Announcement

Collapse
No announcement yet.

Da er jeg med i gamet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Da er jeg med i gamet!

    Mitt første fly, som jeg kjøpte nylig var en j3 cube. Jeg bygget det på en liten kveld, ikke 15 min nei, måtte skjære og borre litt for å få satt sammen flyet.

    Egentlig så gruet jeg meg til å fly flyet, og drøyde ettpar dager før jeg turte, jeg tok med en kompis som skulle få kaste flyet for meg, ellers hadde jeg ingen erfaren pilot som kunne veilede meg, har heller ikke møtt noen, tok bare sjansen og fløy. Hadde lest litt på internett og fløyet med simulator ved hjelp av keyboard...

    Da jeg sto på "stripa", eller kan vel heller kalles gressmatta ved fotballklubbhuset, kastet kompisen flyet og det fløy en fotballbane-lengde, og motoren kuttet, prøvde igjen og igjen, men samme skjedde. Fant tilslutt ut at det var dårlige batteri i senderen som var problemet

    prøvde igjen en senere dag. Da gikk det supert. Følte jeg hadde god kontroll. men flyet fløy altfor kort. Med ful gass hele tiden, fløy det vel bare i 4-5 minutter. litt skuffet over den korte tiden,

    Men nå er jeg i god start med hobbyen.. gleder meg til å fly igjen, må bare få fikset den skjøre halen som brakk når jeg tok flyet ut av bilen.

  • #2
    Er dette den gule J-3 Cub'en som selges om varmt hvetebrød for tiden? Tenkte jeg skulle plukke opp en slik, 600 spenn er jo ingenting for litt moro (versjonen uten radio).

    Må du fly på full guffe hele tiden? Jeg vet ikke hvilke batterier som leveres med settet, men du skal være klar over at ytelsen fra batteriet avhenger av merke/type, hvor ofte de blir brukt og hvordan de blir ladet.

    Enkelte billige batterier har stor intern motstand, dvs. at når du prøver å trekke strøm fra dem så synker spenningen ganske drastisk.

    Nye batterier trenger noen lade/utlade-sykluser for å yte maksimalt, du kan regne med bedre ytelse etter 4-6 slike sykluser.

    Bruker du en vegglader slik at du typisk må lade noen timer (4-5 og helt opp til 14) så gir det lavere ytelse fra batteriet. En peak-lader som kan lade batteriet ditt på 1/2 time gir bedre ytelse. Bare vær oppmerksom på at ikke alle batterier tåler så kjapp lading. De fleste NiMH tåler lading ved 1C, dvs. så høy strøm at de blir fulladet på litt over 1 time. Gode NiMH tåler ihvertfall 2C, og de beste 3-4C.

    det er mange muligheter for å øke flytiden, en av dem er å lære seg å bruke gass-stikka slik at du ikke flyr på full gass hele tiden. En annen er å bruke bedre batterier, eller batterier med større kapasitet. Den tredje er å bytte til børsteløs motor (og LiPo).....

    Lykke til!
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Gratulere jee

      Flott å høre at du har fått en "myk" start på hobbyen.
      Har du først blitt hekta på dette så er du solgt for livet...er jeg redd

      Lykke til!
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Ja ikke bare at du blir hekta - men mye vil ha mer og det koster jo noen kroner
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Superstar40 sa: Ja ikke bare at du blir hekta - men mye vil ha mer og det koster jo noen kroner
          Skjønner ikke hva det er snakk om
          Grattis som airborn jee!
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Jeg må kjøre med full gass hele tiden, fordi på radioen som følger med, er det bare en av/på knapp til motoren. gidder ikke kjøpe ny mottaker og fartsregulator

            I manualen står det "j3 grashopper". ett klistremerke på vingen er merket cube..

            Kjøpte pakke for 1070;-

            Er en hurtiglader

            Jeg har ett spørsmål: Er cd-rom motorer, børsteløse?

            Comment


            • #7
              J-3 Cub = J-3 Grasshopper...men det var den jeg tenkte på, ja. Ok, visste ikke at det var av/på, så da blir det uansett korte turer.

              CDrom-motorer kan bygges om til modellflybruk, og de er børsteløse. Du trenger egen regulator til dem. Det finnes masse info ute på nettet om bygging av slike motorer, og hvilke regulatorer som passer.

              Tipper regulatorene starter på rundt 500,-, du får sjekke hva våre samarbeidspartnere har å tilby.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Du spør: "Er cd-rom motorer, børsteløse?"

                Svaret er jepp!
                Ofte sammen med en Castle Creation Phoenix 10 regulator (ESC) , 3s1p LiPo og GWS propell fra HD eller EP serien.

                Comment


                • #9
                  Hei!
                  Jeg vil bare legge til at det er "orntlig" fartsregulator i J-3 Grasshopper. Det er bare det at hvis du kjøper pakken med radio er det bare en av/på bryter på den. Hvis du bruker en radio med "normal" throttle får du trinnløs regulering av farten. Batteriene som følger med er Kan 650 tror jeg.
                  Mvh
                  Gunnar Børseth

                  I might not be very good, but I'm fun to watch.

                  Comment


                  • #10
                    jaja, får bare kjøpe en ny mottaker, så jeg får brukt radioen min

                    Comment

                    Working...
                    X