Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av propeller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av propeller?

    Hvordan balanserer man propeller, hvorfor gjøres det og hvilke propeller må balanseres?
    Selv bruker jeg bare APC propeller og GWS SF (orange) propeller. Har aldrig balansert noen av dem.
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Hvorfor: Bedre ytelse/turtall! (Noen snakker om mindre slitasje etc på fly/motor/radio men det skjer ikke i særlig grad med små ubalanser i forhold til stygt-møte-med-moder-jord-slitasje...)

    Hvilke: Alle propeller skal balanseres, uansett merke.

    Hvordan: Mange balanserings-systemer på markedet. Jeg har det siste året brukt et eller annet amerikansk der propellen står på en aksling med koner som henger i et magnetfelt. Den funker faktisk bra til amerikansk å være! (Det er selvsagt klumpete blastikk og raklete, men sånn er det meste fra USA) Kjøpt på NM. Lurer på om det var Top Flite Power Point det het?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Har hørt at APC nesten ikke må balanseres, mister jeg mye efekt/ødleger motoren når jeg ikke gjør det?

      Dere der ute balanserer dere proppelene deres? Spesielt dere som flyr konkuranse og/eller er spesielt innterresert i å få bra ytelse på motoren?
      Balanserer du alle propellene dine, joo?
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Avbalansering av propeller.

        Jeg bruker en enkel avbalanserer (tror det er DuBro) der jeg skrur en liten skrue med en fordypning i inn i propellnavet, og så balanserer skruen (og propellen) på en nål som står loddrett på bordet.

        Kjøpte et knippe APC 11x6 propeller her om dagen, og ble overrasket over hvor mye de var ute av balanse. Jeg rettet på dette ved å pusse på baksiden av det tunge bladet med smergellerret.

        Jeg tror at i det lange løp så er propeller som er ute av balanse skadelig for radio/servoer. Motoren er ikke det jeg bekymrer meg mest over, kulelagrene tåler en del.

        Comment


        • #5
          Re: Avbalansering av propeller.

          Originally posted by HWal
          Jeg tror at i det lange løp så er propeller som er ute av balanse skadelig for radio/servoer. Motoren er ikke det jeg bekymrer meg mest over, kulelagrene tåler en del.
          Tvert mot så er det kulelagrene som får mest stryk (spesielt det fremre som jeg selv måtte bytte flere av de 2 første årene jeg fløy, etter at balangserings maskinen kom i hus så har jeg kun byttet lager som har gitt tapt for rust), er propellen så mye ut av balanse at en begynner å bekymre seg for RC utstyret så er det ikke lenge før motoren enten river seg ut av motorfestet eller at det blir struktur skade på flyet på annen måte. Med riktigt innpakket RC utstyr så skal det så mye til å skade det at motoren normalt gir seg først.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Re: Avbalansering av propeller.

            Originally posted by HWal
            kulelagrene tåler en del.
            Kulelagrene er ikke uten klaring, dvs deler mål mot mål. Faktisk går kulene løse mellom inner- og ytterring i hundredeler millimeteren, med ubalansert propell hopper kulene rundt og blir defekt av banking rundt.
            Ikke bare kulelager, til og med glidelager kan bli ødelagt og blir formet som "omvendt" tønne og slark. Da slipper falsk luft inn i motor.

            Så hold orden på propellen!

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Yepp Flue, jeg balanserer alle propellene mine. Også APC. Og spesielt rimelige propeller til elektrofly der det er stor diameter og turtall i forhold til massen i flyet. Ubalanser her har ikke mye kropp å dempe seg i.

              Husk at hvis du har vært borti bakken med propellen og du likevel velger å fly med den bør den sjekkes for skader og balanseres igjen... ta den helst av, legg i fieldboksen og sett på en ny balansert og sjekk den andre når du er hjemme igjen.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Jeg tror det er best at jeg kjøper en slik balanseringsgreie!! Hvor mye koster de?
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #9
                  Propellen skal balanseres før bruk. Det som skjer hvis du ikke balanserer den er at du får vibrasjon i flyet. Vibrasjonen kan forplante seg til deler av flyet du ikke trodde var mulig, og resultatet er alltid at noe rister løs. Det kan være lagre i motoren, som folk har nevnt, det kan være motorfestet, motorspantet eller til og med haleflatene. Du kan få seriøse vibrasjonsproblemer der mottakeren og servoene sitter, og dette kan riste løs komponenter og knekke loddinger.

