Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiplex

    Ja som dere ser så skrev jeg kun MPX i tema linjen slik at de som føler seg kallet kan strekke strikken Laaangt .

    Spørsmål: Finnes der Norsk manual til Royal evo 9/12? (har den engelske som PDF fil men det hadde jo vert greit med en på Norsk da).

    Var forresten innom Naboen både i går og i dag og hans Funworld 3D 120 nærmer seg test flyging med storm skritt, da han bemerket at for første gang så begrenset radioen hans mulighetene hans til å utfolde seg (butterfly miks og doble høyderors servo miks som manglet).Kommer da på Ostnik`s utalelse om at så lenge radioen hans ga ham muligheter så var alt greit. Siden ordet muligheter var byttet ut med begrensninger mente jeg tiden var inne for litt MPX pushing (det er vel ikke straffbart vel?). Jeg dro straks hjem og hentet brosjyrer over MPX Royal evo 9/12 og matet ham med Mulighetene de senderne råder over(stakkeren sitter nå og ruger over min brosjyre og sikler slik at jeg er redd noen menn i hvite frakker skal komme og hente ham om han ikke skjerper seg litt ). Før dere hiver dere over meg og sier hvorfor ikke MC 3030 så sier jeg bare at han er innbarka tommel flyger, capiche?

    Forøvrigt hva er det med MPX som er så så smittende? straks en får en slik dings i fingrene så vill en ikke slippe den selv om eieren drar aldrigt så hard.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Hahh.
    Multiplex er bare dritt!! Eierne av slike saker glemmer alt av andre merker umiddelbart og er fornøyde resten av modellflykarrieren sin siden det ikke fins noe bedre å sikle etter Dessverre trenger du ikke kjøpe små elektroniske dingser for å lage V-halemix eller servodelays når du har noe sånt, skal du lage en mixer så er det dessverre bare å lage en etter eget hode, du slipper dessverre å være avhengig av hva produsenten har funnet ut skal inn i den koreakassa du ikke har.. Dessverre er ikke bryterne ferdig låst til visse funksjoner, du må faktisk selv bestemme hvordan du vil funksjonene skal plasseres og virke
    Batterilevetiden er dessverre så bra at du kan bli tvunget til å fly til helga selv om det er flere dager siden du lada sist. Bruker du en bestemt mixer der en balanserorsservo er predefinert på kanal 8 slipper du ikke unna hvis du har en 7-kanals mottaker siden du dessverre kan plassere servoen et annet sted.. og vil du ha 12 servoer tilkoblet og jobbe på samme mixen er det dessverre fullt mulig..
    At Klaus Micheler (seilfly-konstruktør hos Multiplex) flyr heftig med tomlene på sin Profi med de minste stikkene er enda et godt argument for å handle fra Østen.. vet widowmaker suser rundt uten senderpult med MC3030.. stakkar!
    Når til og med Multiplex ombestemmer seg og fortsetter produksjonen av MC3030 (som skulle fases ut) på grunn av protestene fra markedet som VIL ha den radioen er det ingen tvil om hva man skal handle: HITEC!!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Veit ikke helt hva det er med multiplex jeg. Har hatt Futaba før, og kjøpte ny JR9X for 3 mnd siden. Litt fordi jeg fløy litt heli også. Men så kom jo godeste JOO på banen da, og ga meg en kjapp innføring i sin MPX 3030, og da gikk det jo til h..... da. Ble nyfrelst over natta, og fikk låne joo sin gamle 3030 for å gjøre meg kjent med mpx sitt unike programmerings system. Og vips, en uke etter var en ny mpx 3030 forhåndsbetalt til Øgrey. Eneste problemet nå, er at den fortsatt befinner seg i Tyskland, fordi Øgrey var utsolgt. Noen liker menysystemet til MPX, andre hater det. For min del, så gikk det rett hjem....
      Og ja, JR'n ble solgt.
      Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

      Comment


      • #4
        Re: Multiplex

        Originally posted by Vingemutteren
        Spørsmål: Finnes der Norsk manual til Royal evo 9/12? (har den engelske som PDF fil men det hadde jo vert greit med en på Norsk da).
        Finnes nok ingen Norsk manual. Men, i tillegg til den engelske manualen finnes det en Tutorial (også på engelsk). Hvis du ikke alerede har lastet den ned så bør du gjøre det. Finner den hos Model Spot (http://www.modelspot.com/mpx/mpxhome.htm til venstre på siden).

        Denne er laget av James “Joedy” Drulia med støtte fra andre EVO-brukere, bla. et kapittel av undertegnede. Inneholder grundig innføring i MPX/EVO tenkning/programmering og en rekke eksempler på spesielle oppsett.

        Originally posted by Vingemutteren
        Forøvrigt hva er det med MPX som er så så smittende? straks en får en slik dings i fingrene så vill en ikke slippe den selv om eieren drar aldrigt så hard.
        Må ha det - bare MÅ ha det!!!

