Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading direkte fra 12v batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading direkte fra 12v batteri?

    Hei!

    Pappa kjøpte en billig brukt R/C bil i dag
    Han pappa kjøpte den av sa at det bare var å lade batteriene på 8,4v og 1400mah direkte fra en 12v billader. Vi har koblet det ene bateriet på nå, og alt har gått bra, men er det "riktig/bra" å gjøre det på den måten? (Den gode comp. laderen min er nemmelig på veg til Rena).
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    I utgangspunktet nei.

    Men store nicad pakker tåler ganske mye, så hvis du hekter på en motstand mellom laderen og batteriet slik at ladestrømmen ikke overstiger 2-2.5C (opp til 3A vil jeg tro er fint for de cellene) så er det bare å lade i vei. Batteriet er fulladet når det begynner å bli merkbart varmere (35-40 grader), og det må ikke få lov til å bli så varmt at det er ubehagelig å ta på.

    Du må følge med selv på når det er ferdig, ved 2-3A blir det fort varmt når det først begynner å bli fullt.

    Den første elektriske RC-modellen (for ca 7-8 år siden) min var en hjemmelaget båt, til denne brukte jeg en 7S Sanyo 1300 pakke som jeg ladet med en motsandskabel og billader, pakken lever enda.

    Comment


    • #3
      Begge pakkene er ferdig ladd nå! Den ladet ikke med mer enn 2A så det går nok greit!

      Takk for svar uansett!
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Vi kjørte med begge og ladet opp igjen. Men motstandskabelen ble ødelagt etter første batteri (pappa klarte å rive av festet.... ).
        Så han gjorde det dumme stuntet å lade uten motstandskabel!! Den ladet vel i 5 min. (?) på hele 10A!!!!

        "Tror dere det ikke var en så god idè??"

        Uansett....vi får teste i morgen......
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment

        Working...
        X