Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken motor/reg. til Vertigo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken motor/reg. til Vertigo?

    Som i "overskriften". Hvilken motor og regulator (børsteløst) vil dere annbefale til Vertigo?
    Har lurt litt på om ikke NIPPY NB 0808/98 ville passe bra!? Hva mener dere?
    Andre forslag er hjertelig velkomne! Men helst i samme prisklasse rundt 600Kr (eller under ). Men alt er velkoment!

    Så var det passende regulator, jeg trenger også en regulator som passer motoren og bateripakke jeg trenger. (Tror 3S1P 700mah LiPo ville passe!?) Prisen på regulatoren må heller ikke være stort mer enn 500,-

    Hvor kan jeg få kjøpt disse 3 (eller 4, kjøper gjerne en extra batteripakke i samme slengen) tingene? MFT´s blogg har Nippyen til 635,-Kr, de har også en "pakke" med Nippy 0808/98 og JETI JES 8-3P ADVANCE reg. til Kr 1195.- Er den regulatoren god nok? Eller er den litt i minste laget?

    På forhånd takk!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Ser foresten at Griffin har Axi motorer til samme pris, er de like "gode" eller "bedre" enn Nippy 0808/98?

    Hvis det er tilfellet, så kan jeg bestille alt fra ett sted, så sant han har en passende regulator da.

    Spør her før jeg sender mail.

    En ting til: Hvem er det dyrest å bestille fra av Griffin og mft.nu? (frakt, moms og sånt....).
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Du aner kanskje hva jeg anbefaler? Selvsagt det jeg bruker.

      Nippo 0808, CC Phx-10 og E-Tec 3s 700...... E-Tec får du rimelig hos Griffin, og min Nippo er ennå totalt uten slakk i lagrene etter ufattelig mye flytid.

      Jeg ville IKKE kjøpt Jeti 8-3 siden den vil jobbe heeelt på grensen på Nippoen mht strømtrekk! Jeg har brukt Jeti 18-3 og den funka helt OK, men Phx-10 er lettere. Phx-10 får du også hos Griffin.

      Affa har svært gode erfaringer med Razor 350 og gear i Vertigo!! Sjekk hos AllERc: 404 Not Found Eneste minuset er visstnok at den er for brutal til indoor

      En klubbkompis flyr sin Vertigo med PJS 550 (fra Griffin) og det fungerer glimrende. Minuset er at motoren er litt tyngre enn Nippo. Sjekk gjerne ut den nyeste 1210/103 fra Nippo. Myyyye kraft, men trenger nyeste HD-cellene og større regulator. Overkill?

      Ellers dukker det opp nye saker hele tiden, farlige greier, mååå ha
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hehe, tenkte nok du kom til å svare fort her ja

        Nippo? Er det hva jeg kaller Nippy? Vet du om Ken har den, selv om jeg ikke finner den på internett siden hans?

        Når det gjelder den CC phx-10 regulatoren, MÅ jeg ha en USB programerer til den også? Eller er det bare en lettere (gadget) måte å gjøre det på?

        Jeg hadde også tenkt på Razor til min 3DX (R.I.P.) for lenge siden, men jeg vil egentlig helst ha outrunner, og flyet skal brukes mye innendørs i en heller liten gymmsal!

        Flere syspunkter?

        Forresten, joo: du mener altså at Nippy er bedre en Axi til dette formålet?
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Mener nok Nippy ja...

          Nei, Ken har ikke Nippy, men PJS som visstnok er laget på samme sted.
          Nei, du MÅ ikke ha USB-programmèrer til Phx-regulatoren, du kan selvsagt programmere ved å vimse med throttle-stikka på senderen din. Skal ikke gjøres så ofte likevel! Fungerer bra, og så kan du ha USB-gadgeten på ønskelista.

          AXI har bra motorer, dem har også kommet med noen nye i det siste som jeg ikke har sjekket så mye om ennå. Men har ikke tidligere funnet AXI som matcher Nippy/Razor i Vertigo. Den nye lille AXI 2208/34 er svært populær i Shockflyers etc, men vet ikke om den er bra i Vertigo... kanskje andre som vet?? Så jeg kan ikke si at Nippy er bedre enn Axi, bare at Nippy er bra Har noen større Axi`er i andre fly, og jeg liker dem også... Ja takk begge deler Skal du handle Axi så vær sikker på at den tåler 3S LiPo hvis det er det du handler!! En motor for 6-8 NiCd som får 3S og litt tung propell ødelegges lett. Se på specs fra leverandører.

