Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget sub-mikrohelikopter. 30cm rotor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjemmelaget sub-mikrohelikopter. 30cm rotor.

    For to dager siden begynte jeg å tegne et sub-mikrohelikopter, alstå et helikopter som er mindre enn mikroheliklassen. Helikopteret er lite nok til å lande i håndflaten. Rotordiameteren er planlagt til rundt 30 cm.

    Den første delen jeg lagde var rotorhub'en. 40 mm lang glassfiberdel. Veldig sterk og lett!


    Begynnelsen på ramma. Glassfiber med karbonfiber til mastfestet.


    Anti-rotatsjonsbraketten til swashplaten er en forlengelse av servofestet og ramma. Statoren til motoren er en 12-armet stator som jeg var heldig og fant i en Teac CD-ROM. Magneten har 16 poler. Det er tenkt at motoren skal limes fast i ramma. Det vil gjøre det lett og solid, men vil også gi redusert fleksibilitet selvfølgelig.


    Her er statoren viklet med 19 turn Y 0.3 mm tråd. Litt tynt, men 0.4 mm hadde blitt for tykt tror jeg. 0.35 hadde kanskje vært perfekt! Antallet turn var bare en gjetting basert på tidligere erfaringer, og det ser ut som det vil fungere. Jeg har begynt å montere rotorsystemet her.


    Rotorsystemet er montert og motoren er klar til test. Servoene ser voldsomme ut selv om det er de minste Waypoint-servoene.


    Jeg har ingen batterier som er små nok til helikopteret så jeg må bestille noe. Vil helst ha Kokam 340 mAh men de er fryktelig dyre hos de forhandlere jeg har sett til nå. Det er en E-Tec 3S1P 700 mAh i bildet. Helikopteret er bortimot klart her. Jeg har ikke laget bladene enda. Halerotoren er en GWS EP-4025 som er kappet. Skid'ene er laget av 3 mm og 2 mm karbonstenger.


    Lagde noen blader av 3 mm balsa og furu (det eneste materialet jeg hadde). Skulle helst hatt 2 mm til et så lite helikopter. Det er lite vibrasjoner med tanke på at jeg ikke har balansert helikopteret. Man kjenner vibrasjoner, men de er ikke synlige på helikopteret.


    Nærbilde av rotorhodet.


    Nærbilde av motoren og servoer.


    Nærbilde av undersiden.



    Som sagt er det lite vibrasjoner. Jeg vil prøve forskjellige bladutforminger og tykkelser. Jeg har lyst til å lage de selv da poenget med helikopteret er at så og si alt som kan lages av meg selv hjemme skal lages av meg selv. Uten bladene var det god autoritet fra paddlene, men med bladene var utslaget kanskje i minste laget så jeg må kanskje lage større paddler. Det vet jeg ikke før jeg får flydd.

    Jeg mangler to ting for å fly. Batteriene jeg har er for store, og så mangler jeg gyro og revo mikser da jeg ikke har heliradio. Jeg har kjøpt et brukt lettet Ikarus Piccoboard som er på vei fra USA nå (ble sendt på onsdag) og jeg håper jeg får det tidlig i neste uke da jeg skal reise bort på onsdag. Jeg har jo et sånt kort i Apache'n min men jeg vil helst ikke kannibalisere.

    Jeg veide helikopteret i dag før jeg hadde laget bladene og da veide det 58.8 g. Det var med alt montert utenom blader, understell, batteri og gyrokort. Bladene veier sikkert ~7 g hver og understellet ~2 g.

    Elektroniske komponenter:
    -Castle Creations Phoenix 10 til hovedmotoren
    -Piccoboard gyro/mixer/ESC til halemotor
    -2 stk Waypoint W-060 servoer
    -GWS Pico mottager
    -Hjemmelaget børsteløs hovedmotor
    -B2C halemotor

    Jeg er skeptisk til halemotoren. Aner ikke hvordan den vil fungere men krysser fingrene. Aller helst skulle jeg ha brukt Wes-Technik servoer men de er helt utrolig dyre. Wes-Technik har også noen motorer som kunne passet til halen. Kanskje jeg kjøper en senere.

  • #2
    Knalltøft!

    Stå på! Dette er interessant lesing. Blir artig å se hvordan det kommer til å fungere/utvikle seg etterhvert.

    Har sansen for slike "lag alt selv" prosjekter når det gjelder finurlige tekniske vidunder. Utrolig hva enkelte klarer å få til!

    Har akkurat skaffet meg en liten dreibenk/fres selv, så jeg må nok starte noen små-prosjekter. Det første blir antagelig en liten "cd-rom" motor!

    Det som er så morsomt er at du lærer så utrolig mye underveis i slike prosjekter! Også får du jo "godfølelsen" hvis du faktisk får det til å virke. Husker første gang jeg fyra opp min hjemmelagede turbin-jet motor....ahh..."dejlig"

    OAK

    Comment


    • #3
      Flott heliprosjekt! Stå på!
      Men, trenger du 3s i dette lettvektsprosjektet?
      Ser ut som du har limt "kretskortplate uten kopper" i rotorhode og ramme. Da har du antakelig brukt epoxy?
      OAK:
      Hvilken dreiebenk/fres har du anskaffet?

      Comment


      • #4
        Jeg har brukt tynn ca for å lime glassfiberdelene sammen. Det fungerer utrolig bra og det blir akkurat som en sveiseperle i overgangen mellom delene.

