Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny radio, noen spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny radio, noen spørsmål

    Kjøpte nettop ny radio. futaba 9c

    Jeg lurer på:
    """""""""""""""
    *Kan jeg bruke hitec og jr servoer og mottakere på min futaba radio?
    *Hvordan kan jeg ta med meg radioen tryggest mulig som handbagasje i flyet? noen som har noen smarte ideer?
    *Skal jeg være veldig forsiktig å bruke radioen i forsiktig regnvær?

    Takker for svar. (hvis jeg får noen da :P )

  • #2
    Gratulerer med ny radio!

    Ja, du kan bruke Hitec og JR, bare husk på å ikke rote sammen krystallene til de forskjellige mottakerne.
    Håndbagasje? Polstre sakene litt og sørg for at stikkene og bryterne ikke er utsatt.
    Ja, du skal være forsiktig med radioen din, det er forbindelsen til flyet og den er ikke beregnet på bruk i regn. Sjekk i bruksanvisningen så står det sikkert noe om max luftfuktighet også....

    PS: Jeg bruker i blant å "holde ut" på hangkanten selv om det yrer litt... på tvers av anbefalinger. Men jeg har overtrekk på senderpulten i så fall og regner ikke med særlig mye sjanse å reklamere om det smeller. Dessuten lufter jeg alltid ut sender og mottaker etter slike suspekte grensetøyinger og rengjør og inspiserer elektronikken jevnlig... Blir ting VÅT så slå av og ta ut batteriene ASAP!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Radio

      *forskjelige servoer går greit forskjelige motagere går også greit

      men husk ikke forskjelige krystaler

      *du kan kjøpe aluminiums kofert eller pakke den inn i en sekk

      * regnvær bra tema å ta opp det lurer jeg også litt på (du kan jo kjøpe sender pult med visir)
      har selv flyd i regn med ikke dig radio uten skader og har sett andre har flyd med dig radio i lett regn/slud.

      Comment


      • #4
        Hei!

        Jeg flyr med senderpult, og jeg har et plast trekk å ja på hvis det reiner. Men jeg har vel fløyet i lett regn (så vidt yr) uten plasten, radioen har ikke tatt nos som helst skade av det, men den ble ikke så våt heller...

        Å transportere radio i fly? Som håndbagasje er det nok bra med en slik (aluminiums?) koffert som har skummgummi, isopor o.l. inni og som er kuttet slik at radioen sitter godt på plass.

        Og som joo og Tore Kvarme allerede har sagt, så kan du trygt bruke JR, Futaba, MPX, Hitec om hverandre, men det er viktig at du bruker rett krystall!! (Hitec x i Hitec sender/mottaker osv..).
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Først Yr/Regn,de fleste radioer takler dette dårlig,ødela selv Touch displayet på en JR10X.I lett yr,men har fått senere vite at dette displayet er ekstremt ømtålig for fukt,og passer vel da bedre på sydligere strøk ??
          Når det gjelder å blande sammen ulike servoer og radio deler,så er det flere oppfatninger om dette.Noen blander uhemmet,mens andre kjører konsekvent et merke på alt,og ved å bruke siste råd så er du sikker på at alt er lagd for å virke sammen.Så her som mange andre ting så er det vel å la mage følesen bestemme,vis du tviler på at noe virker 100%.Så blir det fort en dårlig opplevelse å fly flyet.
          Dette er bare mine betrakninger rundt emne,og ønsker ikke å starte noe merke diskusjon om radioer "igjen"
          RJ
          Vennlig hilsen
          Roy.

          2,Biler.
          1,Leilighet.
          masse øl i kjøleskapet.
          + diverse innbo.

          Comment

          Working...
          X