Announcement

Collapse
No announcement yet.

os 70. slange

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • os 70. slange

    er det noen som vet hva den korte slangen som går fra veivhuset og bak til eksosen er. er det der man putter inn after run olje?
    Futaba 10C Fasst
    Last Down 3XL V3
    Spirit Elite
    Primo
    Hellcat
    Sukhoi
    Pt 19
    Ucd
    Bossanova
    Giles 202
    Boomerang
    Mojo
    Ultra Stick
    Riva Silver X
    Laser 3d
    Hobbyrommet er fullt av leker.

  • #2
    Veivhus ventilasjonen tenker jeg du mener. Bak til eksosen? åssen det mener du?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      På 2-taktere brukes overtrykket som dannes nede i bunnkassa når stempelet går nedover til å spyle inn fuelblandingen.
      På 4-taktere vil dette trykket som dannes kun bety en masse unyttig motstand siden innsug skjer gjennom ventiler i toppen. Trykket som dannes "luftes" ut gjennom veivhusventilasjonsnippelen som du sikkert tenker på. Oftest legges det en slange fra denne nippelen og ut under cowlingen siden det alltid vil komme litt griseri ut her. At denne kobles til eksosen er ikke dumt siden en del av griseriet vil brennes opp i potta og all griseriet kommer ut et sted.
      Samme systemet finner du på biler der veivhusventilasjonen normalt går til innsuget på forgasseren slik at oljedampen forbrennes via motoren.
      Klart du kan pøse inn lay-up olje her for å smøre lagrene..
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        os 70. slange

        takk for svaret. da vet jeg det. det sto ingenting i bruksanvisningen om denne slangen. ville bare være sikker. går det an å bruke after run olje oppe i ventilhuset. er denne olje egnet?
        Futaba 10C Fasst
        Last Down 3XL V3
        Spirit Elite
        Primo
        Hellcat
        Sukhoi
        Pt 19
        Ucd
        Bossanova
        Giles 202
        Boomerang
        Mojo
        Ultra Stick
        Riva Silver X
        Laser 3d
        Hobbyrommet er fullt av leker.

        Comment


        • #5
          Re: os 70. slange

          Originally posted by flode
          går det an å bruke after run olje oppe i ventilhuset. er denne olje egnet?
          Ja, ventilhuset er det best med motorolje da den kan sige inn til ventiler, ventilløftere og kamaksel og få smurt deler. Noen eldre 4 taktere hadde ventilasjon nippelen på baklokket som førte til kamaksel/drev/løfter gikk tørr, så ble det endret slik at vi skal ha ventilasjon nippelen midt mellom veivlagrene, så olje fra fuelen kunne spre videre til kamaksel/drev/løftere.

          Originally posted by Joo
          Samme systemet finner du på biler der veivhusventilasjonen normalt går til innsuget på forgasseren slik at oljedampen forbrennes via motoren.
          Dette er pålagt for motorkjøretøy siden 1970 årene pga forurensning, så uforbrente gasser føres tilbake til forbrenningsrommet for å forbrenne videre og i tillegg har vi EGR systemet som gjør at vi fører eksosgass til innsugmanifold for å så forbrenne bort nitroøse gasser. På modellmotor er det ikke noe vi kan gjøre noe med..

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            SC firtaktere benytter samme prinsippet mener jeg å huske, går inn på innsugs manifoilen
            mvh MM

            Comment


            • #7
              Originally posted by MicroMac
              SC firtaktere benytter samme prinsippet mener jeg å huske, går inn på innsugs manifoilen
              Nei, SC 4 takter har ikke det, akkurat som andre 4 takter modellmotor. Har selv SC 4 takter.

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Ehhh Måtte en tur inn på hobbyrommet og sjekke om jeg bedriver feil informasjon her.
                På min SC120FS går det iallefall slange inn på innsugets manifold som forsøkt illustrert med streker. Niplene bør også kunne sees på bildet. Bildet viser forøvrig en SC70FS eneste bildet jeg fant i farten som viste riktig side.
                Slangebiten for montasjen ligger forøvrig vedlagt i motoresken.
                Er godt fornøyd med motoren, den drasser rundt på en overfeit Extra på nesten 4.5kg på en helt grei måte.
                Attached Files
                mvh MM

                Comment


                • #9
                  Hadde ikke vist fra før, kun på motorkjøretøy.
                  Jeg så etter informasjon om nippelen på manifolden i OS Engines | Horizon Hobby RC Engines and Parts , det er riktig at du tok ikke feil... ingen fotoene viser høyre side motor, mest venstre side motor, derfor kunne jeg ikke se slangen før jeg så på sprengt tegning av OS 91 firetakter.
                  Det skal være koplet mellom manifold og veivhus ventilasjon, spesielt på større 4 takter.

                  En fordel å fjerne overflødig olje og renere flykropp

                  Jens Eirik

                  Comment

                  Working...
                  X