Announcement

Collapse
No announcement yet.

opplevelser med Kyosho Calmato 40..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • opplevelser med Kyosho Calmato 40..

    Igår var jeg ute med en kamerat som kjøpte et splitterny fly, Kyosho Calmato 40 med Kyosho motor på 6.5 ccm. Denne motoren var ukjent for meg, da jeg så den hadde en "K" på v/side veivhus. Jeg sjekket flyet for han, fant mange feil f.eks når jeg dro siderorstikke da beveget balanseror.. måtte kople om på alle kontakter og rettet opp gassoverføring så servoen ikke skulle belastes.
    Kontrollerte balansepunkt, måtte legge noen steiner for å få litt tyngre fremme.

    Tanken rommet ca 2.5 dl fuel, fant ut av volumet fra påfyllingsflasken min som jeg tok med for å fylle tanken.

    Før hadde eieren innkjørt den etter instruksjonen.
    Jeg startet motoren og fant ut at den var lett startet når jeg flippet propellen bakover hver gang. Jeg likte denne Kyosho motoren pga startegenskaper og lett å innstille, en pålitelig motor levert fra Kyosho.

    Jeg tok en flytest og syntes den er lettfløyet og stabil fly med sterk nok motor.

    Han fortalte at han trente mye i R/C flysimulator i ca et år.
    Så jeg koplet trainerkabelen mellom senderene våre og jeg lettet opp flyet før jeg lot han få ta styringen. Herregud! Han som sa at han trente mye i simulatoren hold ikke nok. Nei, det var så farlig å la han få lov til å fly, så jeg reddet hans fly flere ganger fra styrt og unngå å overskride flyområde, dvs ikke fly over skueplassen. Verre enn bajaser i flygende sirkus!

    Man skal ikke høre på nybegynnere neste gang de påstår at de trente mye i simulator før praksisen viser seg motsatt i det virkelige livet med ordentlige fly.

    En minus i Kyosho Calmato flyet er det disse overføringer mellom servoer og rorene stive og trege, så jeg anbefaler de som tenker å kjøpe en Kyosho Calmato bør erstatte med bedre pushrod fra Sullivan eller annet kjent merke.

    Jens Eirik
Working...
X