener å huske noe om metall mot metall har en spesiell god innvirkning på\føre til radioforstyrrelser.
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

  • #2
    Metall mot metall der forbindelsen er fast hele tiden er ikke noen stor fare. I servoer er metalldrevene så korte (fysisk lengde) og har kontakt hele tiden så dem stråler minimalt pga den lange bølgelengden på senderfrekvensene våre.
    Problemet KAN komme hvis det er metalldeler som vibrerer mot hverandre slik at kontakten kommer og går, og særlig hvis disse delene har særlig lengde. Da kan det oppstå flukturerende feltstyrker på flere frekvenser fra disse delene der signalet fra senderen mottas på metalldelene og grunnet varierende lengde på denne uønskede mottakerantennen sender ut signaler igjen som har store muligheter for å forstyrre mottakeren. Når lengden varierer kan det oppstå effekt-topper som er kraftige nok til å forstyrre mottakeren....
    Alt av metall vil selvsagt fungere som mottakerantenne om bord i flyet. (Og rundt piloten på bakken også...) Det som skaper forstyrrelser er at alle slike metalldeler vil fungere som en liten sender igjen så lenge den ikke er terminerte mot ei "last".
    Typiske "farlige" plasser er der det er metallarm på throttelen og du bruker metallstøtstenger og metallink. Forbindelsen mellom link og throttelarm er ofte så slarkete at forstyrrelser KAN oppstå da. Løsningen er plastlink.
    Forvirra?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Kan bekrefte det som Joo skriver da jeg ofte har opplevd at når jeg kobler til gløding så begynner servoene å vibrere - første gangen spurte jeg andre på stripa om de var på samme kanal

      Da mine overføringer til throtle er med pushrods og Z-bend lurer jeg på om krympestrøpe vil gjøre samme nytten for å isolere mot støy.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Stemmer det Superstar, idet du kobler til glødinga kan du få raptuser på mottakeren, men når glødingen henger på er problemene vekk.
        Krympestrømpe vil selvsagt hjelpe, fram til det er slitt hull på strømpen
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        Working...
        X