Announcement

Collapse
No announcement yet.

ARG, NÅ er jeg lei!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ARG, NÅ er jeg lei!

    Fy..... for noe dritt... jeg sier det bare.... (er litt lei akkurat nå kan du si..)

    Kjøpte meg en 120 size mustang fra rcflight 2-3 dager før arvika stevnet, en ARF modell.. tenkte at denne skal jeg nok få ferdig til stevnet, har satt sammen noen ARF'er før, det er gjort på 2-3 kvelder..
    Men, med dette flyet så er det fortsatt bare slit og dritt... masse som må tilpasses, mer eller mindre som et byggesett med billige deler...

    1) det følger med air-retracts for hovedleggene, men fylle-nippelen (den en-veis saken som gjør at en kan fylle luft i systemet) manglet i settet.. oki, jeg bruker da en fra et robart sett jeg kjøpte i USA i fjor.. litt dritt.. men men.. Og det skrangler fælt.. store slark og ser billig ut...

    2) Tegningen er rett og slett dårlig.. kun enkle bilder, og ikke av samme modell/utstyr en gang.. det fulgte med 3 stk tre-stokker for støtstenger.. men står ingenting om hvilken som er til hva eller hvor lange de bør være... Hvordan sette sammen en modell på 9-10 sider..
    Kunne vært bedre beskrivelser, og mer nøyaktige bilder (som det er med på f.eks World Model sine modeller.)

    3) Pianotråden som følger med er ca 3mm tykk, mens det fulgte med linker som skal settes på servohornene, disse hullene er på ca 1,5mm .. må drilles opp og tilpasses.

    4) Når du setter på hjulene, i selve retracten så er disse så slarkete at det ser ut som det skal falle sammen.. og skrur du mer enn 2 ganger ut og inn sett-skruen for å feste leggen i selve retracten så ryker gjengene.. altså billige kopier, gjengene ryker før du rekker å si kake...
    Setter du på tre-platene som skal dekke leggene mens hjulet er inne så stemmer ikke stripen overens med stripen som er på flyets vinge...

    5) på tegningen skal det være invasjonstriper på vingen, altså en sort, en hvit og en sort strek... her er det kun en sort... (ikke at dette betyr så mye, men helheten trekkes ned...

    6) Alle linker, rorhorn osv er av plast, hengslene er noen tynne greier som ligner på papir, men er vist ikke det.. håper dem holder.

    Så jeg kan ikke si at jeg er direkte fornøyd nei.. må nå begynne å tilpasse leggen for at denne skal sitte, men regner med at jeg bestiller meg nye legger fra robart eller noe slikt, i hvertfall noe med kvalitet.
    Hadde dem brukt et par kroner til å fått med skikkelige hengsler, rorhorn og slikt i metall, støtstenger med skikkelige gjenger og muttere etc, samt lagt til litt for å fått med skikkelige retracts, så hadde modellen sikkert ikke kostet mer enn 5-600,- mer, men hadde vært mye mer fornøyd da.

    Og når jeg ikke alene om ha samme meninger om disse modellene, så må det være noe med dem.. ikke med de som setter dem sammen.
    Hørt ofte om mangler i settet osv.. ikke bra...
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

  • #2
    Har du prøvd å prate med forhandleren om det?
    Det kan jo hende det kan være hjelp å få der.

    Sam
    Sam Houlder

    Comment


    • #3
      Høres ut som samme symptomet som på Arrow 3D`n min fra hacker.
      Det er det verste arf settet jeg noen gang har sett.
      Align T-Rex 700
      Align T-Rex 250
      Hangar 9 Sundowner
      Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
      Dynam Extra 330
      Vmar Easy 3d,TT pro 46
      ARC Cessna Cardinal
      Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
      CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
      GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


      ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

      Comment


      • #4
        Tja, alt er vel ikke ravgæli?

        1: At ting mangler er ikke bra men ikke uvanlig dessverre.

        2: Det blir stadig vanligere at det ikke er tegninger oppi settene. En beklagelig utvikling men vanlig...

        3: Samme som jeg opplever med mange av ARF`ene. Derfor mange aldri bruker medfølgende smådeler..

        4: For dårlig.

        5: Den hvite er ikke vedlagt i klistrepå-utgave?

        6: Du finner sjelden stållinker i et sett. CA-hengsler har helt tatt over for gammel-typen.

        Dårlig understell mao.... men resten av modellen? Er den rett, lett etc?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Hei igjen,

          Jomfruturen ble tatt i går... etter noe klabb og babb...
          Bakhjulet (som er montert iht tegning) klappet sammen og ga etter...
          Men fikk nå flyet til å ta av da.. litt vingling som en tre-åring på sin første sykkletur.. testet flyet i god høyde, fikk trimmet inn, men hadde ikke nok luft i systemet til å få inn hjula.. alt for liten tank, evt en liten lekasje som må tettes.. skal søke med bolle med vann..
          Fløy i grunn veldig bra, sakte fart med og uten flaps.. fikk den ikke til å flikke før den stod nesten stille.. passe bra med utslag på rorene, måtte ha litt mindre på høyderor (dualrate er kjekt å ha).. samt litt mer på balanserorene.

