Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med ny radio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med ny radio

    Kjøpte en Hitec Eclipse 7 QPCM for to uker siden. Alt har virket til nå, men plutselig sluttet stikkene å gi signal til flyene. Har 7/8 kanalers Hitec-mottakere i begge flyene. Når jeg slår på sender, "vibrerer" servoene i flyene og gir fult utslag til samme side på begge flyene. Mottaker reagerer på trimm, og bryterene på sender. Har prøvd å bytte krystall uten forbedring. Venter nytt fly og interface i posten de nermeste dagene, og skulle gjerne fått ordnet dette uten å må sende inn utstyret til reparasjon. NOEN TIPS?????
    Bjørn Edvinsen
    Seagull Arising Star RIP
    Seagull Extra 300 (2stk) RIP
    Jupiter,Ready,Carosel,Beaver
    Sky Raider Mach II
    Zagi

  • #2
    Jeg hadde nesten akkurat det samme broblemet med en Hitec Laser 6. (Men jeg vet/husker ikke om bryterene eller trimmen virket).
    Eller når jeg tenker meg om så virket den med Futaba mottakeren men ikke med noen Hitec (lowtec) mottakere (4 stk.). Og nei, det hjalp ikke å bytte krystall. Men radioen virket på PC med interface! Det endte med at jeg ga den til butikken hvor jeg hadde kjøpt den, og fikk en ny radio gratis på garantien!

    PS. vi kjekket mottakerene både med en annen Futaba radio og Hitec radioer og de virket helt fint!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Jeg har og en Eclipse og to fly, i det ene flyet bruker jeg QPCM mottakeren som fulgte med senderen og i det andre bruker jeg en 4- kanals PPM mottaker. Dersom du bruker QPCM på senderen mot en PPM mottaker vil servoene gå bananas, dette kan du velge i menyen på senderen. Jeg ville sjekket at dette er riktig først.
      Align T-Rex 450
      Fizza elektrofly
      JR 9xII

      Comment


      • #4
        Har ikke feil krystalltype eller radioen instilt på QPCM i stedet for PPM, når jeg kun bruker PPM-mottakere. Andre forslag? Skal kontakte Martinsen Hobbysenter i morgen å høre hva de tror om dette. Det var der jeg kjøpte senderen. Dette er min andre Eclipse, og jeg har også brukt andre sendere fra Hitec. Angrer på at jeg ikke kjøpte en Futaba likevel. Det passer alltid dårlig med slike problemer, og spesielt nå. Venter ny Beaver, og Magnum XL61ARFS, og interface i posten.
        Bjørn Edvinsen
        Seagull Arising Star RIP
        Seagull Extra 300 (2stk) RIP
        Jupiter,Ready,Carosel,Beaver
        Sky Raider Mach II
        Zagi

        Comment


        • #5
          Ta av baklokket på senderen, slå den på og mål om det ligger spenning over ytterste kontaktene på potensiometerne til stikka. Skal ligge (sannsynligvis) 5 Volt her. Mangler denne får du ikkeno fornuftig på servoene som er koblet mot stikkebevegelsene..
          Kjøpe Futaba?? Hvorfor ikke kline til og kjøpe en ordentlig radio? Eller to.. Eller tre? Det eneste som er bedre enn en ordentlig radio er to....
          Attached Files
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Har ikke så lyst til å begynne å demontere en radio som er to uker gammel. Garanti........
            Bjørn Edvinsen
            Seagull Arising Star RIP
            Seagull Extra 300 (2stk) RIP
            Jupiter,Ready,Carosel,Beaver
            Sky Raider Mach II
            Zagi

            Comment


            • #7
              Hitec trøbbel igjen ja.

              Hadde det ikke vært fint om hitec sine produkter forsvant fra markedet før de forårsaker en alvorlig ulykke?
              Disse produktene har jo så stor feilprosent at det burde være en sak for forbrukerombudet.

              Comment


              • #8
                Hadde et lignende problem med Laser 6, men det var fordi jeg hadde justert ATV og EPA justerskruene helt til max og plutselig var det bare trimknappene som ga utslag på servoene. Justerte skruene litt tilbake og så var problemet løst.

                Eclipsen har vel digitale ATV/EPA så det er vel ikke der problemet ligger.

                Det ser ut som Hønefoss får besøk i morgen
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Det skrives mye dritt om Hitec - men jeg tror faktisk at eiere av Hitec har lettere for å innrømme feil på sitt utstyr enn kjøpere av JR, Futaba mm på grunn av prestisje.

                  Har møtt folk på stripa som har innrømmet at faktisk så har supersenderen fra JR og/eller Futaba også hatt feil men ingen vil offisielt innrømme dette. Har byttet ut min Hitec med Sanwa ikke fordi jeg var misfornøyd men trengte en radio som jeg kunne lagre noen modeller på.

                  Veldig mange av dagens habile flygere har begynt sin hobby med Hitec, SC, Magnum og andre såkalte "dritt" merker og av en eller annen grunn så har de overlevd med dette utstyret
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Mange har overlevd nybeynnerperioden med dette utstyret ja, meg selv inkludert. Men jeg har vært en nære ved å gi opp hele greia ved et par anledninger, og jeg har sett en hel haug med nybegynnere som gir opp på grunn av at utsyret ikke virker.
                    De som derimot møter opp på flystripa og spør om råd før de kjøper utstyr, istedet for å springe til nærmeste brio butikk å handle hitec, har en overlevelses prosent på nærmere 100.

