Announcement

Collapse
No announcement yet.

Død Lipo celle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Død Lipo celle?

    Har ett E-TEC 1200mAh 2s1P batteri som plutselig ikke lot seg lade (nåja plutseligt og plutseligt, det hadde ligget ubrukt en måneds tid tilkoblet farts regulatoren). Uansett så ville ikke min Apache 2500 lader lade det. Jeg splittet det opp og målte cellene (det ene var ca 3,45v og det andre var 1,85v). Jeg ladet den cellen som var ok og det gikk greit men den andre nekter laderen å ta. Der er ingen deformeringer på cellene og de er lite brukt, kan jeg prøve å lade den med NiMh laderen på ,5A en halv time for så å koble den til Lipo laderen igjen for å presse opp spenningen så Lipo laderen aksepterer cellen? Eller er dette en lost case?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Såvidt jeg har skjønt er du laaaangt under grensen for ødelagt celle med den på 1.85 Volt. I verste fall ender det med brann hvis du prøver å lade den. Ut fra det jeg har lest om disse cellene er den ødelagt med den spenningen der.

    Den andre virker å kunne være OK.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Dette sier jeg egentlig ikke... strider mot anbefalingene...:

      Jeg har noen ganger opplevd at LiPo`s ikke har latt seg lade på LiPo-laderen pga for lav spenning på pakken. I følge boka er det ikke noe å gjøre med, bare kaste. Men hvem følger vel bruksanvisningen? Jeg har i sånne tilfeller ladet pakken med 50-100mA i 5-10 minutter på NiCd-laderen og deretter koblet den over på LiPo-laderen. Når spenningen har blitt høy nok tar LiPo-laderen tak og lader som normalt. De pakkene jeg har ladet for mye ut og lurt opp igjen har fungert glimrende etterpå, men som sagt: Dette er ikke det boka sier
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hehe.. Bruksanvisningen er for å brukes når alt annet har gått til helvete og ingenting er uprøvd!

        En på stripa jeg flyr på sprengte en lipopakke på gøy ved å kjøre på med høy ladestrøm og spenning når den var gåen, og det anbefales iallefall ikke å gjøre det hjemme i stua, i senga eller i bilen... Masse røyk, lyd, sot og mye show... (Men ingen flammer denne gangen...)

        Og det var aktivitet i cellene rimelig lenge etter at ledningene var svidd av, så at dette er noe for Al-Qaida er utvilsomt!

        Comment


        • #5
          Originally posted by joo
          Dette sier jeg egentlig ikke... strider mot anbefalingene...:

          Jeg har noen ganger opplevd at LiPo`s ikke har latt seg lade på LiPo-laderen pga for lav spenning på pakken. I følge boka er det ikke noe å gjøre med, bare kaste. Men hvem følger vel bruksanvisningen? Jeg har i sånne tilfeller ladet pakken med 50-100mA i 5-10 minutter på NiCd-laderen og deretter koblet den over på LiPo-laderen. Når spenningen har blitt høy nok tar LiPo-laderen tak og lader som normalt. De pakkene jeg har ladet for mye ut og lurt opp igjen har fungert glimrende etterpå, men som sagt: Dette er ikke det boka sier
          Dette går nok greit hvis alle cellene har samme lave spenning i pakka (balansert), men en 2S pakke hvor en celle har 1,85 V og en 3,45 V så vil den cella på 3,45 V bli overladet når pakka har nådd 8,4 V. Når pakken når 8,4 V så vil den ene cellen ha en spenning på 3,4 V og den andre cellen 5 V.

          Comment


          • #6
            Øyh. Lader selvsagt cellene separat (har ikke miste vettet ennå, tror jeg ). Den cellen som laderen godtok gikk det helt bra med (den virker å være god som gull). Den andre skal presses litt med nicad lader en kort tid for å få opp spenningen slik som Joo sier. Dette skal jeg gjøre når jeg har tid til å ta cellen ut og følge med hele operasjonen på brannsikkert sted med til hørende brann beredskap tilgjengeligt. Full raport kommer her når dette er testet.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Nå har jeg presset den deffekte cellen litt og resultatet ble som følger:
              Celle 1 4,12V (denne er ok).
              Celle 2 1,85V. Ladet den med min Simprop Intelli lader på Pb innstilling (bly batteri). Programerte laderen til PB batteri på 4V og batteri på 1200mAh. Ladestyrke først på 0,5A, men da spenningen steg vel fort så reduserte jeg til 0,1A (for å være sikker). Ladet til 3,6V og koblet om til Lipo laderen og den ladet da greit. Da jeg måtte bort ett par timer valgte jeg å la batteriet hvile i mellom tiden. Da jeg gjennoptok ladingen så hadde batteriet fortsatt samme spenning som da jeg forlot det (3,52V) og ladingen foregikk begivenhets løs til max ladet (4,12V). Jeg har nå remontert pakken og den viser 8,22V og 4,12V/celle som normalt. Skal se om jeg får flydd SS`n litt i kveld så jeg får se om cellene lader likt ut. Foreløpigt så ser dette ut som en suksess, men cellene må nesten lades ut og opp før noe er sikkert. Raport følger.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                jeg vil anbefale deg å nøytralisere pakka di i saltvannsoppløsning, også leverer du den hos en mobiltelefon forhandler.

                Jeg holdt på å miste huset pga en slik pakke. husk.... li-po. og li-ion pakker skal lagres med strøm på, ikke tomme
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

                Comment


                • #9
                  Den var lagret i full ladet stand. Problemet må ha vært at jeg ikke hadde koblet bort ledningen til fartsregulatoren, slik at der må ha vært ett bitte lite strømtrekk i ca en måned med det resultat som beskrevet ovenfor.
                  Hive pakken? Tror du er gal jeg (neida skjønner hvor du vill). Så lenge cellene er uten synlige skader ser jeg ingen grunn til å kvitte meg med dem. I tillegg er en av cellene garantert ok og den andre kansje ok (det gjenstår ennå å teste, men Time will show). I mellom tiden lagrer jeg pakken på brannsikkert sted inntill evalueringen er ferdig. Tror forresten jeg skal prøve å fa tak i ett skrin som Joo har slik at sikkerheten i bilen økes også. Takker for advarselen , men hele poenget er å se hva som går ikke hva folk sier går går ikke. Ber om forståelse for dette synet (som jeg forøvrigt mistenker er svært utbredt i miljøet ).
                  Nei nå må jeg slutte å skrive (skal i bryllup om 2 små strakser).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Jepp nå er den første testen utført (10 min på full gass i SS`n). Resultat 7,64V (og cellene var like med 3,62V på begge). Nå ligger pakken på brannsikkert sted og den skal lades opp i kveld for ny test og for å se om cellene ortsatt tar lik lading (ser bra ut så langt og pakken var iskald da jeg landet ).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment

                    Working...
                    X