Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp! problem: ny mottaker!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp! problem: ny mottaker!

    Har funnet en mottaker på:
    http://www.rotorsport.no/

    mottakeren heter Electron-6 (dette står om den
    HITEC liten og lett seks kanals mottager for fly. 35 MHz dual conversion narrow band. Krystall ikke inkludert. mottakeren koster 495,-

    Hvor mye koster en 35.200 krystall, og er denne mottakeren noe å anbefale?

    Bak futaba ff9 radioen står det 35MHz, kan jeg da bruke alle krystallene innenfor 35MHz frekvensen? på 9kanals mottakeren var det 35.200 MHz

    tenker å bruke fm

    Hva er forskjellen på Dual Conversion og Single Conversion?

  • #2
    Enkelt sagt så er forskjellen at Dualconversion mottakere filtrerer signalet 2 ganger menst Singelconversion filtrerer signalet 1 gang (derav Singel/enkel og Dual/dobbel benevnelsene). Det som er viktigt er å bruke riktig type krystall i motagerne (da en dual conversion mottaker ikke fungerer med singel conversion krystall og vice versa). I tillegg så skal det nevnes at en Dual conversion mottaker (dette er altså noe som kun har med mottakerne å gjøre og ingenting med senderen) skal være litt bedre til å filtrere bort støy i radiosambandet mellom sender og mottaker. Det kan og nevnes at det finnes både Singel og Dual conversion utgaver av mottakere i alle Fm frekvenser (tenker da hovedsaklig på 35MHz og 40MHz i norge og endel andre frekvenser som t.d. 72MHz i USA).

    Krystall til Hitec ligger vel somregel på en 120-140kr.
    Er selv godt fornøyd med min Electron 6 mottaker (husk at denne er av Dualconversion type).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Jeg har brukt en Elektron en del i depronfly og små seilfly i år. Den har faktisk fungert bra... I motsetning til Feather mottakerne til Hitec, skygg unna!! Et krystall koster litt over hundrelappen, men husk å få krystall til DEN mottakeren, den er DobbeltSuper (Dual Conversion) som du har sett! Den er PPM, ikke PCM.. Og begge deler er FM.

      35.200= kanal 80.

      Ja, en sender på 35-bandet skal kunne bruke alle kanalene fra 61 til 85 (35.010-35.250) Imidlertid er det ideelle at hvis man bytter til en kanal langt unna den man har brukt bør senderen sjekkes mht om HF-trinnet har det bra... men blir det gjort?? Kommer sannsynligvis krav om dette med tiden.

      EnkeltSuper/Single Conversion betyr at det bare er ett mixe-trinn i mottakeren (Single). Her vil mottakerkrystallet være 455kHz lavere i frekvens enn senderfrekvensen. På 35.200 betyr det at mottakerkrystallet faktisk svinger på 34.745MHz. Et signal på 35.200MHz vil i mixetrinnet på mottakeren gi et signal på nettopp 455kHz som igjen slipper gjennom et bandpassfilter og inn i MF-trinnet for videre dekoding.

      DobbeltSuper/DualConversion betyr naturlig nok at det er to mixe-trinn i mottakeren. Her er det første 10,7MHz under senderfrekvensen. For 35.200 betyr dette at mottakerkrystallet svinger på 24.500MHz!! Differansen på 10,7MHz går videre til en ny mixer der vi på utgangen igjen ender på 455kHz... Dette gjøres ved hjelp av et krystall ved 2. mixertrinn, og dette krystallet ligger fast i mottakerne og er på 10.245MHz, gjerne sammen med enda ett krystall.... Noe som betyr at du faktisk har 3 krystaller i mange DS/DC-mottakere.... Men det er bare det første du kan skifte selv, når du skal endre kanal f.eks. Resten er gitt.

      Grunnen til at DS/DC-mottakere dukket opp var problemene med alle lokalradioene som dukket opp på enhver åskam for en del år siden. For å unngå støy fra disse ble DS-systemet innført innen RC. Målet var å gjøre mottakerne mye "trangere" i bandet. DS-mottakere krever myyye heftigere filterkomponenter enn EnkeltSuper på grunn av all spyrius/støy mixertrinnene lager. Oftest vil en rimelig DS-mottaker være dårligere enn en ES/SC-mottaker til samme pris nettopp på grunn av at det ikke er lagt nok arbeide i filterne!!!! Har du ikke spesielt mye støy der du flyr får du altså mer igjen for pengene på en EnkeltSuper RX....

      Hauuuu...: ble du forvirra nå? Beklager om jeg tok av litt men jeg jobber litt med blant annet sånne ting Men nå vet du forskjellen på Dual/Single?????