          Innendørs har støy litt å si, der er Nippy bedre enn Razor pga giret på Razor. AXI`en er sikkert bra den også!

          Husk en ting til på utgiftsiden: Bestem deg for kontakttyper, det går noen av dem i begynnelsen! 2mm GoldConnectors, Dean, MPX osv....? Til ladekabel, regulator og batteripakkene....

          Svarer raskt?? Har nettopp fått ADSL i huset Online når jeg likevel jobber på PeSen...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Jeg bruker AXI 2212/34 i min Extra 300 fra foamyfactory.com med Kokam 3s700mah. Er superfornøyd med dette. Er ikke noen ekspert på 3D flyging men modellen "skyter" fart oppover etter hovring. Men så er vel kanskje dette et litt større fly enn Vertigoen...og motoren veier jo endel mer enn Nippyen med radialfestet montert.

            Comment


            • #7
              tjena karer. siden joo allerede har nevnt noe om oppsettet mitt, tenkte jeg at jeg skulle ramse opp hele: Vertigoen min er utstyrt med pjs 550R motoren, og phoenix 10 regulator. Jeg bruker waypoint 084 servoer, og e-tec 3s1p 700 pakker. alt er kjøpt hos griffin. Den flyr glimrende (bare spør naboen til joo, som fikk frisert husveggen og hekken under jomfruturen... Det er ihvertfall nok av kraft. Hovrer fint på ca halv gass. Grunnen til at motor og servovalg ble som det ble, var at jeg ønsket noe jeg kunne bruke til senere depron prosjekter av litt str. Forøvrig en stor takk til joo som lar meg bruke hans over 15 år gamle profi 3030 i påvente av min egen nyyydelige multiplex som forhåpentligvis dropper ned i posten snart (ja, det stemmer, han klarte å konvertere nok en sjel til multiplex
              Vekten på vertigoen flyklar, ligger på ca 290 gram med overnevnte oppsett.
              Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

              Comment


              • #8
                kan nevne at min extra 300 veide 293 gram som ny...nå veier den endel gram ekstra(lim)

                Comment


                • #9
                  Vertigoen kom hjem til meg i dag, så nå er det ikke veldig lenge før motor, reg og LiPo må bestilles!

                  Hvor mye mer strøm takler CC phx-10 enn Jeti Jes 8-3P? Jeg synese også Jeti sin virker litt i minste laget, men så har jeg sett og hørt om veldig mange som bruker den..... Men det blir nok CC!
                  Hvor mye skal foresten Griffin ha for CC-phx-10 regulatoren?

                  Så var det motor; jeg vil ha enten den PJSen som dere snakket om PJS 550R eller Nippy 0808/98. 3D 550 PJS-Motory kr 670
                  Den grønne skriften er det som stod på Griffins hjemmeside, er det den samme PJSen som dere annbefaler? Hvom mye tyngre er den en Nippy, og hvilken mener dere egner seg best?

                  Så var det kontakter: er JST kontakter gode nok?

                  Mange Takk!
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #10
                    Hei igjen. Kom akkurat inn døra etter en liten kveldsflight sammen med joo. Begge våre vertigoer har behov for litt lim etter kveldens økt, men vi tøyde grensene langt ved et par anledninger
                    Når det gjelder motor, så er det en 550R jeg kjøpte av Griffin. han har alle utgaver, så da kan du jo gå for den. Jeg mener han tok ca 400 for cc phoenix 10. PJS motoren kommer med kontakter fastmontert på motoren, samt 3 stk til å lodde på regulatoren!! Jeg bruker kontaktene som sitter på E-tec pakkene, og det ser ut til at de holder (joo mener de er litt for spe...) Det viktigste her, er at du legger deg på en standard, og holder deg til den.
                    Tror pjs'n er omtrent 8 gram tyngre enn nippon, men min flyr like bra som joo sin som har nippon (selv om kunnskapene kanskje ikke er de samme......)
                    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                    Comment


                    • #11
                      Hehe! Oki, da får vi se om det blir PJS eller Nippy...Det vil vel egentlig lønne seg å bestille alt fra ett sted, dessuten er det et pluss for meg hvis PJSen også egner seg til litt tyngre fly (rund 350g). Men vi får se....

                      Ok....Jeg har en JST hun kontakt liggende, bare så jeg slipper å bestille to ganger; hva må jeg bestille i tillegg (av kontakter,) til 2 stk. E-Tec 3S 700mah Lipo, 1 stk. PJS motor 550R (det blir trolig den) og 1. stk. CC PHX-10 reg.?

