Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterier, Celler og lader...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterier, Celler og lader...

    Jeg har flere fly. Som noen kansje har sett snakket jeg om å kjøpe en MPX Micro-Jet og det ble bare masse spørsmål om batterier, derfor fortsetter jeg spørsmålene her.

    Jeg har to batterier som jeg bruker på mitt Twin-Jet fly. Dette er ment å skal være et veldig raskt fly men det har jeg ikke merket enda.
    Etter å ha studert byggeveiledningen til flyet så jeg at det sto noe om at Racing Edition-versjonen som har permax 480 motorer måtte ha minst 8 celler for å fly. Dette stemmer jo selvsagt ikke ettersom jeg flyr flyet fint med 7 celler. Nå kan jeg tenke meg at flere celler gir høyere turtall som igjen gir mer fart. Derfor tenkte jeg å få flere celler (8-10 stk.) men i den tidligere nevnte "MJ-posten" fikk jeg vite at det ikke er lurt å ha så høy spenning på de motorene.Så da lurer jeg på hvor stor forskjellen fra 7-8 celler blir og hvor stor den blir fra 8-9 celler.

    Etter en krasj ligger nå Twin-Jet flyet å venter på nytt servo-gear og derfor fikk jeg litt lyst til å bare teste litt hvordan futten ville bli hvis jeg prøvde å gi det 12V. 10 celler er jo som de fleste vet 12V men ettersom jeg ikke har noe batteri med 10 celler kunne jeg ikke teste det. Så fikk jeg plutselig en lys idé. Jeg har jo et 12V batteri som brukes i en av modellbåtene. Dette batteriet er et blybatteri/syrebatteri og jeg tenkte at det skulle gå fint. Nå har det seg slik at alle batteri har en mye høyere spenning når de er ubelastet (også kjent som elektromotorisk spenning). Men jeg tenkte at det skulle gå fint.
    REgulatoren jeg har er av typen Multiplex Pico-Controll 400 Duo som skal tåle 40A og 12 celler (14,4V) så jeg koblet alt riktig til å satset på at regulatoren skulle tåle det. Så slo jeg på senderen og alt var klart til start. Så startet jeg motoren forsiktig og alt så ut som om det virket perfekt. Prøvde en snartur på full gass og den var MYE kraftigere, men den spiste en duk som lå på bordet så derfor måtte jeg holde den opp når jeg skulle teste igjen... Full gass en liten stund, så kom det en smell fra et eller annet samtidig som det fløy et brennende objekt gjennom luften. Jeg vet ikke hvor det brennende objektet kom fra, men alt virket etterpå, ogingenting var varmt etter testen. Spørsmålet er: Er det noen somvet hva det kunne vært så fløy gjennom luften?

    Så tilbake til de batteriene. Jeg har to batterier som er av typen 7/1400 NiCd. De er helt like, bestilt på samme plass, samme tid og samme type.
    Derfor tenkte jeg at jeg kan flå begge batteriene, for så å ta celler fra det ene batteriet og så lage et batteri med X antall celler så det kan bli mer futt. Spørsmålet er: Vil dette virke eller blir det bare tull (batteriene er ikke likt ladet og utladet)?

    Så trenger jeg ny lader. Jeg har nå en Multiplex Pico-autolader av denne typen. Det er en grei lader men den kan bare lade 4-7 celler og duger derfor ikke. Jeg har blitt tipset om en lader fra Triton (husker ikke navn) som skal være veldig bra. Det er da denne laderen det er snakk om. Men egentliig hadde jeg ikke tenkt å bruke så mye penger på en lader og likte en annen Multiplex lader. Det er denne laderen det er snakk om. Den er ikke så bra som Triton-laderen men den er billigere og skulle være grei. Fra Øgrey koster den 726 sist jeg sjekket men nå har jeg funnet den på den danske siden, el-fly.dk og der koster den 475DKK. Spørsmålet: Er det noen som har erfaring med med den TRiton-laderen og er den verd den ekstra prisen? Og hvor mye må jeg regne på i prisen hvis jeg skal bestille fra den danske siden (jeg skal ha noen celer og annet stash også), tenker på toll og valuttaforskjell.

