Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sanwa RD-6000 reperasjon, hvem reparerer ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sanwa RD-6000 reperasjon, hvem reparerer ?

    Heisann


    Nå funker ikke senderen min lengre. Den slår seg på som normalt og viser ingen tegn til feil. Problemet er at den ikke sender noe signal, motakerene tar ikke imot noe signal, servoene står dønn i ro.

    Under en brainstorm for å spekulere ut hvordan i svarte den kunne ha gått i stykker, fant jeg ut at det mest sansynelig ble noe feil da det ble stappet i en plugg i laderhulle for å se om det var rett type. Har ikke brukt senderen etter dette så dette måtte ha forårsaket feilen.

    Er det noen rakettforskere som kanskje har en liten tråd om hva som kan ha fått seg en smell??

    Uansett type feil, så går jeg ut i fra at jeg må sende senderen inn til et verksted for å rette på feilen. Da er det storer spørsmålet, hvem skal jeg bruke??????????? Jeg bor i nærheten av Trondheim, så det hadde vært knall om det var noen i nærheten som ordna slike reperasjoner.

    Takker for hjelpsomme svar !


    Isak
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Re: Sanwa RD-6000 reperasjon, hvem reparerer ?

    Originally posted by Isak
    Heisann
    Nå funker ikke senderen min lengre. Den slår seg på som normalt og viser ingen tegn til feil. Problemet er at den ikke sender noe signal, motakerene tar ikke imot noe signal, servoene står dønn i ro.
    Isak
    Se om krystallen står i? Har vært borti defekt krystall me samme feil.
    Har ikke funnet ut hvem som har RD6000, jeg sko hatt noen deler til en selv

    Comment


    • #3
      Krystallen sto i ja Første som ble sjekka det !

      Nei, tror det er noe som har fått seg en smell i sammenheng med den ladepluggen. Elektronikk er følsomme greier vettu.

      Fankern, nå som finværet kommer å greier, helt splitter nybygd raptor 50 som jeg skulle kalibrere ! Aaarrg !
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Står senderen i PCM/ PPM mode etter hvilken mode mottakeren har?

        Har sender og mottaker krystall med samme kanal?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Isak
          Krystallen sto i ja Første som ble sjekka det !
          Kan være nok å bytte dioden?
          har du testa me en annen krystall?
          PPM / PCM saken er jo raskt å komme borti på de sanwa'ne ja.

          Løp te butikken å få deg en JR 9x så du får utnytta været....
          Jeg hadde sanwa rd6000 greiene inne til repp en gang (tønsberg er det der noen fikser den? harke peil hvor den havna men) da tok det 2 måneder før den kom tilbake... Fungerte i 2 dager så inn ny måned..


          Rune

          Comment


          • #6
            Det er samma krystallene som står i som alltid har stått i for å si det sånn... funka før.

            Senderen står i ppm ja, har prøvd alt annet også, for å se om det i hele tatt er signal som når fram, men nei. Det er fortsatt dødt på eter`n.

            Løp te butikken å få deg en JR 9x så du får utnytta været....
            ( hvorfor står det bare sitat og ikke Rune Kvam skrev? )

            Trokke det, har brukt kvoten på 6000kr denne månden, så må vente litt, men det blir JR 9x neste gang
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              Har prøvd en helt ny krystall nå, til ingen nytte !
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

              Comment


              • #8
                Har du 6000 kr. på modellfly hver mnd??

                Prøv et nytt modellminne. Det kan hjelpe.

                Comment


                • #9
                  Bruker vel ikke 6000 å månden nei, det blir litt drøyt. Men det er rart med det, man legger igjen en liten tusing hver gang en stikker nesen inn i hobbybutikken synes jeg. Merkelige greier. Samt at det til stadighet dukker opp artige pakker i postoppkrav. Hmm... pengene får føtter å gå på i denne hobbyen gitt.