                      Så er jo PJS litt tyngre da.... Den flyr vel bedre jo lettere den er.....jaja...vi får se!
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #12
                        Her trur jeg nesten at joo skal komme på banen jeg. Det er han som er gurun på alt med kontakter mm. skal si ifra at du venter på svar....
                        Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                        Comment


                        • #13
                          JST-kontakter skal funke OK opp til 5 Amp, men det er hva "boka" sier. Widowmaker sitt oppsett trekker helt opp til grensa for Phx-10 (10 Amp) men futter bare verre. Drar bedre enn Nippy. Er man i grenseland med effekt er det nok noe å hente med dyrere kontakter, men JST-kontakter vil sikkert gjøre jobben brukbart!! Ta heller steget over til bedre og dyrere kontakter når økonomien tillater det.

                          8 gram i forskjell er ikke allverden Selv om man jager vekt på depron-kjerrer. Dem har en tendens å bli tyngre med tiden

                          Husk propell... På PJS`en bruker Widowmaker 8x3,8 for å holde strømmen nede under 10 amp, mens jeg bruker 9x4,5 eller 10x3,8 på Nippy`en. Husk også å bestille prop-saver hvis du handler PJS!!!

                          Jeti 8-3 klarer 8Amp og 3S LiPo.

                          At enkelte lekker ut opplysninger om limbehov etter kveldens kos på fotballøkka er avslørende..... Widowmaker traff mål og ble hengende i hjørnet nede ved bakken... trente visst på lave slowroller?? Og jeg gikk i tverrliggeren med finnen da jeg strøk en hel centimeter over tverrliggeren med vingen. Husk at finnen alltid er laveste punktet når du flyr inverted!!

                          Dessuten: kan du ikke le samtidig som du flyr bør du ikke ta opp en Vertigo!! Da Widowmaker sin Vertigo dro en tur inn til naboen og forsvant bak hekken avskrev vi den helt til det ble gitt gass og den åpenbarte seg igjen.. problemet var at det ble vanskelig for eieren å fly videre siden vi holdt på å le oss forderva!! Latter er en ting som stadig dukker opp når vi flyr sakene
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Ja Joo, her er flere som pønsker på dette med kontakter til fly i størrelsen T3DII og AXI 2212/26/34 og eventuelle andre ting opp til 20A. Flyr selv med røde JST kontakter og det har gått bra men ønsker meg en standard kontakt til "alt" og jeg bryr meg som oftest ikke så mye om milli gramm, så hvilke er å anbefale og hvor selges de og til hvilken pris. Ja ja jeg bare lurer jeg men dette har vert en hodepine siden før sommeren
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Tja VM, jeg er neppe den rette til å svare på kontaktspørsmål. Har selv gått for to typer kontakter: 2mm og 4mm GoldConnectors rett og slett siden jeg fikk tak i dem på den lokale sjappa og likte kvaliteten på det jeg så. 2mm duger opp til 20 Amp og de større over det igjen. En fordel med disse er at dem sitter godt, man er ikke i tvil om hvilken veg de skal kobles sammen og de er greie å lodde. Sannsynligvis er de andre kontaktene som MPX og Deans helt greie de også, jeg har bare ikke prøvd dem selv. Hadde jeg handlet fra bunnen av i dag hadde jeg selvsagt kjøpt MPX Men jeg regnes som inhabil når det gjelder det merket!

                              JST er egentlig litt "spe" for slike motorer, er bra nok til små GWS-oppsett opp til 5 Amp men kan nok stjele litt effekt når det blir heftigere strømmer. Over 8-10 Amp bør du se hva du liker av alternativene. Det blir fort en del kontakter som skal i hus, x antall batteripakker, regulatorene og ladekablene. Både pris og ikke minst den svært viktige magefølelsen betyr noe. Og så er det alltid en fordel at du kan skaffe flere rimelig kjapt
                              Vær oppmerksom på at f.eks det jeg kaller "2mm GoldConnectors" kan være to ting. Enten de stikkene jeg bruker der begge polene sitter i samme stikk eller to løse saker som må klees med krympestrømpe. Den siste typen har jeg prøvd men likte den absolutt ikke. OK nok til forbindelse mellom reg-motor. Kanskje det vedlagte bildet sier noe, det er den 2mm typen jeg bruker og liker bra.
                              Attached Files
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X