Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kort rekkevide på micromottaker!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kort rekkevide på micromottaker!

    Endelig vindstille i dag tidlig Kl 0800 var jeg på grøntarealet i nærmiljøet for å fly, første turen på 2-3 minutter gikk greit bare for å få litt stikke/flyfølelse etter mange uker uten flyging. Før andre turen trimmet jeg sideroret ett par knepp og opp i luften igjen - herlig stikkefølelsen er der og Woody bare cruiser rundt og alt er bare velstand til jeg begynner å fly litt lengre fra meg og det utenkelige skjer! jeg mister kontakten med flyet og det får ett hardt møte med hekken i andre enden av grøntarealet.

    Vingen er knekt - men heldigvis går det an å reparere. Tusler hjem igjen og rigger til Sky Arrow som endelig skal få jomfruturen. Viste at jeg hadde for liten propell men ville prøve alikevel. Etter 3 forsøk får jeg lirket den opp i luften men den er jo baktung, oppfører seg som en jojo men flyr 5 minutter bare på pur f... for i dag skal jeg fly!!!!. Landingen går fint og Sky Arrow overlever jomfruturen uten skade.

    Kl. 1000 blir det en ringerunde til hobbybutikkene for å høre om noen har større propell (6x4, 6,5x4 eller lignende) men ingen har - så da ble det ikke noe mere flyging idag.

    Men for å gjøre en lang og trist historie kort så var veien kort til internett og bestilte en Schulze mottaker for NÅ SKAL JEG ALDRI PUTTE EN MOTTAKER MED BEGRENSET REKKEVIDDE I MINE FLY.

    Schulze skal inn i Sky Arrow og min gamle Jeti blir flyttet over til Woody igjen - så da får vi bare vente på posten, at butikkene får riktig propell og at metreologisk institutt får til været igjen.

    Men det var gøy å fly igjen - så lenge det varte
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Re: Kort rekkevide på micromottaker!

    Originally posted by Superstar40
    ...jeg begynner å fly litt lengre fra meg og det utenkelige skjer! jeg mister kontakten med flyet ...
    Sto det advarsel på mottakeren din?

    På min mikromottaker står det advarsel på engelsk at den må ikke bruke mer enn 250 fot (76.2 meter) i rekkevidde.

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Det sto ingen ting om rekkevidde - spurte han jeg kjøpte den av og han mente at den ville fungere greit til formålet. Ønsker ikke å dra igang en debatt om merker så derfor ingen opplysninger om leverandør eller merke. Kommer helt sikkert til å sette den inn i en innendørs modell senere da den har en rekkevidde på maks 80 - 100 meter (egenerfaring).

      Limte vingen i natt og satte inn Jeti mottaker i Woody'n og stilte opp på grøntarealet kl. 0730 i dag og fikk 3 x 10 minutters problemfri flyging hvor jeg testet ut rekkevidden på mottakeren og selv på 150 - 200m fungerte den helt greit.

      Men jeg opplevde det som jeg ikke har tenkt på tidligere at skifte av mottaker gjør at du må trimme modellen på nytt.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Høres ut som en GWS-mottaker eller en av de minste Jeti`ene... Men det får så være...
        Små mottakere med skikelig rekkevidde fins jo, så hver ting til sitt bruk. Innendørs-utstyr med 50-100m rekkevidde er det best å holde seg innendørs med...
        Når du satser på Schulse er du på rett veg, lett og med fullgod rekkevidde. Har en sånn på veg i posten Min MPX Pico 3/4 har fungert nydelig på alle avstander tross sine små 8 gram. Nu skal det flyes litt Ultimate Vertigo og Shockflyer og da skal jeg prøve mine knøttsmå Penta-RXer... knapt 4 gram, men jeg håper dem duger på den avstanden en Vertigo holder seg innenfor.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Fikk beskjed da jeg kom hjem fra fisketur i kveld at Moss Hobby fortiden var utsolgt på Schulze så da ble det en Jeti5+ isteden. Har den fra før så jeg vet at den funker.

          Det som er litt synd er at hobbybutikkene i Oslo regionen bare har Hitec mini/micro mottakere og med alle de tilbakemeldinger om kort rekkevidde så er jo de veldig lite interesante. Ser i det siste nummeret av AMI at GSW nå kommer med en full-range 6 kanals mottaker. Eller så vurderte jeg faktisk også Pico 3/4 eller 5/6 - de har jo garantert 500 meters rekkevidde.

          Sanwa mottakere finnes i beskjedent utvalg i Norge for øyeblikket men de har jo både mottaker og servoer i aktuell størrelse så det blir vel litt shopping på nettet i fremtiden.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Høres ut som en GWS-mottaker eller en av de minste Jeti`ene... Men det får så være...
            Joo:

            Skal jeg tolke ditt utspill i den retning at du har hatt noen tilsvarende erfaringer med disse? Grunnen til at jeg spør er at jeg putta en liten Jeti sak i en Edge 540 fra Ultamicro i går på jomfruturen og den danset litt sånn som den selv følte når jeg kom lenger enn 20 meter unna. Forhandler hadde ikke vært borti dette før. Skal prøve med et anna krystall, men det blir nok en Schulze 435 i stedet tenker jeg.... Ikke det at jeg har noe behov for å fly lenger bort med Edge'n, men det kan jo være greit å i det minste ha muligheten.

            Odd
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Supra25: Har sett og hørt andre som har erfart at enkelte RX`modeller fra Jeti og GWS har kortere rekkevidde i praksis enn de 150 metrene som var angitt i reklamen. Husker ikke modellbetegnelsene, og dem har jo mange modeller å velge mellom.
              I de tilfellene jeg så var det snakk om nye mottakere og glitcher allerede på 20-30 meters avstand. Er jo alt for lite selv på en kortholdsmottaker... Har heldigvis ingen sånne selv...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Det er en Jeti 5+ jeg har og den begynte å glitche ca 15m unna. Tror jeg skal prøve å få bytta den i en Schulze.

                Odd
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  En micromotakker som har stor rekkevidde er Electron 6 fra hitec. Bruker den som en vanlig motakker, har aldri hatt noe problemer med det. Den tåler også en del bank, og små repereasjoner har den også tålt. Har også dual conversion, noe som ikke er fullt så vanlig for micro-motakkere.

                  Anbefales
                  Morten Smøraas

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Psyko-lefse
                    En micromotakker som har stor rekkevidde er Electron 6 fra hitec.
                    Anbefales
                    På min mikromottaker står det advarsel på engelsk at den må ikke bruke mer enn 250 fot (76.2 meter) i rekkevidde.
                    Dette jeg har er 4 kanal Hitech med rød krympeplast rundt kretskortet med komponenter + advarselmerking på den. Nok plass til fyrstikkeske med 2 stk mottaker.
                    Den virker veldig bra og fungerer feilfritt i 4 år!

                    Psyko-lefse, er din mottaker i rød krympeplast eller i blå boks? Jeg så en gang mikromottaker i blå boks hos min kamerat, men vet ikke akkurat om det er den som er den nye mikromottaker.

                    Jens Eirik

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Motorboy
                      Psyko-lefse, er din mottaker i rød krympeplast eller i blå boks?


                      Dette er den eg har. Featheren, som du mest sannsynlig har, ble eg anbefalt vekk fra, siden den er veldig følsom for støy. Men den funker nok den og.

                      Electronen veier forresten 17g....
                      Morten Smøraas

                      Comment

                      Working...
                      X