                    Comment


                    • #11
                      bedvins: er vel ikke snakk om demontasje av radioen for å ta av baklokket? Kan det ikke snappes av?
                      Er det garanti er det null problem: rush på sjappa og levere inn.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Superstar40
                        Veldig mange av dagens habile flygere har begynt sin hobby med Hitec, SC, Magnum og andre såkalte "dritt" merker og av en eller annen grunn så har de overlevd med dette utstyret
                        Man begynner med de merkene pga.: pris-pris-pris -> og det er en grunn til at de har byttet merke i ettertid...
                        Theodor Bastberget

                        Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                        http://www.modellhelikopter.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Theodor
                          Originally posted by Superstar40
                          Veldig mange av dagens habile flygere har begynt sin hobby med Hitec, SC, Magnum og andre såkalte "dritt" merker og av en eller annen grunn så har de overlevd med dette utstyret
                          Man begynner med de merkene pga.: pris-pris-pris -> og det er en grunn til at de har byttet merke i ettertid...
                          Ja hva skal man si? Pris var så klart grunnen til at jeg valgte Hitec som min radio nr 2 (har en Sanwa fra før, en god radio men den tåler overhode ikke fukt. Bor en på nordvest landet så er fukt noe en absolutt må rekne med så jeg oppgraderte til en en Hitec Prism 7X). Det var på daverende tidspunkt (1997) utroligt mye radio for pengene, jeg har hatt kun irriterende små feil som t.d. litt feil justerte potter (servoene flytter seg litt når en reverserer kanalene), det skal nevnes at naboen byttet fra en Graupner flytebrygge til maken radio og den har det aldrigt vært noe tull med. I tillegg så må det nevnes at min Sanwa Vanguard 7 måtte sendes inn til justering kun 3 måneder gammel for samme problem (og der var det virkligt ille).
                          Har tenkt å oppgradere til en MPX evo 12 (når jeg bare får skrapet sammen nok $) for å få en radio for de neste 10 årene og for å få ubegrensede muligheter med radioen, ikke fordi jeg synes Hitec har dårlige radioer. Jeg ser med undring på de sterke negative følelsene enkelte tydligvis har opparbeidet seg i forhold til Hitec som merkenavn og undres på om dette skyldes at varene er kjøpt hos forhandlere uten kunnskap og evne/vilje til å hjelpe om problemer skulle oppstå? Jeg gidder ikke å ta noen kjempe diskusjon på Hitec igjenn men kan vel klart si at oppfattningen som råder er at det er helt kurrant til de fleste fly (med unntak av akro konkuranser da stikkene nok ikke er så presise som man kansje kunne ønske). Likedan så er det vel klart for alle at helikopter (som også krever presise stikker) heller ikke er plassen for hitec utstyr. Vi står da igjenn med alle de som ikke flyr konkuranse akro (eller har tilsvarende presisjons krav) og ikke flyr helikopter, hva står vi da igjenn med? Jo ca 2/3 av verdens modellfly flygere som forbrukere som burde lykkes bra med Hitec utstyr.
                          Jada neste komentar vil nok gå på de fryktlige servoene til Hitec (spesielt det som brukes i større skala fly og liknende), da må jeg få si at disse flyene har en tendens til å ramle ned uansett hva radio utstyr som er i dem.

                          Og til slutt ett ærlig svar på ett spørsmål jeg fikk for en stund siden (spørsmålet var: ville du brukt store Hitec servoer i ett dyrt 1/4 skala fly?) svaret vil nå være nei. Hvorfor? jo fordi det har vært så mange negative komentarer og erfaringer med disse servoene her på forumet så jeg ville ganske enkelt ikke ha tatt kjangsen (vi lar oss alle påvirke).
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Usikker

                            Kjøpte en Hitec Eclipse QPCM for snart to uker siden. Har ikke hatt
                            noen fly i luften med den enda, kun kjørt flyet på bakken.

                            Skal snart fly min ny Piper Cub med den, men nå er jeg bare usikker
                            etter å ha lest innleggene. Har installert alt utstyret som fulgte med
                            radioen i flyet og har ikke hatt noe problemer så langt. Taxet med
                            flyet for første gang i går uten noe problem. Sjekket rekkevidden
                            med antennen nede, og var 60 skritt unna (godt over 30 meter som
                            det står i bruksanvisningen).

                            Hadde jeg ikke lest innleggene ville jeg fløyet uten tvil, men
                            nå er jeg bare usikker. Spiller jeg "Bingo" visste jeg flyr med
                            radioen ??? Please... Anyone...
                            - AK

                            Comment


                            • #15
                              Min mening er,vis du har sjekket ut alt du kan sjekke,så gjør du det en gank til.
                              Så flyr du,og du vil i ha 99% sjanse for at det ikke inntreffer noen feil på radio utstyret.Men det vil alltid være en sjans for at noe inntreffer uansett radio merke.
                              Vis det er til noe trøst så har jeg en JR 10X inne til reprasjon.Og jeg har ikke bare posetive ting å si om denne,.....

                              Lykke til med jomfru turen,den er alltid spesiell.Og følesen etter en vellykked jomfru tur "helt konge"
                              Vennlig hilsen
                              Roy.

                              2,Biler.
                              1,Leilighet.
                              masse øl i kjøleskapet.
                              + diverse innbo.

                              Comment

                              Working...
                              X