          Fikk motorkutt på modellen, og la det litt ned i stup for å få opp farten, en slak sving rundt for å komme inn på stripa.. litt flaps på.. den glei.. og glei, og glei.. passerte hele lengden på stripa hos oss, men tørte ikke snu å komme tilbake, så det ble landing på åkeren..
          Resultat, en bøyd legg bare.. må si det som godkjent..
          Men den andre leggen var helt løs igjen.. altså er gjengene så ødelagte at det må borres opp på nytt og inn med noe nytt...

          Modellen er ikke akkurat lett.. har dessverre ikke noe vekt, men det skal jeg forsøke å få til.. men tipper en 5-6 kilo eller noe.. (grooooovt målt) hehe.. kommer tilbake ang. vekten.

          Og Joo;
          Det fulgte ikke med hvite striper på arket nei....
          Modellen er rett den.. ferdig støpt kropp..

          Men men.. blir nok en ordnings på dette også.. etterhvert...
          Med vennlig hilsen / Best Regards
          Freddy Ulvseth
          http://freddy.ulven.com/rc

          Comment


          • #6
            Høres ut som du har erfart en såkalt "New Generation" ARF...
            Jeg har også sett trenden med at instruksjonsboken blir mindre og mindre.. På min nest-siste ARF var det ingenting, bare en CD Der hadde de fått et oversetter-program til å oversette fra kinesisk e.l. til engelsk, så det blei rene humor-boka! Vel, vel.

            Det første jeg gjør med ARF-modeller er å hive mer eller mindre all hardware som følger med. Til og med hjulene pleier ikke å være laget for å stå på.... (De deformeres ved for lang lagring..)

            En annen ting er at man må ta alt i instruksjonsboken med en klype salt. På min 90-size Quest var det bilder av Futaba S3003-servoer på samtlige ror... Tenk dere! 3003-servo på sideror & høyderor på en 90-size "Pattern" maskin... Jippi.
            Da de også klarte å skrive "Use many glue on tail so tail no fall off..", så blir det jo bare bedre og bedre

            Vel, kan ikke mer enn å si velkommen til den nye typen ARF!!!
            (De litt mer seriøse ARF'ene kommer UTEN noen form for hardware, samt en nettadresse man kan gå til for inngående tips om bygging av modellen!....)
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment


            • #7
              Bygg selv!!

              Det ser ut til at vi er inne i en tid der ARF-ene blir dårligere og dårligere. Egentlig ikke så rart, produsente må jo teste ut hvor smertegrensen går i forhold til pris/kvalitet for å finne ut hvor de skal legge seg for å få en akseptabel fortjeneste.

              Dessverre er det vi, som i prinsippet er prøvekaniner som får lide av elendige produkter. Egentlig håper jeg alle snart begynner å bygge selv igjen! Da vet man hva man får

              /Tom Erik
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Problemet er at jeg ikke har tid til å bygge.. dessverre..

                ARF'ene fra f.eks world model kan ikke sammenlignes.

                Jeg vil heller betale litt mer for å få skikkelige deler.
                nå må jeg begynne å mekke med leggene for at dem skal holde igjen.. men har en magefølelse på at disse kommer til å by på problemer fremover.. vurderer å bestille noen fra robbe..
                Med vennlig hilsen / Best Regards
                Freddy Ulvseth
                http://freddy.ulven.com/rc

                Comment


                • #9
                  Første flyet jeg kjøpte var noe sånt som "Electrafly" fra "Presedent" eller noe sånt. Det teller egentli ikke. Etter jeg kjøpte readyen tenkte jeg at jeg gidder forsvarte ikke bruke masse timer på å bygge, når jeg kan ut å fly med en gang isteden. veit at mange her gjør det, men jeg driver ikke med sporten for byggina sin del. det har jeg rett å slett ikke tålmodighet til.

                  Men nå ble jeg usikker. Er dette en vanlig trend på arf-fly? virker ikke så veldig lovende i så fall...
                  MVH Eskil Moen

                  Comment


                  • #10
                    Håper heller ikke at alle begynner å bygge selv.

                    Hadde det ikke vært for arf, hadde jeg aldri flydd annet enn papirfly desverre. Muligens kommer tålmodighet med alderen, men skulle jeg ha satt sammen et kit så ville det ikke kommet til utgangsdøren før vingene hadde klappet sammen.

                    Men ettersom jeg forstår så finnes det gode merkevarer som holder god kvalitet også innenfor ARF. Sånn er det jo med alt. For de som til nå (megselv inkl) har blitt skjemt bort med gode manualer fra ARC plastmodeller kunne det kanskje vært en ide skrive noe om hvilke merker som holder god kvalitet, og hvilke merker man bør ligge unna og istedet belage seg på å bygge fra scratch.

                    Det er jo også mange flytester her på forumet med ARF´er som holder god kvalitet. Så jeg håper ikke at trenden som beskrives ovenfor stemme helt for alle modellflymerker.
                    Torgeir K. Haugstad

                    Comment

                    Working...
                    X