Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Billig" power supply!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Billig" power supply!

    Var innom Clas Ohlson i dag og kjøpte en etter min mening billig power supply - Alpha 370S stabilized som har trinnløs innstilling fra 2 - 15 V med inntil 5A current og 7A max i 1. minutt, prisen var kr. 579,00 som er 3 - 500 billigere enn hos hobbybutikkene.

    Etter å ha ladet opp batteriet i field boksen 1-2 ganger i månden begynte jeg å bli lei og når jeg i helgen opplevde nesten flatt batteri så bestemte jeg meg for å kjøpe power supply.

    Har nettopp ferdigladet tx batteriet og har aldri fått så høye verdier på displayet etter lading.

    Da jeg ikke liker å lade Lipo inne så måtte jeg montere strømuttak på balkongen men hva gjør man ikke for hobbyen.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Re: "Billig" power supply!

    Originally posted by Superstar40
    Var innom Clas Ohlson i dag og kjøpte en etter min mening billig power supply - Alpha 370S stabilized som har trinnløs innstilling fra 2 - 15 V med inntil 5A current og 7A max i 1. minutt, prisen var kr. 579,00 som er 3 - 500 billigere enn hos hobbybutikkene.

    Etter å ha ladet opp batteriet i field boksen 1-2 ganger i månden begynte jeg å bli lei og når jeg i helgen opplevde nesten flatt batteri så bestemte jeg meg for å kjøpe power supply.

    Har nettopp ferdigladet tx batteriet og har aldri fått så høye verdier på displayet etter lading.

    Da jeg ikke liker å lade Lipo inne så måtte jeg montere strømuttak på balkongen men hva gjør man ikke for hobbyen.
    TIPS!
    I sommer har EUROPRIS solgt stabilisert switchet power til 12v kjøleboxer for kr 199- De lever glatt 6A kontinuerlig. Sett på en gammel pc vifte og den tåler 8A. Billigere får du neppe!
    MVH
    Einar Large

    Comment


    • #3
      hei espen

      strømforskyningen du skaffet deg, hadde den vare nummer 32-7020?
      i så tilfelle har den noe lavere prestanda ifølge butikkens nettsider.
      Men det kan jo være en annen kanskje???

      Comment


      • #4
        Bare jeg finner igjen katalogen så skal jeg sjekke - bør kanskje rydde litt i bladhaugene
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Fant ikke katalogen men kvitteringen og der står varenummer 32 - 7020.

          Instruksjonsheftet som følger med samt påtrykt på front er følgende:

          Ladestrøm 3 - 5 V 1,5 A cont og 4 A max 1 min
          Ladestrøm 5 - 9 V 2,0 A cont og 5 A max 1 min
          Ladestrøm 9 - 12 V 3,0 A cont og 6 A max 1 min
          Ladestrøm 12 - 14 V 4,0 A cont og 7 A max 1 min
          Ladestrøm 14 - 15 V 3,0 A cont og 6 A max 1 min

          Rippl er oppgitt til å være <20mV RSM uten at det sier meg noe.

          Så langt har jeg stilt den inn på 13,5 V ladestrøm og det går da fint å lade 2 pakker samtidig hvor 1 pk er 7,4 V 1200mA Li-po og den andre er 1850 mA Tx batteri ladet på både 1/2 og 1 C. Bruker da en Li-po lader og en minilader fra JRpropo.

          Ser at jeg har oppgitt for høy A så jeg får lese kroektur på fremtidige innlegg.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Da var det slik jeg trodde.

            Du har jo rett i at den er rimelig i innkjøp i forhold til mye annet og den vil holde med god margin til de fleste oppgaver. Jeg kjøpte istedet Robbes's Power Peak SPS, den er et switsjet supply og kan levere 7 A. Den ble anskaffet fordi mine andre regulerbare power supplies ikke kan levere mere enn 1.5 A. Robben'n koster riktignok nesten 800, men jeg ble litt lei av PC power supply - de også koster jo <350 i innkjøp. Noen av de jeg har hatt har ikke alltid trivdes med andre enn PC oppgaver.
            Og sist men ikke minst- de fleste må ha belastning på +5 volt (les: unyttig varme)for å gi noe meningsfullt på +12. Riktignok er det modeller med justerbar +12 v uten +5 last - men nå ble jeg altså lei disse.......

            Comment


            • #7
              Er bortimot grønn når det gjelder elektroutrykk og verdier

              Ser at utrykk som rippel, stabilisert, switsjet går igjen men for meg gir de i utgangspunktet ingen mening.

              Ser at mange her på forumet kan mye om dette og kanskje vil forklare hva disse uttrykkene betyr
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Tja, mange av uttrykkene har selvfølgelig en teknisk betydning,
                men det er den praktiske betydningen som er viktigst for folk flest.

                Den meget enkle og greie betydningen av begrepene kan være som følger, gitt et power supply til laderen vår:

                Ripple:
                For at det skal være mulig å transformere spenning opp eller ned f.eks. ved bruk av en transformator brukes vekselstrøm. I lysnettet vårt er spenningen 220 volt og spenningen veksler 50 ganger pr. sek. (50 HZ)
                Når vi skal lade batteriene våre fra stikkontakten trenger vi først å transformere den ned til f.eks. 10 -12 volt. Så må vekselstrømmen likerettes slik at vi får en likestrøm som altså ikke veksler.
                I denne likeretterprossessen må spenningen også "glattes ut". Med ripple forståes da nivået av gjenværende "overlagret" vekselspenning. Den måles gjerne i millivolt og er en verdi for graden av vellykkethet av "glattingen".
                I krevende elektronikksammenheng er dette en faktor å regne med, men neppe av så stor betydning i en ladesammenheng.

                Stabilistert:
                betyr at likespenningen (Volt) nevnt ovenfor kan holdes konstant uansett hvor mye strøm som trekkes ut (Ampere) gitt i apparatets spesifikasjoner. Stabiliseringen gjøres elektronisk og i praktisk ladesammenheng kan det bety at en god stabiliseringløsning gjør det mulig å holde 12 volt stabilt selv ved høyt strømuttak - f.eks. 10 Ampere. Ved en dårlig stabiliseringsløsning kan det hende at spenningen faller til 9 volt ved 10 Ampere og da kutter laderen.

                Svitsjet:
                betyr at en elektronisk krets erstatter transformatoren i "nedtransformeringssituasjon" som nevnt ovenfor. Dette har mange fordeler m.h.t. effekttap, varmgang, vekt og dimensjoner i et power supply. Slike løsninger har gjerne endel andre fordeler også som f.eks. elektronisk strømbegrensning som kan brukes til å gjøre et power supply kortslutningssikkert.

                Det var så enkelt jeg klarte å forklare tingene - det er sikkert andre med enklere og mere elegante forklaringer på forumet!

                Comment


                • #9
                  Dette var forståelig Takk!!
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment

                  Working...
                  X