Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt fly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt fly!

    Jeg kjøpte meg nettop ett billig pakke med elektrofly/lader/radio til 1000 kr

    på radioen som fulgte med var det bare en av/på knapp til motoren.. Går dette greit?

    hvis ikke må jeg bruke radioen min, men da må jeg bytte mottakeren, må også sette inn ett ekstra batteri til mottakeren, og kjøpe fartsregulator. kan dette bli for tungt til flyet med to batteri ombord?

    Gruer meg til å prøve det... skal fly første gang selv, uten hjelp av andre.

    Noen tips? er ett isoporfly...

  • #2
    Største problemet med de radioene som følger med slike billigpakker er retningen på stikkene. Som regel ender du opp med høyderoret på den stikka der gassen pleier å være, noe som kan bli litt for spennende. Spesielt hvis du knekker siderors stikka i forsøk på å gi høyderor

    De få gangene jeg har brukt slikt på fly, så har jeg modifisert senderen ved å snu stikkene 90 grader. En slik modifikasjon pleier å gå greit så lenge man har tilgang på skrujern. Ellers fungerer disse senderne godt nok til den type fly, ikke akkurat "top notch" men det funker.

    Hvis du vil bruke en annen sender, så må du som regel bytte mottager som du sier for å få 35 MHz (de er som regel 40Mhz). Hvis du i tillegg bruker en mottager med BEC (som de fleste har?) så trenger du bare ett batteri.

    Beste tips hvis du skal prøve alene: Vent til en dag det er tilnermet vindstille

    Comment


    • #3
      Men så er det slik at batteriet som fulgte med er 650 mAh, vet ikke hva mottakeren krever, men mottakerbateriet som fulgte med er på 4,8vdc og 1,5Ah blir vel 1500mAh...

      går det bra å bruke batteriet som fulgte med flyet, til mottaker/servo og mottor, eller bør jeg bruke mottakerbatteriet jeg fikk med futabaradioen til å drive alt dette?

      Takker for svar

      Comment


      • #4
        Du kommer uansett aldri til å trenge mer kapasitet til motor enn til mottager. Som jeg sa vil en Regulator med BEC løse batteri problemet. En BEC krets sørger for at mottageren får 4,8 V, og at du har litt strøm igjen til å styre flyet ned med etter at motoren har kuttet.

        De eneste elektrofly som trenger ekstra mottagerbatteri er som regel elektro seilfly. Dette er fordi man på disse flyene ofte har størstedelen av flyturen igjen etter at motoren har stoppet.

        Comment


        • #5
          Vil gjerne skyte inn ei bisetning (off topic) om BEC (Battery Eliminator Circuit):
          De fleste regulatorene som har innebygd BEC klarer ikke å forsyne mer enn 3, max 4 servoer som bruker lite strøm. Er oftest snakk om 1-1,5 ampere kapasitet. Vær OBS på at enkelte små servoer kan trekke mye strøm! Les bruksanvisningen på regulatoren.
          Om en regulator kan brukes mot 4 servoer ved 7,2 volt klarer den sannsynligvis bare 3 servoer ved 9,6 volt og kanskje bare 2 servoer ved 12 volt.... Ja, nemlig! Dette har en naturlig forklaring, men jeg tar den ikke her. Noen regulatorer har ikke BEC i det hele tatt, spesielt regulatorer for store strømmer. Her blir det fort snakk om fly med mange servoer om bord og da må man enten bruke eget RX-batteri eller en SBEC/UBEC (SuperBEC/UniversalBEC) som kobles mot motorbatteriet og klarer å levere mer strøm til RX og servoer uten å sette inn eget RX-batteri.
          På mindre regulatorer der man har for mange servoer i forhold til hva den innebygde BEC`en klarer kan man ganske enkelt kutte den røde plussledningen på kabelen fra regulatoren til mottakeren og bruke et vanlig mottakerbatteri i tillegg på vanlig vis.
          Enkelt hva ?

