Announcement

Collapse
No announcement yet.

Børsteløs CD-ROM motor i EDF-55 ducted fan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Børsteløs CD-ROM motor i EDF-55 ducted fan.

    Jeg vant en GWS A-10 i en konkurranse på Alpsoy Makina Dental | Mikro Motor | 2014 | Anasayfa for noen uker siden. Jeg vil ikke fly med standard-motorene fordi jeg foretrekker børsteløst. Det er originalt speed-280 motorer (GWS 150) i viftene som følger med A-10'en.

    Etter å ha kjørt inn standardmotorene på 2,x V en stund så kjørte jeg en av de på 3S for å måle ytelsen. Deretter tok jeg ut motoren fra den andre viften og satte i en CD-ROM motor som jeg hadde laget tidligere. Motoren fungerte bra som erstatning for 280-motor i helikopter. Det var ikke lett å få av viften fra 280-motoren. adapteren inni vifta satt noe sinnsykt.

    Her er resultatene:

    Speed 280 (GWS 150)

    halvfull 3S lipo
    7,3 A
    20800 rpm


    CD-ROM

    halvfull 3S lipo
    5,4 A
    20900 rpm


    Ikke verst! Litt høyere turtall og 2 A lavere strøm. Det kaller jeg stor forbedring i virkningsgrad! Og dette var en CD-ROM motor med standard magnetring, ikke neodymium-magneter. Det er et bilde av motoren under. Den veier 17 g. Jeg kommer til å lage enda kraftigere motorer til flyet av to Sony 7930 motorer.
    Attached Files

  • #2
    Jeg lagde feste av glassfiber og karbonfiberrør. Det passer perfekt inni viftehuset og viften er sentrert. Motoren veier sikkert i underkant av 20 g.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Jeg viklet om motoren til 10 turn i dag:

      3S
      6,7 A
      23500 rpm


      Jeg tror ikke viklingene er helt isolert. Jeg vil legge på et lag med epoxy på statoren og vikle på nytt. Denne statoren tålte ingen ting.

      Ved 3/4 gass har jeg lavere spenning selvfølgelig, 5,4 A og 22000 rpm. Mer effektiv enn den første motoren jeg prøvde. Etter å ha kjørt på det turtallet lenge så er motoren blitt ubehagelig varm men kke gloheit sånn som 280-motorene blir.

      Jeg skulle hatt en dreiebenk sånn at jeg kunne dreid et custom aluminiumshus med jern fluxring. Aluminiumsbakplaten kunne vært konisk for å gi renere luftstrøm. Karbonakslingen kunne gått gjennom hele konet. Alternativt kunne jeg laget en balsa- eller isoporkon bak det huset jeg har nå, men jeg er redd det vil isolere den for mye og overopphete magnetene. Kanskje det lønner seg likevel med flere viklinger for en kaldere motor, og kon. Vi får se hvor mye kraft jeg har i flyet med 10 turn.

      Comment

      Working...
      X