Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har et 10 år gammelt fly, har ikke peiling hvor å begynne!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har et 10 år gammelt fly, har ikke peiling hvor å begynne!

    Jeg har et gammelt trainerfly som jeg tenkte jeg skulle få istand. Jeg har alt som skal til, bare ikke tegningen.. så jeg lurte på om noen her som kansje viste hvor jeg kan få tak i nye?

    Flyet heter "angel" og er laget av et selskap som heter Aarda's tror jeg.. logoen er litt vanskelig å tyde. Made in the Czech Republic står det på.Flyet er ganske stort(tror jeg) 2,2 kilo skal det veie når det er ferdig. Det har et 158cm langt vingespenn og en 116cm langt kropp.

    Hadde vert veldig kjekt å fått litt hjelp.

    Ps: jeg er ekstremt nybegynner så om noen hadde noen hjelpendes linker eller no hadde det også vert koselig

    MVA

    JMT
    Jeg driver å bygger jeg.... heh...
    Utstyr ellers : sc40a motor, Hitec servoer, focus 4 controler. jee..

  • #2
    Jeg tror kanskje du vil få litt problemer uten tegningen. Viktige ting som høyretrekk i motoren og tyngdepunkt er ofte markert på tegningen. Jeg vil ikke anbefale det som første fly. Jeg har ikke hørt om merket*/firmaet før, har du forsøkt å søke info om det på nettet? Det kan være at det finnes en tegning å få tak i men jeg tror du bør søke etter noen med erfaring i din lokale klubb til å se over prosjektet for deg så du ikke limer deg inn i en blindgate. Det ville vært synd om du skulle få en dårlig opplevelse med ditt første prosjekt for denne hobbyen har mye å gi.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      ok. Men jeg tror det skal ordne seg.

      er sc40a en sprek motor?(det er tydeligvis det jeg har, en sc40 alså. )
      Jeg driver å bygger jeg.... heh...
      Utstyr ellers : sc40a motor, Hitec servoer, focus 4 controler. jee..

      Comment


      • #4
        Sprek nok i en lett 40 trainer.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Ta med flyet til din lokale klubb, der får du hjelp til å sjekke tyngdepunkt, at rorene går riktig vei og at flyet er korrekt bygget. Høyretrekket er det ikke så farlig med, men i utgangspunktet skal motoren stå med en liten vinkel til høyre. La en erfaren flyver i klubben prøve flyet og spør pent om han kan lære deg å fly.

          Om du må kjøre 5 mil for å få hjelp, -så gjør du det!
          Hvor bor du?

          Lykke til!
          /Tom Erik
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            hey.

            Har funnet et ark med en skisse på hvordan flyet skal se ut når det er ferdig. Og litt av vingen.

            Har et problem bare... jeg har noen stål stenger diameter ca. litt over en millimeter, de har jenger på ene siden og er kutta av i andre enden... 4 stk. Det er ikke styrepinner, de er for tykke og festene har ikke jenger i seg uansett. Lurer på hva dette kan vere ? Det kan vere overflødige deler, for det er det en del av i kassa mi. 3 bensintanksett f.eks.

            Jeg har satt sammen vingen og satt inn 3 servoer nå. tror dette skal bli bra jeg. 1 til gass, 1 til haleror og 1 til bakvingen. korrekt ?

            Tyngdepunktet skal vere 8,5 cm ifra der vingen begynner har jeg funnet ut.

            Et siste spm(for å vere sikker ) . Det er vel servoen som kontrolerer hovedvingen som skal brukes til å svinge med er det ikke ?

            Jeg bor likeved Ålesund. ca. 40 min fra en flyplass ved navn Vigra.
            Jeg driver å bygger jeg.... heh...
            Utstyr ellers : sc40a motor, Hitec servoer, focus 4 controler. jee..

            Comment


            • #7
              Ingen her som greier å svare? nei ? eller?

              Ingen ? Neinei.
              Jeg driver å bygger jeg.... heh...
              Utstyr ellers : sc40a motor, Hitec servoer, focus 4 controler. jee..

              Comment


              • #8
                rart hvis det ikke er "styrestenger". Jeg kan ikke komme på andre ting. På det flyetr jeg holder på med nå var det heller ikke gjenger på festene. Man skrur inn og lager gjenger selv. Det gjorde ihvertfall jeg. :P
                Simen

                Why drink and drive, when you can fly so high?!

                Comment


                • #9
                  Sikkert støtstenger ja...
                  Er det endel linker i kassa?

                  Jeg bor på Valle i Skodje

                  Comment


                  • #10
                    ok.

                    Men er det hovedvingen en bruker til å svinge venstre-høyre med ???
                    Jeg driver å bygger jeg.... heh...
                    Utstyr ellers : sc40a motor, Hitec servoer, focus 4 controler. jee..