                  ..but who is counting
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Isak
                    Bruker vel ikke 6000 å månden nei, det blir litt drøyt. Men det er rart med det, man legger igjen en liten tusing hver gang en stikker nesen inn i hobbybutikken synes jeg. Merkelige greier. Samt at det til stadighet dukker opp artige pakker i postoppkrav. Hmm... pengene får føtter å gå på i denne hobbyen gitt.

                    ..but who is counting
                    Skjønner så alt for godt hva du mener. Sitter forøvrigt og rekner på alternativer for å kjøpe en MPX EVO12 i år (har ikke nok penger men vrir og vender for å se om det ikke kan la seg gjøre likevel). Ett er sikkert i denne hobbyen blir en kreativ på så mange måter (rekner jeg lenge nok så har jeg kansje pengene skal en se) .
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Er vel på tide å ta av baklokket, ta fram multimeteret og begynne å lete for å se om stikker og elektronikk har spenninger? Siden du sier: Den slår seg på som normalt og viser ingen tegn til feil regner jeg med du har liv i displayet? Da er det hele litt suspekt og dessverre neppe dioden som Rune Kvam antyder.... Er det ikke liv i displayet bør du begynne med den derimot, og selvsagt sikringa. Mål om det er spenninger på IC`ene og over stikkene osv. Er det ikke det har du mulighet til å finne feilen, er der spenninger har du mer seriøst trøbbel siden det på feilsøkes på komponenter

                      VM: Hvorfor går du ikke for Profi heller??? Hos Øgrey er det mulig å ta ting i rater når du er kontokunde... Men jeg må bare advare deg: hvis du kjøper MPX får du problemer.. Du vil aldri mer sikle på andre radioer og alle Østen-diggerne vil angripe deg og dine meninger uansett
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Det er liv i displayet ja, alt virker som det skal. Det er liksom det jeg syntes er litt mistenkelig. Men siden dette funker, så er det vel ikke noen sikring som har gått da?? Hvis det ikke er en egen sikring på `signal ut`, eller?

                        Jeg har vært oppe med baklokke for å innspisere, men det ble ganske raskt lukket igjen, da jeg ikke sjønte bæra om hvor jeg skulle begynne. Men men, vi får gjøre et forsøk igjen da siden joo kommer med et sikkert godt forslag. ( hva fa... er en ic ?? )

                        Isak
                        Runar Isaksen
                        risaksen@bluezone.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joo
                          Da er det hele litt suspekt og dessverre neppe dioden som Rune Kvam antyder....
                          Hekkan ja, skjermen og fungerer. Da er det nok ikke dioden nei.....

                          Ja da da er det ikke godt å si. Bortsett fra at på min RD6000 så måtte jeg lodde om nesten alle punktene (Varme de opp rett og slett) for det var dårlig kontakt på enkelte av dem etter noen ukers bruk. (etter at jeg ikke gadd å levere den tilbake for 3 gang)

                          Test med PC kabel? Fungerer denne?


                          -

                          Comment


                          • #14
                            Hehe.. Ja, pckabelen fungerer fint. Begynner å spekulere i at det er bare en liten pinglefeil jeg. Irriterende nok!

                            Var oppe igjen med baklokke, og igjen skjønte jeg ingenting Så å feilsøke der er det liten vits i å prøve på. Kan ikke du kjøre deg entur nordover da joo?? Ring når du passerer Stjørdal.. .. .


                            Ser ut som at enden på denne visa blir å sende radioen til Hobbysport atter en gang. Sista gang tok det en måned å få tilbake senderen. Brrr....da er det sikkert vinter å greier !
                            Runar Isaksen
                            risaksen@bluezone.no

                            Comment


                            • #15
                              Har du sjekket mottaker / mottaker krystall mot en annen sender ?

                              Evt. sjekke sender mot en annen mottaker ?

                              Kan være du leter etter feil i feil ende .....

                              Alf Gunnar

                              Comment

                              Working...
                              X