Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grunnen til x flystyrt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grunnen til x flystyrt

    Hei.

    Har nå kræsja x antall ganger, og tenkte jeg skulle søke litt proffesjonell informasjon.

    Vi er 3 kompiser med trainere 40size. Når vi tar til lufta så går alle flyene like ukontrollert. (Ikke BARE pga flygerne)
    Det som skjer er at flyene kan gå rett frem i fin flukt, og plutselig gå rett opp som om det er turbulens.
    I går så blei mitt fly kasta opp og ned og i loop og roll osv!! Noen ganger gikk det rolig, men endte med å nødlande i en busk. Værre med kompisen min som nødlanda i en steinrøys.
    Alle flyene oppfører seg likt.

    Vi flyr samme plass vær gang, og har vært inne på tanken om det er en ugunstig plass å fly, er en stor åpen grus fotballbane, med skog og fjell/hauger og daler rundt om.

    Det var ikke langt fra vindstille når vi flydde siste gang.

    Noen forslag til hvor problemet kan vær?

    Og hva terreng er ideelt og fly på?

    Takk for all hjelp!

    Mvh MT

  • #2
    Dere har sjekket at dere ikke bruker samme kanal på radioutstyret?? Er flyene balansert og riktig trimmet??
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII

    Comment


    • #3
      Jeg går ut fra at dere ikke har gjort kjempetabben Extra foreslår....

      Før HVER flytur skal du sjekke radioens rekkevidde. Dette gjelder uansett om du har flydd på samme plass før eller ikke. Du skal gjøre en slik sjekk for å være sikker på at alt virker som det skal.

      En radiosjekk gjøres med antennen nede og motor i gang. Sjekk på forskjellige turtall, motoren kan generere radiostøy. Siden du har med deg kompiser skal du starte motoren og la en av dem holde flyet på bakken. deretter går du minimum 30 meter unna og forsøker å bevege servoene. De skal gå uten problemer eller antydning til støy.

      Er du alene kan du utstyre rorene med flagg på kleklyper så det er lettere å se dem på avstand. Husk å sikre flyet så det ikke stikker av når du throttler opp.

      Sjekk også om de andre radioene kan påvirke ditt utstyr, selv om dere har forskjellig krystall. Skru på en og en av de andre radioene og se om de påvirker utstyret ditt. Det er viktig at de andre senderne er noen meter unna mottakern din, de vil alltid virke inn dersom det er nær antennen.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Når det gjelder plass å fly på så er det aller beste stripa til en modellflyklubb.

        Er dere ferske så trenger dere god plass og myke utelandingsområder. Gjerne jorder med høyt gress. Stor plass å lande på er en fordel slik at du ikke bli altfor stressa.

        I forhold til selve flygingen så skapes turbulens nedvinds av bygninger, skog og store konstruksjoner/trær. Du kan få turbulens i lav høyde nært busker o.l. Husk at hvis området der du står er skjermet av trær så kan det være svært stor forskjell på vindhastighet ved bakken og bare 10-20 meter opp.

        På et åpent jorde skal det blåse ganske kraftig før du får sjenerende turbulens. Noe må du alltid forvente, og du må uansett lære å fly i vind hvis du skal ha muligheten til får maks glede av modellen din.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Tenkte jeg skulle oppsummere de siste problemene jeg har slitt med...

          I tillegg til crash grunnet rene flyferdigheter så har følgende tekniske ting ført til crash hos meg:

          1 stk. Rascal Forty gikk i bakken rett etter takeoff pg.a. ny HiTEC-bryter med dårlig kontakt. Plutselig var det ikke strøm ombord i flyet...

          1 stk. Simprop SuperChart gikk i bakken rett etter takeoff pg.a. dårlig kontakt i antenne på senderen.

          1 stk. Lil' Rascal nødlandet rett etter takeoff pg.a. samme feil som med Simprop'en.

          1 stk. Hirobo Shuttle ZXX falt ut av himmelen pg.a. feil med batteri/voltspy. Voltspyen viste at batteriene hadde bra med spenning, men så fort noen servoer begynnte å jobbe litt effektivt så slukket hele voltspyen...

          I tillegg holdt jeg på å drite meg ut med løst krystall i mottageren i går....
          Dro rundt motoren med starteren og da begynnte alt av ror å gi fulle utslag i begge retninger...

          Så...
          Mine tips er iallefall:
          Unngå å bruke brytere så langt det er mulig. Heller koble til/fra batteriene med kontakt.