                  Det finnes mange måter å balansere på, de aller fleste balanserer propellen statisk. Den absolutt enkleste måten er å stikke et skrujern med rundt skaft gjennom navet på propellen. Det må være god klaring så ikke propellen henger fast på skrujernet. Gi den litt rotasjon og legg merke til hvilket blad som stanser lavt. Hvis det alltid er samme blad har du funnet det som veier mest, og du må pusse av litt på det. Gjenta til du ikke finner forskjell. Det er viktig at du bare pusser litt om gangen, etterhvert vil du vite ca. hvor mye du skal ta av ut fra hvor stor ubalanse du finner.

                  Skrujernmetoden er grei nok, men vil du gå nøyere til verks kan du kjøpe en av de spesialutgavene som selges rundt omkring. Forskjellen er at i disse er friksjonen så lav at den ikke påvirker resultatet, mens med et skrujern kan du risikere at du ikke får bort all ubalansen pga. friskjon.

                  Bare så det er nevnt, egentlig burde propellen vært balansert dynamisk også, men det krever et helt annet apparat. De fleste av oss gjør det gjennom å forsøke flere typer propeller, og forskjellige av samme type.
                  Anders Valland
                  Trondheim

                  Comment


                  • #10
                    Finnes det mange forskjellige typer "maskiner"?
                    Fåes de hos de fleste hobbyforhandlere? Skal se om jeg rekker å ta en tur til hobbysjappa i dag.
                    Pusser jeg med veldig mykt papir på undersiden?
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har ikke balansert noen av propellene mine. Har ikke hørt noe om det førjeg leste det her. Eller.... Det vil si. Jeg har hørt om det, men jeg trodde det var på større, kjappere og dyrere fly. Men man må altså gjøre det uansett? Da burde jeg kanskje få meg et sånt apparat da?

                      Hvor mye koster de og hva syns dere er best for minst mulig pris? (dårlig lønn når man går på skole )
                      Simen

                      Why drink and drive, when you can fly so high?!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Flue
                        Pusser jeg med veldig mykt papir på undersiden?
                        Bruk fin våt/tørr sandpapir til fjerning av støpeskjegg/skarpe kanter som skjærer dine fingre og kontroller balansering av propellen før du pusser videre litt av et sted hvor det tyngste delen ligger..

                        Jens Eirik

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Flydude
                          Hvor mye koster de og hva syns dere er best for minst mulig pris? (dårlig lønn når man går på skole )
                          Du kan bruke 2 fot med barberblad festet på et brett og en stålaksel med 2 konuser som du kan lage av metall eller plast til sentering av propellen og la det ligge mellom barberblader og balansere propellen. Det er det billigste du kan gjøre...

                          Jens Eirik

                          Comment


                          • #14
                            Det skjønte jeg ikke
                            Simen

                            Why drink and drive, when you can fly so high?!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Flydude
                              Det skjønte jeg ikke
                              Han mener at du kan lage ett stativ som du kan montere to barber blad på høykant (med den kvasse kanten opp) som du så kan settet den rimligste propellbalanseren som t.d. NM selger (en aksling med to koner) på. Selv bruker jeg en Dubro Tru spin balanserings maskin (den koster 404kr på web shopen deres nå). Både denne og liknende produkter gjør jobben greit (pussingen må du stå for selv, men balanserings maskina viser deg hvordan ståa er). På min Tru spin har jeg balansert minst 60 propeller til meg selv og andre klub medlemmer de siste 5 årene så den må nok reknes som ned betalt. Ett obs er at små propeller kan være vansklige å balansere da enten ikke passer på akslingen/konene. Jeg skulle ønske der var en tynnere aksling med små koner til bruk på t.d. GWS propeller.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X