        Comment


        • #5
          Ja hvordan er denne radioen til helikopterbruk i forhold til andre radioer som futaba og jr? ikke mange proffe heli-folk som bruker multiplex

          Comment


          • #6
            Takker Wiker.

            Når det kommer til diskusjonen anngående Profi MC 3030, Profi MC 4000 og Royal evo 9/12. Så virker det som om gamlegutta sverger til MC 3030 fremfor Royal evo 9/12 (MC4000 er vel per deffinesjon verdens beste radio, men er litt over kill i denne sammenhengen så den velger jeg å fase ut i fra diskusjonen, med mindre noen har gode grunner for å ta den med da ).
            Jeg har egentlig sett meg ut Royal evo 12 som min fremtidige sender av forskjellige grunner: En er Syntheseizer sende modulen (og den har jeg lyst på), en annen er utseende og display, ett minus er mangelen på rubberduck antenne. Hvilket inntrykk har det som har holdt en Royal evo i hånden av material og kvalitet på kassa? og ser den bra ut i hvirkligheten også? (så og tok på en Futaba FF9 og ble virkelig skuffa over material valget da bildene får den til å se bedre ut en hva den er i hvirkligheten). MC 3010 har jeg hold i hånden og den er jo ganske grei, men jeg er jo egentlig vant til Koreanske og Japanske pinsvin (som nesten aldrigt lar meg prøve de morsomme ideene en av og til får ).
            Skulle ønske det ikke var så lang til Egersund så jeg fikk ta og føle på tingene (det er jo slik en finner ut om en liker en radio og kvinner også for den del ). Man ønsker jo ett lang og lykkelig liv i sammen som ressultat av møtet, men det gjelder å finne den riktige.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Hahh.
              Multiplex er bare dritt!! Eierne av slike saker glemmer alt av andre merker umiddelbart og er fornøyde resten av modellflykarrieren sin siden det ikke fins noe bedre å sikle etter Dessverre trenger du ikke kjøpe små elektroniske dingser for å lage V-halemix eller servodelays når du har noe sånt, skal du lage en mixer så er det dessverre bare å lage en etter eget hode, du slipper dessverre å være avhengig av hva produsenten har funnet ut skal inn i den koreakassa du ikke har.. Dessverre er ikke bryterne ferdig låst til visse funksjoner, du må faktisk selv bestemme hvordan du vil funksjonene skal plasseres og virke
              Batterilevetiden er dessverre så bra at du kan bli tvunget til å fly til helga selv om det er flere dager siden du lada sist. Bruker du en bestemt mixer der en balanserorsservo er predefinert på kanal 8 slipper du ikke unna hvis du har en 7-kanals mottaker siden du dessverre kan plassere servoen et annet sted.. og vil du ha 12 servoer tilkoblet og jobbe på samme mixen er det dessverre fullt mulig..
              At Klaus Micheler (seilfly-konstruktør hos Multiplex) flyr heftig med tomlene på sin Profi med de minste stikkene er enda et godt argument for å handle fra Østen.. vet widowmaker suser rundt uten senderpult med MC3030.. stakkar!
              Når til og med Multiplex ombestemmer seg og fortsetter produksjonen av MC3030 (som skulle fases ut) på grunn av protestene fra markedet som VIL ha den radioen er det ingen tvil om hva man skal handle: HITEC!!
              Det der hørtes grusomt ut!!
              neida.. deyn såkalte "siklefaktoren" er relativt høy, men jeg trenger ikke ny radio ennå jeg, den jeg har greier seg i mange år fremover.

              Comment


              • #8
                Grei nok for deg Niklas, men jeg har ikkno jeg (rekner ikke med Laser 6 og Vanguard 7 radioene). Og jeg har forbanna meg på å kjøpe radio for de nærmeste 10-15 årene når jeg først handler og da bør jeg helst like radioen jeg kjøper (15 år er jo lenger enn ett gjennomsnits ekteskap varer i dag ).
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Jeg har sett EVO-radioer i virkeligheten, og min personlige smak tilsa: Profi takk.. Ser/tror at det er forskjeller på programmeringen til Profi og EVO, så når Profi-designet passer meg bra (mørkhåret takk) var det klart jeg ikke hoppa på ei nymotens blondine.
                  Min 3030 har overlevd 3 samboerskap og da den ble litt "merkelig" på utgangen bytta jeg transistorene i RF-trinnet og kjørte den gjennom en frekvenssjekk og den var som ny!
                  jee: det er en masse for heli i disse radioene, ymse rotorhode-eksempel-oppsett, kurver osv... skjønner ikkeno jeg..
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Multiplex har mange utrolig gode finesser, men må de absolutt lage senderen så de ser ut som er europall eller?
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      affa, jeg syntes senderne er helt topp konstruert jeg. Mest fordi jeg alikevel foretrekker å fly med sendepult. Det at senderen da er stor og svært oversiktlig, er jo bare et pluss. Personlig syntes jeg det er mye lettere å finne brytere etc på en Profi 3030 enn f.eks min gamle JR9X. Og dette kun etter å ha lånt joo sin gamle 3030 i under 1 mnd....
                      Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                      Comment


