Announcement

Collapse
No announcement yet.

motor+vann=?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • motor+vann=?

    hvis en glow motor får vann i seg, er det farlig? hva kan man gjøre for å forhindre rustskader?
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

  • #2
    Se her: (MFN) ModellflyNytt.no

    Comment


    • #3
      afterrun olje? er det noe som heter det? går det an å bruke vanlig olje...?
      I don't think there's a punchline scheduled, is there?

      Comment


      • #4
        Var det ikke noen som sa at totaktsolje gikk an?

        Comment


        • #5
          Helst outboard totakts olje var det jeg sa. Og sammenhengen var vedlikehold på firtaktere (men det går greit å bruke på to takts motorer og ).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            skal jeg spør etter outboard totaktsolje da på hobbybutikken? hvor mye koster det?(har lite penger..)
            I don't think there's a punchline scheduled, is there?

            Comment


            • #7
              Stikk bort i hylla med alle olje-godsakene på bensinstasjonen din og se etter noe ala Outboard 2-stroke engine oil eller noe sånt...

              Det er ikke så vanskelig å finne.. Tror det koster rundt hundrelappen for en liter... Og da bør du ha LENGE!!

              Hvis du drukner motoren hver dag, så har du vel olje i halvannet år tenker jeg!

              Comment


              • #8
                hehe trengte den faktisk bare idag, rengjorde motoren litt, spylte gjennom den med vann.. skulle kanskje ikke gjort det, men jaja. får jo sjøfly snart, så da er det greit å ha
                I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                Comment


                • #9
                  Av en eller annen merklig grunn kjøpte je to liter med outboard totakts olje (aner ikke hva jeg tenkte på i farta) og nå har jeg brukt litt nå og da (merklig nok mest på andres motorer) i det siste året (+ litt til) og ennå er den ene halvfull og den andre uåpnet, så forbruket er normalt sett ikke det helt store (3-4 store dråper i gangen tar sin tid). Kansje jeg skal få tak på en påhengsmotor så jeg får opp tempoet på forbruket? Eneste dumme med det er at da må jeg vel nesten kjøpe en båt å ha den på også.

                  p.s. En liter koster vel ikke mere enn en 70-80kr på nærmeste bensinstasjon).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    går det ikke an å kjøpe i mindre flasker/kanner? høres ut som jeg bare trenger 20cl ellr noe..
                    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                    Comment


                    • #11
                      Jo da men da er oljen spesielt tilpasset til afterun bruk og koster 59kr for 28,4ml. Eller 2077,46 kr/literen hos Norwegian (+ frakt). 1 liter (1000ml) outboard olje kr 79 hos Hydro bort i gata.
                      Det du gjør er å kjøpe en liter med outboard totakts olje og se om du får tak i en sån liten 20-30ml flaske (eller olje kanne) til å ha i feltkassa. Da lar du literen stå hjemme og fyller bare på etter behov. En annen ting du bør være klar over og det er at du bør bruke endel mere totakts olje i motoren enn hva som er normalt med vanlig afterun oljer, da afterun oljene "kryper" bedre ut i motoren en hva totakts oljen gjør. Siden Oljen er nesten "gratis" så er det ingenting å spare på i denne sammenhengen.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vingemutteren
                        En annen ting du bør være klar over og det er at du bør bruke endel mere totakts olje i motoren enn hva som er normalt med vanlig afterun oljer, da afterun oljene "kryper" bedre ut i motoren en hva totakts oljen gjør.
                        Anbefaler å blande 9 deler parafin til en del olje (motorolje eller totaktolje), da den kryper like bra som de dyre after run olje.

                        spylte gjennom den med vann.. skulle kanskje ikke gjort det,
                        Ikke spyle/vask motoren i vann da du kan ikke kvitte vann siden de kan ligge i kulelagrene og ruste i fred. Vask i parafin eller diesel eller annet rensevæske og smør opp alle deler.

                        Jens Eirik

                        Comment


                        • #13
                          går det ann å bare ta noen dråper parafin i motoroon da? da gjør jeg mye heller det..
                          I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                          Comment


                          • #14
                            Jeg vasker alltid motorene mine i konsentrert frostvæske...

                            Har skaffet meg en gammel kjele for 50 spenn og setter den på laveste temperatur på kokeplaten. Den når da en god temperatur og så lar jeg motorene ligge å bade seg fine og blanke oppi der.

                            Det løsner alt av fastbrent skitt og olje og rusk samt at frostvæsken er korrosjonsbeskyttende.
                            I verste fall så rapp tannbørsten til samboeren eller søstra di og puss lett på de verste flekkene så løsner de også...
                            Sett så tannbørsten tilbake og tørk av motoren med polérgarn eller papir som suger godt... Mye dasspapir som suger, men ikke på samme måten!!

                            Fant tipset i et gammelt RCM og tenkte jeg skulle teste.. Og det funket som snus!

                            Comment


                            • #15
                              Lever samboeren eller søstra di ennå?

                              Det er vel ikke helsekost det der?

                              Comment

                              Working...
                              X