          Ja, det er sikkert greit å ha AV/PÅ på motoren hvis det er et "rolig" fly som er beregnet for det. Ikke gjør noen eksperimenter med å koble sammen for mye ting, store strømmer har en lei tendens til å svi vekk både loddebaner og kabler.
          Greit å fortelle hva fly/pakkeløsning heter for da kan vi andre fort finne det på web og sjekke litt.
          Glück zu!
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Liten komentar til BEC, har en 2,4m elektroglider med en Kontronik 30A BEC (ikke eget rx batteri) som driver motor og seks servoer. Jeg har en relativt høy vingebelastning og trenger derfor mye termikk for å få god oppdrift slik at en normal flight varer sirka 15-25min etter at motoren kutter avhengig av termikk(rekker 3 opptrekk til ca 150-200m pr. oppladning). Batteriet er en 8 cellers CP1700 pakke på 1600mah. Mulig jeg har en BEC som er designet for det, men jeg har aldri hatt noe problem med at jeg ikke har nok strøm igjen til radio/servo etter at motor kutter.

            http://www.fvk.de/Signal.html

            -ulldott

            Comment


            • #7
              Akkurat.... det var dette med å følge bruksanvisningene da...
              Hvis det er en Kontronic Smile 30 du har så står det at max antall servoer som skal drives av BEC er 4! Og hvis den brukes i heli skal man IKKE ha større motorbatteri enn 8 celler hvis man driver 4 servoer fra BEC.... siden alle servoene jobber hele tiden i en heli. At ulldott har fått det til å virke med 6 servoer er vel det som kalles "flaks" ? Eller å tøye grenser. Og det faktum at ikke alle servoene jobber mye samtidig i glideren... Kontronic sine BEC`s klarer å levere 2 ampere, men vær obs på at en del andre små regulatorer klarer 1,5 og kanskje så lite som 1 ampere....
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Joda, det er nok å tøye litt grenser. Jeg driver ikke så mye med elektro og støttet meg på hva levereandøren (Rc-seilfly.no - Modellflysport) sa ville gå greit.... To av servoene brukes til luftbrems/flaps og brukes stortsett kun på landing, da legger de seg 80 grader ned og trekker nok en del strøm, men det er jo kun for en kort periode(...det bremser effektivt!!!).

                -Ulldott

                Comment


                • #9
                  Mye som går bra i praksis, vi tøyer vel grensene noen og enhver av oss. Tenker sånn jeg også, på seilere så er gjerne flapsen kun i bruk på landing...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Ulldott, du lever farlig med det oppsettet der....

                    Du sier du har CP1700-celler på 1600 mAh. CP1700 burde ha 1700 eller mer, men hvis du bare får til 1600 på dem tyder mye på at batteriene ikke er helt på topp. I ditt tilfelle er det en fordel, fordi de vil raskere miste spenning når du kjører motoren. Det betyr at spenningen faller raskere under regulatorens motorkutt-spenning, og dermed har du mer kapasitet igjen i batteriet.

                    Hadde du hatt gode CP1700-batterier ville den gjenværende kapasiteten ved motorkutt vært betydelig lavere, kanskje så lite som 50-60 mAh. Å fly termikk med så lite igjen vil være hasardiøst, uansett om 2 servoer kun er til luftbrems.

                    Så paradoksalt nok vil dårlige motorbatterier være bedre i et slikt oppsett. Likevel forstår jeg ikke hvorfor du ikke putter inn et mottagerbatteri i parallell til BEC'en. Jeg vil anbefale enhver som driver med elektro-seilfly å ha eget mottakerbatteri, både for sin egen og andres sikkerhet.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Kloke ord.
                      Nu begynner min XL å bli klar. Den får både 12 celler NiCd og nye heftige LiPo`s. Og eget RX-batteri siden det er 6 servoer ombord.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      Working...
                      X