    Tror det skulle være alle spørsmålene foreløbig. Håper noen gidder å svare på alle spørsmålene da
    -
    Jan-Ove Sandnes

    Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

  • #2
    Det som "fløy gjennom luften" kan meget vel være en av børstene på motoren som takket for seg. Motoren vil sannsynligvis tilsynelatende virke ei stund selv om børsten er borte, bare kobberet som ligger på sleperen ennå. Men den virker neppe lenge... Reduserte du propellstørrelsen da du tok ekstremtesten din?

    For å utvide en NiCd-pakke vil jeg heller anbefale deg å kjøpe et par løse NiCd-celler (samme type/størrelse) og skjøte på hver pakke med ei hver. Ikke "ideelt" teoretisk i følge racinggutta med matchede pakker men fungerer sannsynligvis helt bra i praksis likevel! Sett de nye cellene på laderen og cykle dem opp og ned minst 4-5 ganger så dem våkner. Lad opp både de løse cellene og pakkene dine, lodde på ekstra celle i serie og tut og kjør.
    Lader: Jeg (personlig) vil absolutt anbefale deg å gå for en lader som handler BÅDE NiCd og LiPo! Som du driver på har du LiPo`s i huset snart.

    Mine erfaringer med å handle fra El-Fly er at det blir mye dyrere enn jeg tror! Her: MFT´s blogg fungerer det langt bedre! Sjekk under "Ladere" og du finner 4010 fra Multiplex til en helt annen pris I tillegg er kursen på den svenske krona i din favør i motsetning til den danske! Husk at PayPal duger best til betaling!! Mens du er innom den sida så sjekker du ut Nippo sine børsteløse motorer; jeg skal ha flere av dem, små lekre tekniske underverker som har falt i smak hos meg
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Explorer, hvis du vil vite mer om hva som går/ikke går så må du fortelle oss hva du har. Det finnes haugevis av merker og typer batterier som er 1400 mAh NiCd. Noen av dem takler høy strøm, andre ikke. Forskjellene er betydelige. Vi må også vite hvilken propell du bruker, merke og dimensjon.

      Les denne artikkelen om batterier og ladere, (MFN) ModellflyNytt.no . Den er gammel og utdatert på NiMH, men for NiCd er den fremdeles grei (og for dere som lurer, den vil etterhvert bli erstattet av del 2 i serien om elektriske motorsystemer). Legg merke til at 10 celler = 10 Volt i praksis, og ikke 12. Et blybatteri kan sikkert klare å levere 12 Volt under belastning hvis det er nyladet, men en NiCd gjør ikke det.

      Sammenhengene er relativt enkle. Spenningen fra batteriet bestemmer turtallet på motoren, og turtallet på propellen bestemmer strømmen som dras fra batteriet. En propell er slik at effekten som kreves for å kjøre den øker med turtallet i 3dje potens. Det betyr at dersom du dobler turtallet på propellen så krever den 8 ganger mer effekt.

      Konsekvensen av dette er at du kan bare øke spenningen inntil et visst nivå før du må redusere propellstørrelsen. Grunnen til dette er at både motoren og regulatoren har sine begrensninger i forhold til hvor mye strøm de tåler. Den varmen som utvikles når det går strøm i en leder er produktet av motstanden og strømmen opphøyde i andre potens, P=R x I^2. Dobler du strømmen så firedobler du effekten.

      Dette er mye matte og teori, men i praksis er det slik at du kan ikke kjøle deg vekk fra problemene. Grunnen er at varmen utvikles veldig lokalt inne i motoren, og det kan bli ekstremt varmt. Det er også antageligvis årsaken til at noe glødende hoppet ut av din motor, det kan være en børste som jarle sa, eller du kan ha vært heldig og det bare var en dråpe tinn. Likevel burde det være god nok indikasjon på at du er på feil spor.

      Det siste problemet du støter på når det gjelder spenning og motorer er at en børstemotor har et begrenste turtall den kan leve med. Det er som regel rundt 25.000 omdreininger. Nå høres det sikkert mye ut, men din Permax 480 har ca. 2500 omdreininger for hver Volt du setter på den. 10 Volt er dermed helt i grenseland, og 12 Volt er sannsynligvis langt over det den tåler. Hvis du kjører noen sekunder til kan du regne med at større biter løsner inne i motoren, og den totalhavarerer.

