Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lærebæker for dreing i metall?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lærebæker for dreing i metall?

    Har endelig fått oss en dreiebenk i hus og trenger litt å lese på for å lære å bruke den skikkelig. Noen som vet hvor jeg kan finne noe passende ?

    Motorfester og propsaverfester er allerede laget og fungerer utmerket
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    sjekk på Amazon...der er det mye å velge i !

    Comment


    • #3
      Har kanskje spurt om det før, men hva slags dreiebenk har du skaffet deg?
      Det er noen bøker om dreiing hos Proxxon. Se deres hjemmeside.
      Dreiing er jo et omfattende begrep, så det spørs jo hvilke oppgaver du skal gjøre og hvilke materialer du skal bruke.
      Jeg står gjerne til tjeneste hvis det er noe jeg kan bidra med.

      Comment


      • #4
        Har kanskje spurt om det før, men hva slags dreiebenk har du skaffet deg?
        Det er noen bøker om dreiing hos Proxxon. Se deres hjemmeside.
        Dreiing er jo et omfattende begrep, så det spørs jo hvilke oppgaver du skal gjøre og hvilke materialer du skal bruke.
        Jeg står gjerne til tjeneste hvis det er noe jeg kan bidra med.

        Comment


        • #5
          Husker ikke helt hva den heter, en faderen har byttet til seg. Og den skal i utgangspunktet bare brukes til å lage små praktiske ting som ofte er klønete og tregt å få tak i. Har bestilt boka fra Proxxon. Kommer tilbake når jeg ser hva den heter.

          Er eller mer en strålende fornøyd med min Klepaker extreme. Den er bare helt rå så all ære !!!!
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Takk og takk
            (vi har laget en littlittlitt råere en til vertigo hysjh)

            Comment


            • #7
              Lærebok om metalldreiing

              Hei
              Det engelske tidskriftet Modell Engineer Workshop har de siste to årene hatt en meget god artikkelserie om grunnleggende metalldreiing og metall fresing. Dette har vært lange instruktive serier hvor man lager små verktøy som man trenger for å være en hobby maskinist - f.eks ulike festedorer, borrhode, slipejigg for sliping av dreiestål og fresestål. deleskive etc.
              Disse artikkelseriene er nå utgitt på bok form på forlaget Special Interest Modell Books. Dette er en del av Nexus som utgir bla annet RCM&E og Modell engineer og Modell Engineer Workshop.
              Bøkene er i en serie som heter Workshop Practice Series og kan anbefales på det varmeste - serien teller nå ca 35 ulike bøker som dekker alle emner fra å lage små verktøy til varmebehandling av stål smelting og støping og nå også metalldreie kurs og metallfrese kurs. Bøkene koster ca 7 Pund og du kan få de fra flere kilder - jeg kjøper dette fra ett firma som heter Chronos i England - de sender i posten og er kjemperaske samt at de har svært mange produkter til svært konkurrase dyktige priser
              Sjekk Engineering Tools, Engineering Supplies lathe and workshop tools

              Jeg har ingen ting med firmaet å gjøre annet enn at jeg er en svært fornøyd kunde.

              Lykke til

              Geir Soland
              Skien

              Comment


              • #8
                Verkstedhåndboken er ett godt hjelpemiddel. I den står det litt om det meste av sponfraskillende arbeid. Husker at vi brukte den mye på videregående skole. Den er sikkert å få kjøpt hos bokhandlere som selger skolebøker!
                Jan Eric Klausen
                Forus RC Klubb

                Comment


                • #9
                  Hva hører jeg??? En XXXtreme??
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Ja da er det vel bare å lage en jeg kan kjøpe til min nye kommende Vertigo da?
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Vi tester ut en versjon beregnet til Vertigo'en - det er nøyaktig samme motoren men med "annerledes kopper innhold".

                      Prisen er høyere strømforbruk og noe varmgang ved hard kjøring. Vi bør teste litt mere for å kontrollere holdbarheten. Jeg tror vi skal ha klar en utprøvet versjon til Øvrevollfesten. Det kan bety at vi allikevel kommer til å ha to versjoner av motoren - en litt snill eXtreme og en ekstreme eXtreme

                      Comment

                      Working...
                      X