Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waypoint servo plutselig død = plutselig behov for ny motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Waypoint servo plutselig død = plutselig behov for ny motor

    Jeg var ute å lekte meg litt med min relativt nye E-Starter i litt frisk vind da den plustelig la seg hardt over mot høyre i lav høyde og plantet nesen ned i gresset. Først trodde jeg at det var vinden som spilte meg et puss, men da jeg kom bort til flyet så jeg at balanserorene hadde kraftig utslag mot høyre, mye kraftigere enn radioen var innstilt på å gi.

    Første gangen lot den seg snu tilbake for hånd, men med det samme jeg koblet den til igjen kjørte den tilbake og jeg hørte knaselyder fra girene, den står nå dønn fast og det er antydning til røykdannelse på innsiden når den er tilkoblet mottaker. Kan det være potmeteret som er kortsluttet ? Jaja, Moss Hobby får den ihvertfall i retur, en servo skal jo vare mer enn 4-5 timer i luften.

    'Desverre' tok den med seg giret i den påfølgende styrten og jeg ser ingen annen mulighet enn å anskaffe ny børsteløs motor

    Jeg fløy 400 motoren med 10x4.7 propell, og da kan jeg tenke meg den trakk ca 350 gram statisk på 2S lipo, av det jeg ser av testdata hos mtf.nu vil da en AXI 2212/26 på 6 nicads med 10x4.7 trekker hele 520 gram og det ved bare 8.5A (det må jo være nærme 85% virkningsgrad...).

    Det må vel være et betydelig skritt opp fra 400 motoren vel?

    Det virker jo som en betydelig ytelsesøkning uten noe særlig økt strømtrekk? 2208/36 har lignende tall, men 2212 er vel mer passende til fremtidige fly i 400 klassen? Hva med regulator?

    Er det andre ting som heller bør vurderes?

  • #2
    Sorry gitt. Kraften tannhjulene i en servo utsettes for ved et styrt er LANGT over hva gearet i en mikroservo er konstruert for. Det er helt typisk at gearet på disse servoene ryker ved styrt eller harde landinger. Eneste måten å unngå dette på er å holde modellen i luften eller benytte servoer med metallgear.
    Alt utstyr i et modellfly er konstruert for å styre/drive modellen i luften og det legges ikke inn marginer for de krefter som oppstår ved krasj/ukontrollerte landinger.
    Så servoen røyk nok i styrten, og da er det pussig nok ingen andre enn seg selv å laste for det.

    Comment


    • #3
      Tviler på det, den fikk seg et rundkast i 40 cm høyt gress ved siden av stripa og såpass må det nesten tåle, at giret til motoren røk har nok mer med at jeg hadde bra fart på propellen (i utgangen av en lowpass) da plutselig den skar ned til høyre og ned i gresset, GWS girkassene er bare tynn billig plast.

      Sammenstøtet var ingenting i forhold til hva servoer må tåle i små depron-flak som dundrer i parketten inne om vinteren.

      Comment


      • #4
        Har du prøvd en annen servo på samme kanal på mottageren? Gjør det også mens du er i gang så ser du om du trenger ny mottager.

        Servogir kan bli ødelagt hvis de kjøres hardt i peak. Det skjer for eksempel hvis man glemmer å sette i et krystall i mottageren.

        Comment


        • #5
          Jeg byttet servoen, mottaker og ny servo fungerer akkurat som det skal gjøre.

          Jeg har en mistanke om at det har gått galt i potmeteret slik at den har kjørt samme vei til den møtte veggen, servogiret røk ikke før jeg koblet den til andre gangen og lot den kjøre til endepunktet en gang til.

          Den er uansett ubrukelig nå, elektronikk som det kommer røyk av bruker jeg ikke

          Comment


          • #6
            Ødelagt motorgear forteller alt om kreftene som har oppstått. Et motorgear ryker ikke for om du kjører fingeren inn i propellen og stopper den. Ikke prøv!
            Du sier selv at servogearene er av billig plast. Nettopp, billige servoer er satt sammen av billige deler. Det er derfor de er billige å kjøpe også.

            Dette minner om den evige historien hos noen. Når man feiler, så skyldes det noe eller noen, aldri en selv. Et modellfly er beregnet for å ta av og lande fortrinnsvis på hjulene (hvis de har det) og elles kun være i kontakt med luft. Akkurat som fullsize fly. Velger man andre bruksmåter så får en også stå for evt det som måtte oppstå av ubehagligheter.
            At noen velger å lage modeller som både crashes og kollideres med, endrer IKKE på utstyret som benyttes. Det er det samme og tåler ikke plutselig røffere behandling bare fordi modellen er beregnet på røff flyging. Da får man ustyre modellen med spesialutstyr hvor produsenten går god for denne type belastninger. Jeg har til nå ikke sett noen produsent som går god for at deres utstyr kan "dundres" i bakken uten konsekvenser. Så når noen gjør det likevel, så er helt på egen bekostning.
            Så ved slik bruk er det like godt å anskaffe seg et knippe reservedeler, og pakke inn mottakeren i en myk "dyne". Neste gang ryker kanskje den og/eller x-tallet også.

