Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elmotor og condensatorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elmotor og condensatorer

    Har kjøpt meg en shockflyer extra med motor. Med motoren fulgte det med 3 små condensatorer som skal loddes på motoren for å dempe støy. Det var også et lite skjema for hvordan de skulle loddes på, men dette skjønnte jeg ikke. Noen som har noen tips.
    Torgeir K. Haugstad

  • #2
    Ofte er det allerede montert kondensatorer inne i motoren fra før av så det er ikke sikkert det strengt talt er nødvendig å montere de som fulgte med...men det skader jo ikke så:

    - Én kondensator lodder du mellom pluss og minus-polene på motoren

    - Én kondensator lodder du fra pluss-polen på motoren og metallhuset på motoren.

    - Og den siste kondensatoren lodder du fra minus-polen på motoren og til metallhuset på motoren.

    mvh.
    Ole André

    Comment


    • #3
      Takk!!!
      Torgeir K. Haugstad

      Comment


      • #4
        Har kjøpt meg et el fly.. der følgte det med en liten kondensator.. Ingen beskrivelse på hvordan den skulle monteres..?? NOEN?? Trengs den??

        Comment


        • #5
          Jeg er jo minst like grønn på dette området som deg, men jeg vil vel da tro at den skal loddes på pluss og minus polen på motoren.

          Tror det er lurt å lodde den på. Jeg loddet på de som fulgte med shockflyeren og har ikke opplevd noen form for glitch.
          Torgeir K. Haugstad

          Comment


          • #6
            Jepp, sett den mellom + og - polene. mange motorer har ferdig installerte mellom kasse og polene (og noen har alle tre på plass).
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              Vil ikke en kondensator mellom pluss og minuspolen kortslutte motoren da?

              Comment


              • #8
                Hva er den egentlige grunnen til kondensatorene?? Er det for å ballangsere spennings dippen??

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Stcaka
                  Vil ikke en kondensator mellom pluss og minuspolen kortslutte motoren da?
                  Nei, det vil den ikke.


                  Jeg aner desverre ikke hvorfor.
                  Torgeir K. Haugstad

                  Comment


                  • #10
                    Ta unna spenningstopper og redusere støyen som genereres av motoren. Rett og slett hjelpe til å unngå interferens med radioen.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Killabee
                      Hva er den egentlige grunnen til kondensatorene??
                      De første radiosendere besto av gnist sender og kunne bruke til morsetelegrafering (telegrafene i skipet ble ofte kalt for "Gnisten"), det kan du høre det skurrer i AM radio når el-motoren går, det er gnister fra børster som sender ut elektromagnetiske bølger og må ta vekk gjennom kondensatorene. Dynamoer har kondensator av samme grunn.

                      Gnister blir redusert i børster med kondensator, det samme med stifter i bensinmotor for å unngå brente kontakter. Gamle bilhorn varer lenge enn nye bilhorn pga innebygd kondensator. De nye har ikke det.

                      Håper det er klar forklaring til dere...

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        En kondensator består av to plater. Disse platene kan lades opp med elektrisk ladning, og når spenningen mellom dem blir høy nok skjer en kort utlading. Hvor høy spenning og hvor kjapp utlading styres av elektrolytten som er mellom platene.

                        Det er altså ingen direkte kontakt gjennom en kondensator.
                        Anders Valland
                        Trondheim

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mossie69
                          Hvor høy spenning og hvor kjapp utlading styres av elektrolytten som er mellom platene.
                          Dette gjelder for elektrolyttkondensator med elektrolytten inne og elektrolyttkondensator har + og - merking på ledere.

                          En vanlig kondensator er det kun luft mellom, eller isolert fra hverandre med papir eller glimmer. Avstanden mellom platene og areal på platene avgjøres av kapasiteten. 2 ledninger tvinnet sammen kan også virke som kondensator og trimmes med å avkorte ledningene for å endre kapasiteten (mye brukt i radioteknikken som erstattning for trimmekondensator).

                          Jens Eirik

                          Comment

                          Working...
                          X