        Eneste forskjellen med 3S er lengre flytid og litt mer vekt. Jeg vikler om motoren hvis jeg går for 3S. Problemet er at jeg må bestemme meg for et batteri og kjøpe det. Da er det dumt å kjøpe 2S og så finne ut at 3S hadde vært bedre.

        Jeg har hatt lyst på dreiebenk/fres lenge. Clas Ohlson har en liten dreiebenk til kr 3500.

        Comment


        • #5
          Jo, med prosjektene dine er nok en dreie/frese maskin et viktig verktøy. Jeg har selv en EMCO unimat 3 som har fungert meget bra. Til motorprosjektet lånte jeg en fres til denne. (Se websiden for bilde). Nå tror jeg tiden er inne til å kjøpe en litt større dreiebenk, og jeg har allerede anskaffet en frittstående fresemaskin fra Proxxon. Jeg kjenner maskinen fra CO og den er en grei inngang til "dreieverdenen" inntil kravene blir større. Synd at kvalitet er så svindyrt!

          Comment


          • #6
            Jeg veide akkurat helikopteret på en nøyaktig vekt på jobb. Det veier 75 g inkludert canopy men uten batteri. Det er langt bedre enn forventet! Det ferdige helikopteret med 2S Kokam havner med andre ord på ca 100 g.

            Comment


            • #7
              Nå har jeg utført en dynamisk balansering met teipbiter. Den er nå helt vibrasjonsfri!

              Comment


              • #8
                @Per Klepaker:
                Dreiebenken jeg har kjøpt er en TAIG Micro Lathe II. (du kan se bilde av den her: http://www.hobby-lobby.com/taig.htm, eller her:Page not found - TAIG Tools)

                Dette var egentlig et impulskjøp da jeg kom over en brukt til en fornuftig pris. "Kjekt å ha" på hobbyrommet !

                Jeg har ikke "ordentlig" fres til den(dvs. topp/vertikalt montert ), men et fresebord (valgfritt 1 eller 2 akser) som monteres vinkelrett på hovedsleiden(vertikalt), og monterer freseverktøyet i spindelen. Blir en "liggende" fres liksom.

                Blir artig å se hva denne lille tassen duger til!

                mvh.
                Ole André

                Comment


                • #9
                  Balansert og tracket. Jeg har lakkert canopyen og trekt rotorbladene. Jeg liker egentlig ikke blått noe særlig men siden servoene er blåe så...

                  Canopyen er festet med en neodymium-magnet i nesen.

                  Tror jeg vil prøve med det batteriet først. Vekten blir fortsatt lav og det er nok kraft i masevis. Den trekker bare 3.2 A ved full gass med 3S så det er ikke noen fare.

                  Jeg har ikke sjekket posten i dag. Kanskje hvis jeg er idiotisk heldig så ligger mikserkortet i postkassa.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    En video:

                    http://www.enrarot.net/videos/sub-micro02.wmv

                    Comment


                    • #11
                      Jeg klarte ikke å holde meg lenger. Jeg kannibaliserte gyro/mikserkorter fra Apachen og satte det i denne karen. Helikopteret er nesetungt og ekstremt overvektig på grunn av alle ledningene og kontaktene som er nødvendige i Apachen, og i tillegg kommer den ekstra vekten av et E-Tec 3S1P 700 batteri. Men....

                      DET FLYR!!!!!

                      Men det er helt utrolig ustabilt. Jeg tror det er en kombinasjon av litt for små paddler og for tykke rotorblader. Turtallet er sikkert 1500-2000 rpm.

                      Jeg hovret det litt rundt i stua i ca 50 cm høyde. Holdt på i kanskje 4 minuitter da halemotoren daua. Jaja. Det var egentlig som forventet da motoren ikke er beregnet på verken 3S eller så stor prop. Jeg får sette på en ny motor og kappe propeleren litt. Det var i hvertfall nok kraft.


                      Men helikopteret ser ikke ut nå. Det har kontakter og ledninger som stikker ut i hytt og pine. Apachen har litt av et ledningsnett.

                      Comment


                      • #12
                        Video av den andre prøveturen:

                        http://www.enrarot.net/videos/sub-micro03.wmv

                        Comment


                        • #13
                          Nå har jeg laget nye rotorblader. Det hjalp sinnsykt mye. Nå flyr den ganske bra, og den lager tøff lyd. De er 2 mm tykke og har flat bunn i stedet for undercambered som de gamle. Det neste jeg skal prøve er å lage nye, litt større flybar paddles.

                          Jeg har bestilt Kokam 340 mAh 3S1P fra Norwegian. Helikopteret burde fly sinnsykt bra med så redusert vekt og bedre balanse, det er nesetungt nå.

                          Jeg får lyst til å prøve å lage enda mindre modeller av dette.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Her flyr den i stua mi med de nye bladene.

                            http://www.enrarot.net/videos/sub-micro04.wmv

                            Comment


                            • #15
                              Maaaaargebra

                              Siden du bare trekker 3,2 A kunne du nesten klart deg med 250 LiPo`ene som Griffin selger: http://www.celtic-griffin.com/

                              Hva veier den GWS-mottakeren? Jeg har endelig prøvd Penta fra HAB: http://www.mamut.com/controls/shop/s...id=8&subgid=17 . Penta`en veier bare 3,4 gram med krystall. Har svinsa over 50 meter unna og lavt med en sånn i ShockFlyer`n med god (radio)kontroll, hvordan kontrollen over flyet ellers er avhenger av dårlig syn og seine reaksjoner

                              Interessant å lese om prosjektet ditt. Takker!
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X