Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stort elektro fly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stort elektro fly!

    Det var mye Li-Po
    lurer på hva vekten på det er!?
    å ja...her er linken: http://www.flyingcirkus.com/forum/fo...p?TID=395&PN=1
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Sikkert mye lettere enn en tilsvarende glow-modell.

    Ser ut til at han har 2S3P...det blir bra spenning og mye kapasitet. De cellene han bruker har nok høy kapasitet i seg selv, og det går an å få til 8 Ah på slike oppsett. Du flyr en stund på det, selv om ladetiden kan bli lang. Med LiPo kan du fly litt, ta en pause, fly litt til, ta en pause...etc. Du trenger ikke lade mellom hver gang, ladingen kan skje etter at flydagen er avsluttet.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Litt off-topic men...

      De cellene han bruker har nok høy kapasitet i seg selv, og det går an å få til 8 Ah på slike oppsett. Du flyr en stund på det, selv om ladetiden kan bli lang.
      Hvis du har kraftig lader så blir da ikke ladetiden noe større selv om du har stor pakke? Du kan fortsatt lade med 1C (altså 8A i eksempelet).

      Egentlig så mener jeg personlig at dette med lang ladetid på LiPo er litt overdrevet/misforstått. Har du en tom pakke og skal lade den helt full...ja, da må du regne med 2 timer. MEN da har du jo gjerne ladet opp 3 ganger så mye (mAh) i den ene pakka som du har i en tilsvarende NiCd. Dessuten hvis du nøyer deg med å lade til ca. 80% av pakkens kapasitet så sparer du mye ladetid. 80% er gjerne unnagjort på en times tid.

      f.eks. så har jeg en EDF-modell som jeg kjører på 1950mAH NiMh. De lades på 30 minutter på ca 4A. Nå har jeg gått over til en LiPo-pakke på 6000mAh (samme vekt). Denne kan jeg lade på 6A, og da har jeg jo på 30 minutter fått inn mye mer enn 1950 mAh (som var tifelle på den andre pakken).


      Med LiPo kan du fly litt, ta en pause, fly litt til, ta en pause...etc. Du trenger ikke lade mellom hver gang, ladingen kan skje etter at flydagen er avsluttet.
      Jepp, det er det som er genialt! Er det ikke moro... (sier en lykkelig LiPo-frelst...

      Men du KAN jo lade litt mellom hver flytur også da....så holder pakka enda bedre utover dagen. Du behøver jo ikke lade helt fullt....fly 10 minutter - lade 30 minutter - fly 10 minutter - lade 30 minutter osv....da holder pakka en stund!

      mvh.
      Ole André

      Comment


      • #4
        Jepp, du har et poeng der Ole André. Likevel så trenger du ikke versting-ladere på slike pakker fordi du kan bruke dagen på å fly dem ut, og kvelden på å lade (og natten hvis du lader dem på et trygt sted).

        Del-lading er et annet pluss for LiPo, sålangt rapporteres det at de ikke ødelegges av denne praksisen.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Originally posted by Mossie69
          Del-lading er et annet pluss for LiPo, sålangt rapporteres det at de ikke ødelegges av denne praksisen.
          Det er riktig. Faktisk så skal dette være den beste behandlingen du kan gi batteriet. Det tærer på både å lade det helt fullt, og å lade det helt tomt (til nedre grense 3V pr. celle)

          En annen ting som børe nevnes er at de etter bruk bør kjøles ned til omgivelsestemperatur før du lader...

          Ole André

          Comment

          Working...
          X