Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel på fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel på fly

    Hvorfor er det ikke lov å ta med modell fuel på fly? Flyet er jo uansett lastet med tonnevis av Jet A1...
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Har ikke sjekket boka ennå, men det er vel lov så lenge det går i lasterommet ?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Hallo !
      Fuel er farlig gods , så det må nok gå som frakt.Det er nok fordi det skal registreres og merkes , med tanke på reaksjoner med andre stoffer.Fuel (rfl) kan f.eks ikke lastes sammens med eksplosiver.
      Leif S. Nilsen


      Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

      Comment


      • #4
        Betyr det at det er greit å ta det med så lenge det går i lasterommet og ikke som håndbagasje?...
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Jeg skal på jobb på mandag så da kan jeg sjekke for deg hvis ikke andre her inne er bedre og raskere på det enn mge?
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Jeg VET ikke, men blir forbauset om det er lovlig....

            Dunkene fuelen er på kan vel ikke duge for sånt heller?? Skal tåle trykkfall etc og da sprekker nok plastdunkene fort!!

            En advarsel til: hvis du har sendt noe sånt i bagasjen, det viser seg å være ulovlig og dunken sprekker skal du ikke se bort fra ei regning på 2-10 millioner kroner for nedplukk og rengjøring av lasterommet på flyvemaskinen.... På en 737 duger det ikke å tørke opp det verste sølet... heftige rutiner hvis det er mistanke om at her er stoffer som kan skade metaller. Så kan du sjekke antall skjøter, plater og nagler på gulvet i lasterommet der dritten kan trenge gjennom...
            Det er en GOD grunn til at det informeres om at "Dette kan du ikke ha i bagasjen"!!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Tror nok JOO er inne på noe helt riktig her. Dette er dyrt hvis det søles med.

              Men som sagt skal jeg sjekke hva de felleseuropeiske JAR reglene sier om nitrometanol. Er nok redd posten må gjøre jobben for deg , da slipper kanskje jeg å ramle ned?

              God helg !
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Det jeg vet om dette er at skal du sende fuel(som er farlig gods) på fly , må det gå som frakt/post.Da dette er "flamable liquid" , skal dette sendes som frakt.Det eneste "farlig gods" som passasjerer har lov å ta med seg på fly(...i lasterommet) er 2-3 kg tørr is.
                Leif S. Nilsen


                Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

                Comment


                • #9
                  Leffen har helt rett. Du kan IKKE sende fuel som vanlig bagasje i lasterommet på fly. Fuel er farlig gods, i dette tilfelle flamable liquid (RFL), og farlig gods skal registreres og pakkes på helt spesielle måter for at det ikke skal medføre noen fare å ta det i lasterommet. Du kan selvsagt heller ikke ta det med som håndbaggasje.

                  Comment


                  • #10
                    ................... og så kan man jo lure på hvorfor en kan ta med seg alkohol (drikkevarer) ombord i fly. Dette kan jo også være ganske brennbare saker . Her sier faktisk reglene at du kan ha med deg inntil 5 liter per person, og alkoholinnholdet kan være maksimum 70% (volum).

                    Comment


                    • #11
                      Er det lov å ha med alkohol med 70% sprit på? Trodde faktisk at all alkohol med over 60% var klassifisert som narkotika i Norge??
                      Det er normalt ikke trykkabin i alle lasterommene og dårlig emballerte kjemiske ting er uønsket ikke bare pga brannfare men som jeg nevnte: korrosjonsfare hvis det lekker ut.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Tror jeg rett og slett lar være og ta det med, og kjøper heller når jeg er på Rena, så kan jeg få noen fra klubben til å kjøre det tilbake.
                        (Eller jeg kan ta toget).

                        Takk for hjelpen!
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • #13
                          Der har du en fornuftig konklusjon Flue
                          Og det er et bra spørsmål du tar opp. Tror nok at mange av de tingene vi bruker på hobbyrommet og på flystripa kan klassifiseres som farlig gods om vi skal ta det med ombord i fly. Eks. maling, spraybokser, lim, Li-Po celler?..........

                          Joo: Har ingen anelse om alkohol over 60% blir definert som narkotika, tror i alle fall jeg aldri har sett varer med 70% alkohol i hyllene rundtomkring.
                          Og det kan nok være slik at selvom det, per definisjon er forsvarlig å ta det med ombord i flyet, så kan nok "Tollfrid" på Gardermoen ha andre definisjoner å forholde seg til
                          Og du har selvsagt helt rett mht korrosjonsfaren ved lekkasjer i lasterom. Mener jeg har hørt en historie om kvikksølv som ikke var pakket forsvarlig i et lasterom på B747(jumbojet). Flyet i dette tilfellet ble kondemnert pga kvikksølvet som kom på avveie. Billig...........

                          Comment


                          • #14
                            Tror nok at mange av de tingene vi bruker på hobbyrommet og på flystripa kan klassifiseres som farlig gods om vi skal ta det med ombord i fly. Eks. maling, spraybokser, lim, Li-Po celler?..........
                            Er Li-Po også farlig gods?? Uansett, la si det er lov å ta med, vil de tåle å ligge i lasterommet? (tenker på trykkendringer)?
                            Selve modellflyene også for den saks skyld, tåler de trykkendringene?

                            PS. Li-Po kan sikkert taes med som håndbagsje?
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment


                            • #15
                              !
                              Tørr batterier er ingen problem(bare man sikrer polene,og at de ikke er tilkoplet til noe),det er våt batteriene som er problem(syre o.l.)
                              Ang. trykk endringer så er ikke det noe problem, det er samme trykket som i cabinen(samme luften som sirkulerer).Det transporterer dyr i lasterommene(som regel i framre rom-der er det varmest).Trykket som er i lasterom/cabin er vel som på ca 8000 fot(?).
                              Leif S. Nilsen


                              Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

                              Comment

                              Working...
                              X