Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Li-Ion pakke..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Li-Ion pakke..

    Har tenkt å anskaffe meg en Waypoint lader som lader 1-4 Li-Po fra Moss hobby, og lurer på om jeg kan bruke samme laderen også til Li-Ion pakker? Står ikke noe om det.....

    På forhånd takk!

  • #2
    Nei, programmene for li-ion, lipo og Pb (helt sant, ifølge en i klubben som har laget sin egen lader) er i utgangspunktet helt identiske, men cellene ha ulike spenninger slik at dem ikke kan brukes om hverandre. Waypoint laderen har bare instillinger for 3.7V/celle[/url]

    Comment


    • #3
      Jeg lader li-ion med den laderen og huset står fortsatt.
      Så vidt jeg vet (har den ikke foran meg akkurat nå) kan man endre ladestrøm og spenning med jumpere.
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

      Comment


      • #4
        Hmmm....hvordan skal jeg tolke dette da?

        Etter det jeg har skjønt er 3 celler Li-Po på 11,1V, mens 3 celler Li-Ion
        er på 10,8V. Korriger meg hvis jeg tar feil....
        Tror ikke man kan velge 3 celler og 10,8V på denne laderen. Spørsmålet er vel egentlig om dette har stor betydning? Hva kan i så fall være konsekvensen av å bruke en slik lader på Li-Ion celler?

        Comment


        • #5
          Fulladet er en li-po celle på 4,2 V. En Li-ion celle er vel på 4,1 V fulladet, er ikke sikker på det, men det er i hvertfall mindre enn en li-po celle. Det betyr at en li-po-lader vil overlade batteriet litt. Hvor farlig den lille overladingen er vet jeg ikke.

          Li-ion er farligere enn li-po. Har du Li-ion fra før eller skal du kjøpe? Hvorfor ikke kjøpe Li-po i så fall? Mye lettere og bedre.

          Comment


          • #6
            Moss hobby selger en pakke med fly, motor, regulator osv. inkl. 1200mah 3 cellers Li-Ion pakke... Tenkte jeg skulle bestille denne pakken. Rart hvis de selger Li-Ion pakker, men ikke ladere til disse da... (bare en svindyr Schulze lader til 1.800,- og jeg har lader fra før til Nimh og Nicd) Skulle jo tro at jeg kan få bytte ut den pakken som følger med, og heller gå på en Li-Po pakke da, men disse er jo mye dyrere enn Li-Ion.

            Comment


            • #7
              Har du ringt og spurt de? De har sikkert peiling.

              Personlig hadde jeg ikke satset på Li-ion i det hele tatt.

              Har du sett batteriene på www.celtic-griffin.com ? E-Tec 3S1P 1200 til 270,- for den vanlige og ca 30% dyrere (tror jeg) for HP-pakka som tåler enda mer. Han har ladere også.

              Comment

              Working...
              X