      Kan du kjøre en Permax 480 et kort øyeblikk ved 12 volt? Ja, det kan du. Nå ser det ut til at det ikke gikk bra for din del, men det finner du likevel ut snart. Men poenget er at du kan ikke kjøre den med slik spenning over lengre tid, fordi varmeutviklingen blir for stor og turtallet for høyt.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        ...liten pustepause her....

        Skal du på død og liv ha mest mulig fart så kjøp en børsteløs. Det er uansett det beste alternativet.

        Hvis du ikke kan gjøre det nå bør du heller gå til 8 celler og Graupner CAM speed-propell. Maks fart får du med 5x5 eller 4.75x4.75. Personlig liker jeg bedre 5.4x4.3, den gir mye bedre skyvkraft og fremdeles god topphastighet. Nå kjører jeg den på en Hacker B20 18L med 8xHECELL, og det er børsteløst. Men før det hadde jeg oppsettet på en speed 400, og da funket 5x5 best på 7 celler.

        Med 9 celler må du mest sannsynlig redusere propelldimensjonen, og da spørs det om du oppnår noe i det hele tatt. Såvidt jeg forstår trenger Microjet'en god startfart, og alle speed-propellene er stallet før du får opp farten. De har altså nesten ikke skyvkraft til å begynne med, og jo mindre de er desto mindre skyvkraft har de.

        Hva utgjør forskjellen på 7-8, og 8-9 celler? Jeg har regnet på det i Motocalc, og brukt Permax speed 480 BB for alle beregningene, samt din Duo400 regulator. Jeg har regnet med Sanyo 1400 SCR-celler, og APC 7x4.

        7 celler gir 10 A og 9500 rpm på propellen. Varmetapet er 45W.
        8 celler gir 11 A og 10000 rpm. Varmetapet er 60W.
        9 celler gir 12 A og 10400 rpm. Varmetapet er 75W.

        Verdiene er for en statisk modell, dvs. mens den står i ro på bakken.

        Om batteriene dine. Ja, du kan ta noen celler fra det ene og bygge på det andre. Du bør lade dem ut først, både for å minske skaden om du tilfeldigvis kortslutter dem under arbeidet (det er fort gjort, jeg vet det av erfaring ) og fordi du likevel bør gi dem en C/10-lading i 14 timer først for å jevne ut pakken. Regn med at du må kjøre 2-3 ganger før du får topp ytelse fra den nye pakken. Selv ville jeg gjort som Jarle foreslår, kjøpe nye enkeltceller og legge til.

        Jeg vet at begge disse innleggene kan virke negative, men jeg prøver å få frem at du kan bare få til så mye med en børstemotor. 8 celler gir deg mer moro OG levetid på motoren. Det kan gi god fart også, men det blir ingen rakett før du flyr børsteløst.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Takker for alle svar... Selvom det virket litt trist.

          Bare så det er sagt så er jeg ikke helt "dum" innen for elektronikk o.l. Har faktisk gått GK Elektro

          Som nevnt i første innlegget så er økonomien den store bremsen jeg har. Hvis jeg ellers hadde hatt råd ville jeg hatt børsteløs-motor i alle flyene mine for lenge siden.

          De cellene som jeg har i batteriene er jeg ikke sikker på hva de er. De er innpakket i rød krympeplast og det står NiCd på de. Det står også "Made in Mexico"(!!!) Jeg aner ikke hva de er gode for å gi ut av strøm. De ble kjøpt på tilbub fra øgrey samtidig som Twin-Jet flyet ble kjøpt.
          Etter det jeg leser her er det jo litt skuffende ettersom jeg virkelig hadde håpet å få litt mer fart på det/de flyene jeg har .

          Når det gjelder de motorene er jeg nesten litt tvilende at det kunne kommet fra noen av motorene ettersom begge teipet rundt hele huset og det derfor ikke egentlig finnes noen vei ut av de (jada jeg vet at det ikke er bra for kjølingen men med orginaloppsettet så blir de ikke varm og det har jeg testet). Flyet virker jo fint, og jeg har ikke prøvd å kjøre motorene lenge men slik det nå er går de jo fint.