            Comment


            • #7
              Det var ikke noe støt/hardt slag innvolvert (Som sagt falt den ca 3 meter ned i 40 cm gress og modellen veier 470g). Girene i servoen låste seg ikke før jeg koblet den til igjen etterpå og den kjørte til endepunktet en gang til. Kraften på balenserorene kan heller aldri bli så stor at man 'bryter' i stykker en servo siden rorene er laget i 3mm tykk isopor.

              At giret til motoren sprakk kan nok være fordi jeg ikke rakk å dra av gassen før propellen tok nedi, det er begrenset hvor god hardplast man får for $1.25

              Samme kan det være, jeg startet ikke tråden for å krangle om det...

              Comment


              • #8
                Potmetre "kortslutter" neppe så det kommer røyk ut av dem Her ligger bare ei spenning uten noe "push" bak. Enten har det blitt dårlig kontakt på pot`en så servoen går til max eller så har kanskje forbindelsen mellom utgående gear og potmeteret løsnet.... med samme resultat: motoren går i borde og brenner opp. Så røyken kommer fra motoren i servoen kan du regne med.
                Nei, vi trenger ikke starte noen diskusjoner, men dette er et diskusjonsforum Godt å få høre om feil folk opplever, jeg har selv gått helt over til Waypoint og Dymond servoer i alle mine depronkasser og ennå ikke hatt feil på noen av disse ( ca 15 stk) mens jeg nærmer meg snag på 100% av alle de HS-55 (9 stk) jeg kjøpte til jul.
                Klart man ikke kan forvente allverden av rimelige servoer, men hadde vært OK å høre hva som var feilen på din Waypoint!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Jeg kan ikke se noe på den, når jeg måler potmeteret har jeg 1.9kOhm mellom de to ytterste punktene og nesten det samme eller nesten ingenting hvis jeg måler mellom den midterste og en av de andre, det tyder jo på at det står i nesten fullt utslag, slik som det skal gjøre når servoen står i endepunktet.

                  Røykdannelsen kom fra kretskortet et sted, ikke motoren, så det er ikke umulig at en annen komponent har tatt kvelden da.

                  Får se om jeg sender den tilbake, 130,- er ikke verdt så mye bry hvis jeg kanskje kan få et godt tilbud på børsteløs i stedet.

                  Redigert:
                  Jeg plukket fra hverandre servoen og sjekket alt det mekaniske, alt virket i orden bortsett fra at det ene tannhjulet hadde kjørt til seg sperren i endepunktet og låst seg, etter å ha satt det sammen igjen kan jeg dreie tannhjulet på motorsiden og det ser ut som giret går lett og fint.

                  Potmeteret blir derimot varmt etter noen sekunder når servoen er koblet til mottaker og den er fortsatt død.

                  Comment


                  • #10
                    En liten sak anngående radio utstyr/elektronikk til modellfly. Alt utstyr som tar kvelden etter å ha vert sluppet ned på golvet/flikket i bakken eller på noen som helst måte har vert utsatt for noe som ikke er normalt (med normalt mener jeg perfekte eller tilnermet perfekte landinger ol.) Ville jeg aldrigt reklamere på, da dette som nevnt tidligere er utenfor bruksområdet til tingene og etter mitt syn må stå for brukers egen regning. Videre så kan en diskutere hvilke merker og eller komponenter som tåler mere misbruk enn normalt (Hitec Feather er vel ett knall eksempel i så måte, da den vel ikke anbefales av noen). Likeså så er jeg godt fornøyd med mine Waypoint servoer som jeg synes gir mye for kronene (og allerede har vert utsatt for mere enn normalt bruk ).
                    Synes vi alt for ofte er fremme og klager på utsyret når ting går galt, enda det helt klart oftest er bruker feil som ligger bak t.d. kolapser batteriet i luften er det bruker feil og ikke batteriet sin feil (så sant en ikke har kontrollert det da). En motager krystall som skaper glitcher etter å ha vert i bakken noen ganger er ikke krystallets feil da brukeren etter krasj egentlig skal bytte ut krystallet (men hvor mange her bytter krystallet før det tydeligt er skrapa? ikke jeg ihvertfall man kan i hvertfall ikke si radio feil og legge skylden på det når en vet en egentligt burde ha byttet komponenter etter en krasj et par år før).
                    Problemet med at vi prøver å reklamere på slike ting som egentlig er feil bruk, er at butikkene blir vanskligere å få reklamasjon med når der er reelle grunner til det (rekner ikke med de butikkene som aldrigt vil gi reklamasjon uansett, de finnes faktisk men jeg handler ikke der mere) og de gjør det vanskligere å for de som har reele reklamasjons saker.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment

                    Working...
                    X