Announcement

Collapse
No announcement yet.

YS-OS-SAITO-SC 4-TAKT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • YS-OS-SAITO-SC 4-TAKT

    Har dere noen gode argumenter om hva jeg bør bruke av 4-takt motor?
    Det skal være på en 40-size chipmunk.

    Leif S. Nilsen


    Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

  • #2
    Mine erfaringer gjennom 15 år med fire-takt er:

    YS: Sterk, bruker litt mer fuel og har ett litt mer komplisert fuelsystem siden det er trykk i tanken.
    Saito: Slitesterk, ganske sprek og har flere lette versjoner
    OS: Litt tyngre, lettstartet, uslitelig og stabil, men ikke den aller sprekeste
    SC: Uprøvd


    Er veldig glad i OS sine små motorer. De vil fungere strålende i din Chipmunk, men skal du etterhvert ha andre modeller som trenger mere ytelse så vurder heller YS eller Saito
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      AFFA: SC: Uprøvd
      SC motor tilsvarer samme som OS 4 takter, men litt billigere.
      SC og Magnum er det nesten helt like, siden de kommer fra samme fabrikk.

      Jeg har SC, Magnum og OS 4 takter. Alle er like gode motor.

      Litt ulempe med Saito, du kan ikke slipe ventiler på nyere Saito siden ventilseter er krom belagte og materialet av aluminium. Da må du skifte hele sylinderen + ventiler hvis ventilene ble utette, det blir dyrt. Eldre Saito hadde bronse ventilseter som andre OS, SC etc.. og kan slipes hvis det ble utette ventiler. Som du ser hvordan ventilseter ser ut og hvordan jeg sliper ventiler limt til trepinne + fin slipepasta.

      Jens Eirik
      Attached Files

      Comment


      • #4
        For min del ville jeg valgt OS eller Saito hvis økonomien tillater det og du ikke trenger xtreme ytelse/vekt-forhold. Som nevnt kan Saitoene ha noe mer effekt, men jeg og flere med meg syntes generelt OS sine 4-taktere har mindre skarp lyd. Kan selvsagt skyldes eksosanlegget. OS-ene er av OS-kvalitet mens Saito sannsynligvis er et lite hakk "bedre". Og Saito er tross alt 4-taktere og bare det.

        YS har jeg ennå ikke hatt gleden av å eie, men har lyst på! Som affa sier har jeg inntrykk av at dem må kjæles litt mer med på justeringene enn OS/Saito.

        Vet mange sier dem er fornøyde med SC, men ser også noen som plages og "aldri" får dem til å gå trygt. Snakker her om erfarne piloter! Så jeg lar bare være å kjøpe sånt, kort sagt Ujevn produksjon? Selvsagt kan du ha flaks og få en bra SC, men med de andre merkene slipper du å stole på flaksen.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Takker for svarene!

          Da kan det se ut til at det blir os eller saito.
          Har forresten et bud inne på ebay, på en saito 56 4t.
          Sånn som det ser ut nå,kan jeg få den for ca 1100 inkl. frakt.
          Vi får se......Takk-takk
          Leif S. Nilsen


          Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Vet mange sier dem er fornøyde med SC, men ser også noen som plages og "aldri" får dem til å gå trygt. Ujevn produksjon? Selvsagt kan du ha flaks og få en bra SC, men med de andre merkene slipper du å stole på flaksen.
            Flaksen kan man ikke si noe om, det er lett å få modifisert forgasseren slik at det skal gå sikker drift, har opplevd både Magnum og SC motorene hadde feil åpning som vist her på bildet og bør modifiseres ved å file bort en bit materiale fra trommelspjeldet for å øke vakuum. Gjelder ikke alle som går uten problemmer, men kan gjøre hvis du vil være sikker på ar du ikke får problemmer senere. Jeg er fornøyd å eie SC og Magnum uten noe trøbbel etter jeg modifiserte forgassere.

            Jens Eirik
            Attached Files

            Comment

            Working...
            X