Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Voltspy"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Voltspy"

    Veit ikke om det er flere en en ting som heter dette, men jeg tar sjansen.

    Snakker uanset om den lilel chippen du kobler på en ledig kanal på mottakeren for å se hvor mye strøm du har.

    Noen av dere som veit hvor langt ned lyset på denne kan gå før du bør stikke å lade batterier?
    MVH Eskil Moen

  • #2
    Når det lyser orange ville jeg gått inn å ladet....

    Comment


    • #3
      Jeg har vel 4 grønne lys på min før det blir orange. I løpet av en dag (med mye flyging) på stripa pleier den ikke synke under det ant "beste" grønne lyset, gjør den det lader jeg for sikkerhets skyld.
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Lader du på prikk nr to? dit synker den etter kanskje en times tid med flygning til meg. Hvor mange milliampere har du på batteriet ditt?
        MVH Eskil Moen

        Comment


        • #5
          Har nylig anskaffet meg en slik duppedings, hvordan kobler dere disse, er hannplugg ser jeg, så man må sikkert bruke y-ledd eller noe da??
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Husk å bevege på stikkene, slik at det du får vist rett strømnivå med motstand i servoene. Dersom orange lyser når du beveger alle servoene, ville jeg avsluttet og ladet...
            - AK

            Comment


            • #7
              Originally posted by Flue
              Jeg har vel 4 grønne lys på min før det blir orange.
              Jeg har 6 grønne, en orange og to røde.

              Originally posted by Isak
              Har nylig anskaffet meg en slik duppedings, hvordan kobler dere disse, er hannplugg ser jeg, så man må sikkert bruke y-ledd eller noe da??
              Pussig... Jeg har hunplugg tror jeg. er iallefall bare å stikke den rett inn på mottakeren.
              MVH Eskil Moen

              Comment


              • #8
                Har fått duppedingesen til å virke nå da



                Har testet hvordan lysene og strømmstyrken henger sammen.

                Når det blir orange lys til meg har batteriet 4,5 volt, noe som jeg personlig synes er litt lite. Batteriet måtte ned på 4,3 volt før en var godt nede på det røde. Da frarådes flyging ! Det som en må huske på med dette er at hvis batteriet har 4,5 volt ubelastet, så ramler det fort ned på 4,3 volt med belastning, og da fungerer servoer mm heller dårlig. Så selv om det lyser grønt så kan det fort lyse orange når servoer går.

                Med andre or så bør en helst lære seg å slutte mens leken er god og mens det lyser grønt. Er det orange bør en lade, i allefall er min `voltspy`slikt. Det er selfølgelig en fordel om en måler litt i starten for å se hvordan hver enkelt voltspy fungerer før en stoler 100% på den.


                Isak
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  Et eksempel på god dømmekraft det der Isak!!!!! Å sjekke hvordan ting virker og ikke bare stole på gadgetsen. Et eksempel til etterfølgelse for alle andre her inne!!
                  Ved 1,15 Volt pr celle, eller 4,6 Volt på en RX-pakke er det faktisk tomt! (Såfremt pakken er OK og i trim) Siste flyturen er tatt.
                  Gjør som Isak, finn ut hvilken lampe det er snakk om og: legg inn enda mer margin!!!!
                  Voltspy plugger du inn i ledig mottakerkanal eller på en Y-kabel hvis det er fullt.... men det har du vel funnet ut
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by joo
                    Ved 1,15 Volt pr celle, eller 4,6 Volt på en RX-pakke er det faktisk tomt! (Såfremt pakken er OK og i trim)
                    HEr datt jeg av. er ikke helt med på elektriske flydupeditter. hva mener du med tom? kan jeg ikke fly under 1,15 volt pr celle? hva er rx?
                    MVH Eskil Moen

                    Comment


                    • #11
                      RX er forkortelse for mottaker(Receiver)

                      Comment


                      • #12
                        Det som menes med Rx pakken, er som Ostnik sa Reciver batteripakken, eller på godt norsk, batteripakken som ligger i flye !

                        ( Rx = Reciver/mottaker i flye Tx = Transmitter/senderen du holder i )
                        ( x`en står vel egentlig for krystall, gjør den ikke det da? )

                        Det som menes med tom, er at batteripakken er tom for strøm når den passerer 4,6 volt. Da bør en ikke fly særlig lengre. 4 cellers batteripakke * 1,15 volt = 4,6 volt samlet batteripakkestrøm.

                        Hvis en går ut i fra at `voltspy`en min er standar, så bør en parkere flye/heli så fort en skimter i orange, eller nederste grønne prikken. Men som jeg sa, mål og sjekk hver enkelt voltspy !

                        Et lite tips for dere som vil måle strømmen på batteriene med belastning og ikke bare ubelastet, noe som egentlig ikke er innterresant. Er at man kan bruke en 10 ohms motstand å paralellkoble mellom + og - når man måler, dette må være en effektmotstand. Den målingen man da får ut er faktiske batteristand på batteriet ved belastning. 10 ohm tilsvarer 4-5 servoer på `jobb`. Jeg har brukt dette på helikopter, men uansett om dere ikke bruker mer en 3 servoer så er dere i allefall sikker. Sikkert noen som har noen innvendinger mot dette men...


                        Isak
                        Runar Isaksen
                        risaksen@bluezone.no

                        Comment


                        • #13
                          Ikke mye innvendinger mot det der Isak. Bare husk at det må være en motstand som tåler litt effekt. I ditt tilfelle er det snakk om 2,5Watt. De fleste små standard-motstandene tåler 0,5 eller 1 Watt. Og ja, det er vanlig å regne 500mA strømtrekk på en standard servo i arbeid.
                          En nyladet batteripakke til RX (receiver ja) holder gjerne over 5,5 volt før den blir belastet. Under bruk faller spenningen fort til ca 5 volt og siger sakte nedover til 4,8 ... og sakte mot 4,7... Men når man når 4,6 ramler det rett til bunns. Derfor er det helt tomt ved 4,6 og ved 4,7 er det uansett slutt på flyginga... såfremst du har god kontroll på batteriene dine
                          På MPX fjernstyringer som har 6-cellers pakker ombord er det vanlig å sette alarmen til 6,9 Volt som tilsvarer 1,15 Volt pr celle. Eller kanskje til 7,0 for å ha litt å gå på?? Når alarmen tuter kan man dessuten (hvis man har MPX Profi) svitche over til det innebygde reservebatteriet. (Huff der sa jeg noe positivt om MPX igjen )
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            hehe.. dårlig gjort å skryte av mpx nå som jeg er nyveis eier av en jr. Sitter faktisk og vurdere å legge inn ny post nå..... `JR vs MPX`.

                            Neida, tuller bare nå..

                            Ut å fly ja..ikke enda! men det blir
                            Runar Isaksen
                            risaksen@bluezone.no

                            Comment


                            • #15
                              Neida, JR er bra. Selger har ranet meg for bobleplast og papp for å emballere herligheten som skal nordover!!
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X