          Har du, som meg, Futaba 9C så IKKE SKRU UT ANTENNEN når du legger den i kofferten. Ref. importør i sverige så garanterer dette for dårlig kontakt i antennefestet inni senderen. Både pg.a. dritt/møkk som fester seg der samt at skruene der løsner og dermed blir det dårlig kontakt i antenneledningen.
          Når jeg fikk strammet opp dette igjen og rengjort så ble det helt fint igjen.

          Legg en skumgummibit eller noe sånt i hullet bak krystallet, slik at dette ikke får sjans til å riste ut. Selv med skumgummi rundt mottakeren så tar jeg ikke sjansen på det lenger.

          Får jeg "dårlig følelse" for en voltspy eller batteri så kaster jeg det heller enn å bruke det.. Deler/modeller er dyrere enn batteriene somregel alikevel.

          Kall det gjerne slurv eller tankeløshet, men jeg har iallefall funnet ut at det er veldig mye teite ting som kan gå galt, og som er lette å unngå.

          En ting er at jeg antagelig flyr like dårlig som Mohammed Atta, men jeg får uansett ikke mere flytid om jeg sitter på byggebordet og lapper ting som har gått i bakken pg.a. tulleting..

          Moralen min har blitt:
          Heller 3 min ekstra før hver tur for å sjekke at alt er OK enn 3 dager ved byggebordet etter hver tur....

          Comment


          • #6
            Stakkars alfalfa... mye trøbbel der
            I tillegg til det som er nevnt før skal jeg tipse om en annen faktor: To sendere påslått samtidig i nærheten av hverandre gir alltid "harmoniske" (signaler) andre plasser i frekvensene. Dette er ingen feil, bare et faktum... Jo nærmere disse senderne er hverandre jo kraftigere forstyrrelser kan de gi, og er du uheldig slår det inn på akkurat din mottaker. Spesielt ille er det hvis dine to flykompiser står helt nærme hverandre og flyet ditt er nærmere dem enn deg selv!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hei.

              Takk for alle svar og tips.

              Var ute og flydde i går... Tenkte eg skulle fly det litt høyere enn vanlig.

              Det gikk bare så utrolig perfekt!!!! Fløy i 10min og landa 3 ganger.
              (men det er alltid et "men")

              Siste gang eg skulle lande kom eg litt lavt og flyet traff utrolig nok en lys stolpe. Fikk nesten sjokk. Bare kroppen kom i bakken med et smell. Vingene ble igjen i stolpen '

              men alt uhell til side! Det var bare helt fantastisk å føle kontroll over flyet!! Ble til og med et par kontrollerte looper

              Får nytt fly i morgen. Motor og radio utstyr overlevde

              Takk for all hjelp, det var turbulens som gjorde problemer for oss, flydde alt for lavt.

              Comment


              • #8
                Flott at du fikk fløyet med kontroll. Frustrerende å bare plages.
                At ting i omgivelsene hopper opp og tar flyet når du minst aner det er et vanlig fenomen.. Forrige uke hoppet stanga til vindpølsa vår opp og hugg tak i vingen på min Pinto da jeg cruisa rundt alene på stripa og trodde to meters høyde var nok. Den gjorde 3 kjappe piruetter rundt stanga og hang der mens blikket mitt fortsatte i den banen jeg trodde flyet skulle følge i mine tanker... Fele saker som Arve Tellefsen ville sagt.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Når det gjelder flyhøyde....inntil du er blitt så dreven at du kan takle de fleste overraskelser i lufta så bør du fly minst tre tabber høyt. Denne høyden er individuell både med hensyn til pilot og modell. Tre tabber betyr at du må være høyt nok til å kunne ta deg inn etter først å ha gjort en tabbe som gjør at du mister høyde, deretter misforstå hva modellen gjør slik at reaksjonen din gjør situasjonen verre for så til sist å kunne hente deg inn når du velger den siste irrasjonelle utgangen som er en vertikal manøver nedover. Legg til 1 mm over denne høyden og du burde kunne klare deg bra.

                  Dere er sikre på at det er turbulens som er problemet? Dersom det er mulig, prøv å fly der når det er helt vindstille og se om problemene er borte. Typisk om kvelden på en godværsdag, da er det en time eller to med vindtsille de fleste steder. Det du beskrev tyder på kraftig turbulens, noe som oppstår når det blåser mye. Hvis du får så mye turbulens ved lett vind bør du finne en annen plass å fly.
                  Anders Valland
                  Trondheim

                  Comment

                  Working...
                  X