      Egne erfaringer har lært meg å aldri kjøpe mer fra Hitec... Skal du ha en liten mottaker og ikke handler "originalt" (Futaba i ditt tilfelle) bør du ta en nøye titt på Schûlse sine mottakere hvis vekta er viktig!!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Jeg datt litt ut jeg

        Men mest aktuelt for meg nå er det å kjøpe krystall. Mottaker er på vei. Har det noe å si hvilken kanal jeg velger? Mottakeren er Futaba R136F, sseks kanal, PPM/FM. Noen som kan si noe om den.

        Du snakka om å sjekke HF eller noe sånt joo. Hvordan får jeg gjort det? Må jeg kjøpe et sånt måleinstrument? (Penger er nok ikke min sterke side )
        Simen

        Why drink and drive, when you can fly so high?!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Flydude
          Jeg datt litt ut jeg

          Men mest aktuelt for meg nå er det å kjøpe krystall. Mottaker er på vei. Har det noe å si hvilken kanal jeg velger? Mottakeren er Futaba R136F, sseks kanal, PPM/FM. Noen som kan si noe om den.
          Du har vel ett krystall i senderen? i så fall kjøper du krystall til mottakeren din på samme kanal/frekvens som det som sitter i senderen. nå vet jeg ikke om dett er en singel eller dual conversion mottaker men det står på motakeren så det er vel greit å finne ut av.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Datt du ut??? Merkelig...
            For å sjekke en sender bør du ha blant annet en spektrumanalysator (en god en koster 3-600.000,-) og gjerne frekvensteller og oscilloscope. De siste to får du sikkert for 80-100.000.
            Som VM sa: handle krystall til din nye RX på samme kanal som din TX (sender) jobber på!!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              gratulere med 1111 innlegg joo

              Comment


              • #8
                Originally posted by jee
                gratulere med 1111 innlegg joo
                Ja har du sett på maken, der røyk rekorden min. Det er slikt som skjer når en tar ferie, men jeg var først til 1000.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Whoooops! Takk jee Er jeg så tastesjuk???? Og foran VM??
                  Godt jeg endelig har starta på ferie jeg også.. men beware! Jeg har fått ADSL
                  Kanskje jeg burde la Pesen være avslått en måned og bare fly?
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Vil det si at jeg ikke behøver å sjekke HF hvis jeg kjøper samme krystall som i senderen da? Syns det var litt høye priser
                    Simen

                    Why drink and drive, when you can fly so high?!

                    Comment


                    • #11
                      Takker for alle svar, men nå har jeg ett problem..

                      Jeg kjøpte Electron 6 mottakeren og satte den i min j3 grashopper.

                      jeg kjøpte ikke ny krystall, og satt i krystallen jeg fikk med futaba 9c radioen.

                      Jeg testet, koblet til fartsregulatoren og en servo.. sate på ppm, men ingenting skjedde...

                      Leste etterpå bakpå eska med mottakeren at krystallet må være HITEC DC.. er dette bare reklame?

                      Hun som solgte meg den i byen sa ingenting om at jeg måtte ha krystall fra hitec, jeg sa at jeg kom til å bruke krystallen fra min futaba....

                      Er det slik, eller er det noe koblingsfeil, eller er batteriet til motoren og mottakeren feil?

                      Hvof får jeg kjøpt hitec 35,200MHz (80) krystall isåfal, fant ingen i byen


                      plis hjelp

                      Comment


                      • #12
                        Hobbyteknikk i Drøbak driver med hitec. Om de har krystaller, vet jeg ikke sikkert, men burde man ikke ha det når man driver ellers med Hitec?

                        Ring på forhånd så du er sikker på at de har krystallen og at de har den inne. Velkommen til Hobbyteknikk as
                        Simen

                        Why drink and drive, when you can fly so high?!

                        Comment


                        • #13
                          Hei Jee.
                          Trodde dette temaet var belyst engang for alle, men det er klart nybegynnere lurer. Ja du MÅ bruke krystall fra Hitec og det Må i tilfellet Electron 6 være av typen Dual conversion. Alt radio utstyr skal i utgangspunktet kun bruke krystaller av samme merke som utstyret er. Altså Futaba krystall på Futaba sendere/mottakere og Hitec krystall på Hitec sendere/mottakere. En kan normalt blande sendere og mottakere om med hverandre (unntatt PCM mottakere, de kan kun brukes sammen med de senderene den er beregnet til av samme fabrikat som PCM mottakeren selv). Sånn er det bare.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Takk for hjelpen..

                            Comment

                            Working...
                            X