Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jeg skal prøve å lage et bittelite innendørs-fly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg skal prøve å lage et bittelite innendørs-fly.

    Jeg har lyst til å prøve å lage et bittelite innendørsfly med motor og siderorskontroll ved å bruke mottager og motor fra en sånn bitteliten radiostyrt lekebil. Jeg kan kanskje lage med motor/sideror/opp-høyderor også men jeg må se hvordan jeg får trikset det til. Lurer på om de tråler spenningen fra 1 lipo.

    Bare for å prøve... Propelleren i bildet spikka jeg fra et 50x6x3 mm stykke med balsa. Motoren og tannhjulene er fra en lekebil. 1 mm pianotråd til aksling, 1,5 mm balsa som støtte og et nylonrør fra en gammel wirepushrod jeg hadde som lager. Propelleren er sikkert litt for liten med 2 1,2 V sanyo celler. Motoren blir ikke varm i det hele tatt.
    Attached Files

  • #2
    Du slutter aldrigt å forbause meg. I tilfelle du tror ingen er interresert i det du holder på med så sier jeg bare "keep em koming" altid interresangt å se hva du holder på med (men denne gangen tror jeg du har tatt deg vann over hodet, noe så lite har jeg vondt for å tro vil funke).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Nå står det en 10 cm propeller på motoren men jeg har ikke noe batteri å presse den med, har bare et 3-cellers ni-cd batteri som jeg tror er dårlig. Mottageren tåler 5V uten problemer i følge andre som har peil på disse. Flyet må nok ha et vingespenn på 40-50 cm. Mottageren min kan modifiseres for en kanal til, da vil jeg ha høyderor opp/ned og sideror venstre/høyre i tillegg til motor... tror jeg.

      Det er uansett gøy å spikke propellere. Har laga fire nå. Ting på jo prøves.

      Har forresten ikke normal døgnrytme for tida.


      Hehe, se her: Working bitchargers - RC Groups

      Comment


      • #4
        Point taken, den Corsairen på 16,1g var stilig gitt. Det er tydligt at ting har blitt mindre i det siste ja.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          .Stå på!... Jeg syns du prøver deg på mindre og mindre ting jeg.

          Det er sikkert flere her inne som ikke har normal døgnrytme nå som ferien er her

          Comment


          • #6
            HEHE! Det flyr. Og rett frem til og med.

            Jeg satte meg på huk og kasta flyet i stua. forestilte meg at det skulle dale i bakken, men i stedet så fortsatte det rett frem og rett i høyttalerstativet i andre enden av rommet. Etter kræsjen går motoren mye bedre.

            Ingen vesentlige skader. Motoren løsna. Jeg må nesten prøve den i hagen etterpå.

            Comment


            • #7
              Legg ut bilder da!

              Har du laget til radioutstyret ennå?

              Comment


              • #8
                Det har siderorfunksjon. Jeg vil lage litt større sideror så skal jeg ta et bilde. Det er bare et fly jeg heiv sammen av 1 mm balsa for å teste. Ligner litt på en Stick.

                Comment


                • #9
                  Spennende!!

                  Morsomt å høre om alle prosjektene du finner på!!

                  Kjekt å høre at den fløy bra!!

                  Bilder? (eller kanskje en video? ).
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #10
                    Det har bare flydd i fem meter så langt. Har ikke prøvd det ute enda. Batteriet varer bare i tyve sekunder. Det er nok ødelagt. Jeg skulle prøve å demontere en Kokam 340 pakke i stad men cellene var limt sammen og jeg turde ikke prøve for hardt å separere de.

                    Comment


                    • #11
                      Bilder. Tilgi den dårlige finishen på flyet, det er bare en test.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Fikk lada batteriet skikkelig nå og det var bedre. Det varer i noen minutter nå med bedre kraft. Jeg skal kjøpe en bil til i dag og lage et 4-cellers batteri for enda mer kraft hvis nødvendig. Får se etter testen.

                        Tursjet litt klossete dekor også.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Første testkast gikk over all forventning. Jeg satte meg på huk og kastet det svakt med motoren i gang. Det dalte veldig svakt i fem-seks meter, så begynte det å stige forsiktig. Etter åtte-ti meter så landet jeg igjen fordi det begynte å bli slutt på plass. Det har tilsynelatende perfekt motorkraft og balanse. Kanskje bittelitt nesetung. Neste kast gikk ikke så bra. Jeg kræsja rett i en tralle så motoren og understellet løsnet. Et par dråper ZAP fiksa det. Skal prøve over gress nå snart. Jeg har noen spacere på elektromagneten for å redusere utslaget etter hvert.

                          Rekkevidden er ikke mer enn 15-20 meter tror jeg. Det finner jeg ut. Motoren stopper hvis den mister kontakt så det er ikke noe fare.

                          Comment


                          • #14
                            Kjempe tøft dette her veldig spendene å følge med
                            dette her må jo bare bevise at det ikke trenger å være 3m stort
                            veie 10 kg og koste 100 000 kr

                            Comment


                            • #15
                              Det flyr fint, men det er nesetungt så når motoren ikke går synker det fort. Rekkevidden er for kort til å fly skikkelig, ellers så må jeg spring etter flyet. Motoren løsner hver gang den treffer gresset og da må den limes fast igjen. Derfor skal jeg begynne p feste mtoren med en kraftig magnet.

                              Jeg kjøpte en til stunt-bil. Den kosta 129,- på en Nille-lignende butikk.

                              Det veier forresten 31 g så det kunne vært lettere.

                              Comment

                              Working...
                              X