                      • #12
                        Jeg vet at den ligger godt, men har aldri brukt senderpult. Blir likom så mye å dra på. Men Multiplex frister jo desverre så mye, men min Futaba 9Z fikk jeg jo gratis så det er ikke lett å kvitte seg med den
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          affa, da gjør du bare følgende: averter 9Z på qxl, finn, og rcmarked, og dermed skulle du være godt over halvveis til drømmeradioen Og resten får du leite etter mellom sofa puter etc, bare å bruke fantasien.....
                          Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                          Comment


                          • #14
                            Skal jeg ha Multiplex så skal ALDRI min 9Z ut av huset. Den har vært med i 8-10 år og aldri skuffet. Fra -20 til +30 grader og aldri har jeg hatt en glitch i systemet engang.


                            Men kanskje jeg må ha 2 radioer etterhvert ?
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Vingemutteren
                              [...] Jeg har egentlig sett meg ut Royal evo 12 som min fremtidige sender av forskjellige grunner: En er Syntheseizer sende modulen (og den har jeg lyst på), en annen er utseende og display, ett minus er mangelen på rubberduck antenne. Hvilket inntrykk har det som har holdt en Royal evo i hånden av material og kvalitet på kassa? og ser den bra ut i hvirkligheten også? [...]
                              Ser like bra ut i virkeligheten som på bildet. Hele kassa er støpt i sort plast. Plasten er hard og stiv, og virker solid nok. Øverste delen er lakert i sølv/grå-metallik. Utseendemessig ser man ikke at den er lakket (ser ut som den er støpt slik). Lakken er hard og solid, og jeg tror ikke den kommer til å flasse eller ripe. (Ikke en enste ripe i min etter over ett år.) Dersom man stadig tar senderen ut og inn av senderpulten tror jeg nok med tiden at lakken vil slites på et par punkter. Underdelen av kassa (den sorte delen) lar seg meget lett vippe av hvis man trenger det. Det er ingen komponenter festet til underdelen, så den kobles helt fra og kan legges til side.

                              Selv synes jeg kassa virker solid og fast. Har aldri holdt i en Profi-sender, men jeg kan tenke meg at Profi føles mer solid fordi den veier over 1/2 kg mer en EVO. Har lest at noen synes under- og overdelen på kassa ikke sitter fast nok sammen - dersom man klemmer på senderen på enkelte steder kan man så vidt høre en lett knirkelyd. Dette er så minimalt at jeg ser ikke ser problemet.

                              Noen har klaget over at bryterne på EVO har litt slark i selve bryter-armen. Dvs. at selv armen har litt dødgang slik at man kan rugge litt på den. Dette er overhode ikke plagsomt, iriterende eller problematisk på noen måte, men noen har tatt det til intekt for dårligere kvalitet enn Profi. Selv synes jeg skyveregulatorene kan virke litt usolid - kunne ønske meg at de var fastere og beveget seg litt glattere (smak og behag).

                              Ingen rubberduck antenne men antenna til EVO (110cm) er litt kortere enn på Pofi (140cm). I katalogen til Øgrey er antenne for både Profi og Cocpit benevnt med edelstål og koster mer enn antenna til EVO (EVO 63,- Cocpit 81,- Profi 106,-), så det betyr vel av EVO-antenna ikke er av samme kvalitet.

                              Forskjell mellom EVO og 3030 har det vel blitt skrevet litt om tidligere. Det eneste softwaremessige som iriterer meg er at 3-posisjons-bryterne (en på hver side, og en foran hver stikke) altid er i AV-posisjon i midtstillingen. Det betyr at man ikke kan programmere noe til å være PÅ i bryterens midtposisjon. Jeg ønsker å sette opp mixere slik at mix1, mix2 og mix3 kan velges med en bryter - altså bryter fram= mix1 på, mix2 & 3 av; bryter midtstilt= mix2 på, mix1 & 3 av; bryter bak= mix3 på, mix1 & 2 av. Det går altså ikke. Det man kan få er bryter fram= mix1 på, mix2 av; bryter midtstilt= mix1 & 2 av; bryter bak= mix2 på, mix1 av. Slik jeg har forstått det er ikke dette en begrensing på 3030. Håper at dette er en software-begrensing, og at Multiplex ordner det i neste oppdatering (version 1.4), som etter Multiplex's tidsbegrep kommer "snart".

                              Comment

                              Working...
                              X