Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-poly batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Li-poly batteri

    Jeg håper å få en Vertigo til bursdagen(engang i slutten av August), og da må jeg nesten kjøpe Li-poly batteri også... Og siden jeg ikke har lader som takler det må jeg ha det også.

    Jeg lurer altså på hvilken lader jeg bør satse på, og hvilke batteri som fungerer i Vertigo.

    Og: ikke nevn børsteløs! Jeg er et svakt menneske som ikke har råd til det ennå.

  • #2
    Vekt er alfa og omega. 3S pakker med max 700mAh timer passer bra. Du bør da vite at du ikke trekker mer enn det pakkene tåler med ditt børsteoppsett. modellen bør ikke veie mer enn 250 gram total flyvekt. vei ferdig bygget modell og vei alle deler. Se hvor du kan spare vekt.

    min nå godt limte vertigo veier 300 gram og flyr greit, men flyr sinnsykt mye bedre på 250 gram

    Lader etter lommeboka, Schultze, Robbe Infinity II eller Triton er gode alternativer.

    Har en Infinity II nå som virkeliog gir godt trykk i pakkene. Topplader mye bedre enn feks Triton.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Jeg er veldig fornøyd med Simprop sin Intellicontroll V3 lader!! Den lader 1-25 celler NiCad/Nimh 1-6 celler Bp (blybatterier) og 1-3 celler Li-Ion. (den lader også LiPo, det er bare å bruke Li-Ion programmet og angi 3,7v per celle i stedet for 3,6).

      Jeg tenkte også jeg skulle skaffe meg en Vertigo, så kan jeg få børsteløs motor til bursdag :P reg. kan jeg kjøpe selv! Har jobbet en del i ferien!!
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Nå har jeg bestilt samme lader som Flue. Vi satt å diskuterte litt på MSN nå nettopp, og da kom vi til at den ikke lader 3s LIPO.
        Vet noen om den kan lade det? Den kan lade 3s LION, gjør det noe om man bruker det programet? eller blir det ikke nok futt i pakken?

        Comment


        • #5
          Ja, det står på laderern at den tar 1-3celler Li-Ion (3,6-10,8v).
          Jeg la ikke helt merke til det i paranteset før på Rena.....jeg lever fortsatt i håpet at den tar 3S LiPo også! Men hvis noen vet sikkert hadde det vært kjekt å vite.

          En ting til vi diskuterte: når en 3S LiPo pakke ikke har mer enn ca. 11,1v igjen, da er den vel å annse som tom?
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Når en 3S pakke er på 9 volt er den ca. tom... under belastning..
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hvis den ikke tar 3S lipo kjøper jeg bare 3s lion. Enkelt og sikkert greit.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Flue
                Ja, det står på laderern at den tar 1-3celler Li-Ion (3,6-10,8v).
                Jeg la ikke helt merke til det i paranteset før på Rena.....jeg lever fortsatt i håpet at den tar 3S LiPo også! Men hvis noen vet sikkert hadde det vært kjekt å vite.

                En ting til vi diskuterte: når en 3S LiPo pakke ikke har mer enn ca. 11,1v igjen, da er den vel å annse som tom?
                Li-Ion og Li-Poly er like i ladeprosessen untatt at som nevn så har Li-Poly litt høyere spenning per celle. Kan du stille om fra 3,6V/celle til 3,7V/celle så er det ikke noe problem og det kan du vel så hva er problemet?
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ostnik
                  Hvis den ikke tar 3S lipo kjøper jeg bare 3s lion. Enkelt og sikkert greit.
                  Nå må du ikke gå baklengs inn i fremtiden Niklas.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Kan du stille om fra 3,6V/celle til 3,7V/celle så er det ikke noe problem og det kan du vel så hva er problemet?
                    Kan være jeg misforstår deg eller trolig at jeg forklarer litt feil.
                    Det jeg mener er at hvis du har en LiPo pakke på 2S så skal du trykke inn 7,4v på laderen, og 7,2v, hvis det er Li-Ion. Altså man må trykke inn hvor stor spenning det er på hele pakka, og ikke angi hvor mye på hver celle i tilegg til å angi hvor mange det er..... ble det klarere nå?
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • #11
                      Joda, men kan du stille om fra 10,8V-11,1V på pakke spenningen så er du jo i boks. Eller var det noe jeg misforsto her?
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Nja....Det jeg mener er: på laderen står det at den tar 1-3celler Li-Ion (3,6-10,8v) Altså på 1 og 2 celler kan du fritt velge mellom 3,6v-3,7v og 7,2v-7,4v. Men siden det står 10,8v er det vi ikke vet om det alikevell går ann å stille den til 11,1v eller om 10,8v er max....
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • #13
                          Nå må du ikke gå baklengs inn i fremtiden Niklas.
                          Nja... jeg kan jo "låne" apacheladern din "av og til" da .

                          Nja....Det jeg mener er: på laderen står det at den tar 1-3celler Li-Ion (3,6-10,8v) Altså på 1 og 2 celler kan du fritt velge mellom 3,6v-3,7v og 7,2v-7,4v. Men siden det står 10,8v er det vi ikke vet om det alikevell går ann å stille den til 11,1v eller om 10,8v er max....
                          Du har laderen... Prøv da vel!

                          Comment


                          • #14
                            Kjøp en ladder uten så mange begrensninger. Har selv en Schulze 6-330 og den ladder alle tenkelige batterier det går ann å lade som er på markedet i dag. Er veldig godt fornøyd da jeg fikk den for 1250,- brukt, men med tysk språk (fåes også med engelsk). Denne tar opp til 11 celler LiPo. Og skulle prisene bli lavere kan det hende at alle mine modeller også fremtidige får LiPo-pakker. Robbe Infinity er vel også en god ladder uten begrensninger. Triton begrenser seg til 4 celler LiPo. Simprop sin Intellicontroll V3 er vel det dårligste valget når det gjelder muligheter(3 celler) og hadde valget stått mellom Triton og Simprop så haddet det garantert blitt Triton (ca. 1300,- ny). Har også lagt merke til at Simprop er fryktelig lik Supernova 250 S som Ripmax har, bare annen farge. For "bare" 600,- mere kan du kjøpe en Schulze hos feks. Moss hobby eller RS Hobbyimport. Kjøper du en slik multihurtiglader/utlader kan du selge alle ladderne dine. Eneste aberet er at den trenger 12 V stort batteri som strømkilde.

                            Comment


                            • #15
                              Hei!
                              Hvis dere lurer på om Intelli Control V3 lader LiPoly kan dere gå inn på denne linken: powermodellbau.de Olaf Sucker bruker denne laderen til sine Emcotec LongGo3300 og 1500 mAh LiPoly celler.
                              Håper dette hjelper.
                              Hilsen H.som også lurer på å kjøpe LiPoly og lader snart.

                              Comment

                              Working...
                              X