          LiPo og ladere... Her kommer også økonomien inn i bildet. Jeg har forstått det slik at lithiumbatterier er meget bra, men også veldig dyre. Derfor har jeg ikke noen planer om å skaffe det innen den nærmeste fremtiden. Jeg ser også at de bateriene jeg bruker gir god flytid og da skulle jeg tro at NiMH baterier på 2-3 Ah skulle greie seg til dette flyet (Twin-Jeten).

          Men hvis alt skal samles til et svar: Er det ikke bra å øke antall celler? Vil det gi LITT mer fart og motorer som blir ødelagt mye tidligere?
          Og hvor mye må jeg regne med å betale hvis jeg skal ha børsteløs som gir god fart eller masse kraft (for fart trenges det sikkert 2 motorer på Twin-Jet).

          PS. Er det stor forskjell på vanlig 480 og 480BB? Eller er det bare at 480BB har kulelager?

          Edit: Propellene jeg bruker er den standard propellen på MPX fly Gunther 5x[ettellerannet]
          -
          Jan-Ove Sandnes

          Modeller:
          Align Trex 600E Pro (Vbar)
          Align Trex 450 Pro (Vbar)
          MPX Funjet
          MPX Dogfighter
          Hotliner i bestilling...

          Comment


          • #6
            Som oftest i denne hobbyen, så er det å spare bare dyrere i lengden.
            Har iallefall jeg erfart flere ganger.
            Do it inverted

            Comment


            • #7
              Originally posted by Voffsen
              Som oftest i denne hobbyen, så er det å spare bare dyrere i lengden.
              Har iallefall jeg erfart flere ganger.
              Har funnet ut det, på den dårlige måten

              Men etter det jeg ser så blir jeg jo neppe å ha bruk for å kunne lade LiPo batterier ettersom kapasiteten er ganske bra på de batteriene jeg har og hvis jeg da skaffer NiMH så blir det mer enn nok flytid. Egentlig har jeg ikke bruk for å kunne lade mer enn 10 celler. Slik jeg forstår så blir motorene å fly til de evige jaktmarker hvis jeg skal fly med 10 celler over lengre tid. Derfor tror jeg at den Multiplex-laderen skal være ganske grei.
              Jeg sjekket den svenske siden (MFT´s blogg) og så at de hadde 4010DC laderen der... Men den var endel dyrere, 625 SEK. Dette blir i følge DNB 561 NOK. På den danske siden (elfly.dk is hosted by Simply.com) så kostet samme laderen 475 DKK. Dette blir ifølg DNB 530 NOK. Egentlig blir ikke dette så veldig stor forskjell, og hvis det er dyrere å bestille fra danmark lønner det seg kansje å bestille fra sverige.
              Men jeg hadde også tenkt å kjøpe noen celler for å lage noen nye batterier og det var mye større utvalg av celler fra dansksiden.
              Jeg hadde sett ut en pakke av de GP-3300 cellene og de finner jeg ikke på den svenske siden.
              I tillegg ser jeg nå at den danske siden er billigere på alle tingene jeg skal kjøpe, når de er omregnet i norske kroner.

              Er det da noen som vet hvor mye jeg må legge til prisen i frakt, toll og andre ting som kommer i tillegg???

              Forresten så sjekket jeg byggeboken som fulgte med Twin-Jet flyet og her er det som sto neppe helt ordrett da:
              Originally posted by Multiplex
              Upgrading to Permax 480/7,2V motors gives a sigificant increase in climb performance and airspeed. If upgrading to 480 motors, a 8 cell battery pack is required.
              En persom jeg kjenner holder på en del med båt og bil. Da han gikk opp fra 6-7 celler sa han at det var så stor forskjell at det var som natt og dag... Jeg lurer derfor på om forskjellen mellom 7-8 celler er så merkbart større.

              Håper noen gidder å ta seg tid til å svare her da
              -
              Jan-Ove Sandnes

              Modeller:
              Align Trex 600E Pro (Vbar)
              Align Trex 450 Pro (Vbar)
              MPX Funjet
              MPX Dogfighter
              Hotliner i bestilling...

              Comment

              Working...
              X