                    Comment


                    • #11
                      Hovedvingen (balanserorene) gjør at man tipper til venstre og høyre, som igjen gjør at man svinger, så ja. Dette gjelder ihvertfall på mindre fly, på større må man også bruke litt sideror (den som stikker opp :P ) for å få svinget ordentlig. Men på din trenger du bare tenke på balanserorene som er på vingen ja.
                      Simen

                      Why drink and drive, when you can fly so high?!

                      Comment


                      • #12
                        Kom på denne forklaringen som finns i katalogen til Norwegian Modellers! Den kan du laste ned på nettet herfra: http://downloads.modellers.com/ Det er fjorårets da.

                        Teksten på siden av bildet har jeg lagt til for å forklare litt bedre. Det som er helt i ytterkantene på venstre og høyre side.
                        Attached Files
                        Simen

                        Why drink and drive, when you can fly so high?!

                        Comment


                        • #13
                          Takk for hjelpen! Det var dette jeg tenkte. Måtte bare kvalitetsikre litt.

                          Du liker Spitfire ja? Grom fly.
                          Jeg driver å bygger jeg.... heh...
                          Utstyr ellers : sc40a motor, Hitec servoer, focus 4 controler. jee..

                          Comment


                          • #14
                            De "stengene" med gjenger på er sannsynligvis det vi kaller for støtstenger. Selvsagt ikke sikkert de hører hjemme på modellen siden det tydeligvis er overskudd av deler i boksen din Men slike brukes normalt til å lage en forbindelse mellom servoer og rorflater. Hvis du ser på bildet under ser du ei sånn støtstang. På den enden der det er gjenger skal det skrues på en "link" og denne linken forbindes igjen med et "rorhorn" (det hvite til høyre) som er skrudd fast til roret. En av hensiktene med gjenger er at du får justeringsmuligheter for fininnstillinger av nøytralstillingen til roret. Den andre enden får gjerne et "Z-bend" for å lage forbindelse til servoen. Ellers kan man bruke ei såkalt "loddehylse" som er ei metallhylse som kan loddes til den andre enden av støtstanga når den er kappet til rett lengde. Loddehylsa har også gjenger i enden der man kan skru fast en link. Du ser ei loddehylse foran servoen på bildet.
                            Ellers brukes både fleksible plast-støtstenger inni hylser og eventuelt balsalister på ca 8x8mm som støtstenger bakover inni kroppen på flyet, så her er mye å velge mellom.
                            For å svinge: egentlig brukes rorene på vingen (balanserorene) til å tilte flyet til den siden du skal svinge og så er det høyderorer (det horisontale på bakkroppen) som tvinger flyet rundt i svingen.... Gjerne i kombinasjon med sideroret (det vertikale bak) for å holde passende høyde gjennom. SÅ langt alt vel, men så er det å avslutte svingen ved å rette opp alt du har satt i gang.. og da er det motsatt balanseror osv..
                            Attached Files
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              I tillegg skal det sies at den vanligste feilen jeg ser nybegynnere gjør, er når de skal svinge (tilte) flyet så skjønner de ikke at en stort sett tilter flyet dit en vil ha det og så stopper å tilte for så å dra høyderor for å svinge. Det de gjør er å fortsette å tilte til flyet er oppned og på vei mot bakken i stor fart. Straks en nybegynner har skjønt at balanseroret er en hit og slipp sak (d.v.s. at en tilter flyet litt over slipper stikka og så drar forsiktigt høyderor for så å tilte flyet tilbake til plan og så slippe stikka) så går ting mye bedre (har du simulator så skjønner du det rimligt raskt, hvis ikke blir det endel liming før du skjønner det eller om du er heldig at noen kan ta deg opp på en skole tur for å vise deg hva som skjer. Det siste er uansett å anbefale på det varmeste, da det nok er det som gir mest forståelse for hva som skjer på raskest mulig måte. 10 min prat og innstruksjon på bakken og 10 min i lufta med innstruktør i en god trainer med kabel etterpå sparer en vel for ca 3 krasj med total havar tilfølge, neste 10 min sparer en for ca 2 krasj og den tredje turen for ca ett krasj (og er kansje første forsøk på å ta av selv). Den fjerde turen sparer deg sikkert for 3-4 krasj da du sikkert er i gang med landings opplæring på dette tidspunktet.
                              Om du er mobil så ligger Gamlem modellflybane på Gamlem i Haram (parker på busslomma ovenfor krysset til Bjørnøya og gå opp da veien ikke er av de beste) og der er det ofte aktivitet på søndager rund kl 1200.

                              Om du vil besøke oss (Limets Venner) for å få litt innføring i hvordan dette fungerer (tenkter da på å vise deg ett fly og hvordan det funger, eventuell skoling kan jeg dessverre ikke love da vi normalt skoler med elevens eget fly) samt se på oss så kan du sende meg ett PM så skal du få telefon nummeret mitt så vi kan avtale slik at noen er der så det ikke blir bom tur.
                              Ett siste spørsmål: har du radio utstyr og i såfall av hvilket merke og type?
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X